Anketa zadavatelů: Jak měříte efektivitu?

18. 11. 2008 00:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

David Šmahel, vedoucí operativního marketingu Komerční banky

31_anketa.jpg

Měření efektivity, především mediálních kampaní, je obecně velmi problematické. V Komerční bance efektivitu marketingových kampaní hodnotíme na základě interního multikriteriálního modelu, tzv. Score Card, který pro tyto účely vytvořil přímo Operativní marketing KB. Vyhodnocení obsahuje výsledky měření několika veličin, především obchodní dopad, ROMI, efektivitu mediálního nákupu, výsledky trackingu (např. líbivost, známost, asociace na značku atd.), interní hodnocení z distribuční sítě nebo telefonního centra a monitoring konkurence – dohromady se jedná o 19 kriterií. Celková efektivita kampaně je pak dána váženým průměrem výsledků těchto kriterií v rozmezí 1-5, kde 1 je nejvyšší známka dané kampaně. Prodejní dopad kampaně hodnotíme pro naše účely na týdenní bázi, celkové závěrečné vyhodnocení pak po skončení kampaně. Mimo to samozřejmě realizujeme např. Post testy a testování pozice značky Komerční banky, které slouží ke strategickému řízení značky a marketingové komunikace.

 

Jiří Grund, manažer marketingu společnosti Microsoft

31_anketa2.jpg

Řekl bych hezky česky a zároveň i selsky: Na jedné straně máme investice do všech komunikačních kanálů a jasný plán, čeho má kampaň dosáhnout a jak to budeme měřit. Na straně druhé máme výnosy, počty prodejů, návštěvnosti webových stránek atp. Jsme tak schopni měřit nejen efektivitu kampaně jako celku, ale zároveň efektivitu jednotlivých komunikačních komponent. Umíme např. vyhodnotit, na jakém portále či zpravodajském serveru měla kampaň největší účinnost, kolik lidí se dívalo na videospoty, jaké téma je zajímalo nejvíce atd. Samozřejmě se najde mnoho kritiků a pochybovačů poukazujících na to, že nic se nezměří přesně. I to je pravda. Nicméně pokud měření a důraz na efektivitu vyžadujete od začátku, máte v rukách alespoň trendy, nebo přinejmenším náznaky. Můžete se tak do budoucna vyvarovat chyb. Pokud neměříte vůbec nic, můžete vést donekonečna diskuse, zdali člověk na inzerátu má mít modré džíny, či oblek. V zásadě měření podporuje dvě věci – budování disciplíny a odpovědnosti za výsledek a zároveň vám umožňuje ponaučit se z chyb a přehmatů.

 

Miroslav Čepický, mluvčí Vodafonu

31_anketa3.jpg

Efektivitu kampaní měříme na různých úrovních. Pravidelně měříme narůst povědomí o značce, a to samozřejmě i s ohledem na investice do reklamy. Součástí pravidelných měření je také hodnocení toho, jak se nám podařilo doručit hlavní sdělení kampaně. Také sledujeme, jak díky kampani vzrostl zájem o danou nabídku, tedy například kolik lidi si ji pořídilo či se o ni ve všech zákaznických kanálech zajímalo.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.