Přijde do médií čas značek?
Asi nejlépe to vystihl kreativní ředitel Shaun McIlrath, který svého času řekl: “Tato prezentace na rozdíl od dalších pěti milionů, které právě nyní probíhají v různých koutech galaxie, obsahuje myšlenku, jež by mohla změnit reklamní průmysl k lepšímu. Ale nezmění. Proč? Protože většina z vás dává pozor na formu prezentace, a ne na její obsah.” Tento slavný citát mi běžel hlavou, když na pódiu při vyhlašování ceny Časopis roku postávala televizní moderátorka Pavla Charvátová a komolila jména a bez jakéhokoliv náznaku charismatu a šarmu se snažila upoutat pozornost publika. Zároveň mi bylo o kousek jasnější, proč televize své diváky ztrácejí, zatímco ostatní média nikoliv. Nechme ale být její tragické vystoupení, které odebralo na šarmu jinak hezké akci (Aby také ne, když se Marketing & Media stal časopisem roku, že?), a pojďme se ještě jednou zastavit u digitalizace televizního vysílání.
V jedné z diskusí na toto téma jsem se totiž dostal k názorům několika zadavatelů (ale i provozovatelů), kteří poněkud absurdně čekají od nových stanic revoluci. A to nejen na reklamním trhu, ale i v používání tohoto média diváky. To, co je na tom zajímavé, je především fakt, že se provozovatelé televizního vysílání evidentně ocitli před řešením stejného problému jako tištěná média před pár lety s internetem. I vydavatelé časopisů a novin žili s představou, že všichni budou on-line, a investovali slepě do rozvoje internetu a digitálního papíru. Dnes k tomuto novému médiu přistupují o poznání opatrněji a více marketingově. Velmi názorně to dokazuje i rozhovor (fokus) v dnešním vydání. V něm lze najít třeba i odpověď na to, proč i při vstupu více hráčů na televizní trh (digitalizace) mají výhodu stávající provozovatelé. Ta odpověď není schovaná v žádných bonusových licencích, ale v trapně jednoduchém slově – značka. Jestli se totiž na něčem shodují šéfredaktoři zpravodajského časopisu Týden a nejčtenějšího německého zpravodajského magazínu Spiegel, tak na tom, že podstata úspěchu tištěných médií se skrývá v silných značkách.
O značkách se ale mluvilo i na soutěži Duhová kulička ve Zlíně, která probíhá souběžně s tamním festivalem dětských filmů. Organizátoři totiž letos připravili doprovodný program, který se věnoval tomu, jak děti vnímají marketing. Z pohledu zástupců Lega, ArboMedia nebo obchodního řetězce Pompo to bylo velmi zajímavé. A nejen pro ty, kteří prodávají dětem.
šéfredaktor