Časté chyby lidí z PR

24. 11. 2008 09:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Vydávání tiskových zpráv s bezvýznamným obsahem, nerespektování uzávěrek nebo přílišné „otravování“ kvůli ověření účasti na chystané tiskové konferenci patří mezi nejčastější chyby, kterých se údajně dopouští lidé pracující v PR při komunikaci s médii. Vyplývá to z výsledků ankety agentury Ogilvy PR, které poskytl výkonný ředitel agentury Radek Vítek.
Agentura oslovila na podzim zhruba tři desítky novinářů z nejrůznějších médií a dvě desítky lidí z PR agentur. Respondenti odpovídali na dva dotazy – jaké chyby nejčastěji dělají lidé z PR, když komunikují s médii, a jak se nejlépe na komunikaci s médii a novináři připravit.
Z odpovědí kromě výše uvedených chyb vyplynulo, že mezi další nejčastěji uváděné chyby „píáristů“ patří například byrokracie při získávání informací a odpovědí na dotazy novinářů a nespolehlivost. Dále je to pomalost v reakci, neznalost fungování médií či konkrétního média a role jednotlivých novinářů v redakci, zatajování důležitých informací, nadužívání superlativů či požadavky na nesmyslnou autorizaci v případě zaslání tiskové zprávy.
Mezi chyby patří i zasílání pozvánek na akce, které se nakonec ukážou být jiného druhu, než bylo avizováno, kdy například na první pohled zajímavé téma se ukáže být pouhou prezentací produktu.
Co se týče doporučení pro komunikaci s médii a novináři, lidé z PR by měli mít přehled o zaměření, struktury a obsahu jednotlivých médií a znát novináře a jejich roli v redakci, jakými tématy se zabývají a píší o nich.
Například v Británii existuje server, který zpracovává a aktualizuje seznamy novinářů v médiích s informacemi o tom, jakými tématy se daný člověk zabývá či zda náhodou nezměnil pozici či médium. Tyto informace pak za peníze nabízí třeba PR agenturám právě proto, aby lidé z PR věděli, na koho se kvůli jakým tématům mohou obrátit. V ČR takový web podle dostupných informací není.
Pro lepší komunikaci je také dobré pro lidí z PR mít znalost rytmu práce v redakci, být k zastižení a dát možnost citovat jasný a srozumitelný názor. Z ankety také vyplynulo doporučení, aby lidé z PR měli a udržovali kontakty s jednotlivými novináři, nenaléhali na otištění zprávy, byli schopni poskytnout objektivní informace a chápali, že je nutní širší a obecnější zaměření zpráv, nikoli pouze o produktu.
Lidé z PR by také neměli být bariérou v komunikaci mezi klientem a novinářem, přebírat stanovisko klienta, že vše z tiskové zprávy musí být uveřejněno, a neměli by také zaměňovat PR a inzerci. Hlavní důraz by měli lidé z PR klást na informaci a její obsah. „Nekomunikujte něco, co nemá informační hodnotu,“ vyplývá z ankety.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.