Privátky mají značný potenciál
Privátní značky tvoří významnou část trhu, která se vyznačuje rostoucími tendencemi. Právě rostoucí trend privátních značek snižuje prodejnost značkových produktů, a společnosti tak musí efektivněji vynakládat prostředky na komunikaci vlastních značek. Privátní značky mají své spotřebitele, kteří jejich nákupem uspokojují své potřeby, po celém světě.
Je to nutné zlo?
Z pohledu výrobce jsou privátní značky nuceným zlem na straně jedné a příležitostí na straně druhé. Je to další příležitost pro firmu, jak využít svých výrobních kapacit a umístit své produkty na část trhu, i když ne za takových podmínek, které by si výrobce představoval. Vypovídající je citát Whitney Younga: “Je lepší být připraven na příležitosti a nemít je, než mít příležitosti a nebýt připraven.”
Vyrábět privátní značky je vždy strategické rozhodnutí společnosti, před kterým firma zvažuje mnoho aspektů, jako jsou výrobní kapacita, kvalita výrobku, konkurenceschopnost na tomto trhu, vliv na hospodaření společnosti apod. Privátní značky přinášejí výrobci vysoké objemy prodejů, ale v cenách, které jsou na spodní hranici ziskovosti a efektivity. Firmy jsou nuceny snižovat náklady ve všech oblastech a to i v oblasti marketingu.
Rozdílné vnímání
Právě s výdaji na marketing u privátních značek výrobce nepočítá, protože u nich nelze hovořit o marketingu jako takovém. Kvalita produktu je svým způsobem specifikovaná a distribuce je jednoznačně stanovena. Náklady na komunikaci tohoto produktu nemá výrobce žádné; ty jsou výhradně na straně odběratele, pro kterého je privátní značka vyráběna. S tímto vědomím se může výrobce pustit do boje s konkurencí o cenu, která je nejdůležitějším nástrojem, a také do boje o nejvýhodnější obchodní podmínky s odběratelem. Naše společnost Hanácká kyselka učinila strategické rozhodnutí vstoupit na trh privátních značek již před osmi lety. Oddělila výrobu privátních značek a přesunula ji do dceřiné společnosti Hanácké závody, která se přizpůsobila tomuto trendu po všech stránkách.
Specifikum českého trhu spočívá ve vnímání privátních značek spotřebiteli, kteří je zatím vnímají jako levné produkty a současně s nimi spojují i nižší kvalitu výrobku. Ve světě jsou již privátní značky přejímány také jako kvalitní výrobky a mnohem více konkurují klasickým značkám. Tento trend lze očekávat i u nás. Privátní značky se stanou rovnocennou konkurencí stávajícím značkám.
manažer marketingu a prodeje
Hanácká kyselka