Projekt ekologického značení zboží
Britská vláda chce dosáhnout toho, aby veškeré zboží od potravin po automobily bylo v budoucnu značeno z hlediska toho, kolik uhlíku se při výrobě dostalo do ovzduší. Vláda oznámila, že jako první krok bude vytvořen “uhlíkový kalkulátor”, tedy metoda jak změřit veškeré emise skleníkových plynů při výrobě zboží.
Projekt bude trvat 18 měsíců a budou na něm spolupracovat zástupci průmyslu – některé firmy již první projekty testovaly. Pravidla bude ověřovat Britský institut pro průmyslové standardy (BSI), aby byla věrohodná a srovnatelná. Na konci projektu by zákazníci měli mít možnost vidět na výrobku známku ekologické náročnosti podobně, jako jsou dnes schopni snadno porovnávat spotřebu elektřiny u elektrospotřebičů.
“Musíme se být schopni podívat na emise od začátku až do konce existence výrobku – ať je to rajče nebo auto,” řekl k tomu mluvčí ministerstva životního prostředí. Jako příklad uvedl, že “uhlíková stopa” masa na biftek by měla vzít v potaz už emise při pěstování obilí pro dobytek.
K firmám, které se na projektu podílejí, patří například Marks and Spencer nebo výrobce brambůrků Walkers Crisps, který již spotřebu uhlíku na obalu brambůrků uvádí. Při výzkumu zjistil, že je možné změnit výrobu a používané brambory tak, že firma může ušetřit až 9200 tun CO2 a tím i víc než milion liber (přes 41 milionů korun).
Podobné zprávy
