Po čem muži touží aneb manažerské a VIP dárky pro muže
Moderní člověk se již dávno nemusí usilovně snažit o uspokojení nejzákladnějších potřeb, směřuje tedy svou pozornost k potřebám vyšším a vyšším. Čím civilizovanější je daná společnost, tím markantnější je tento trend. Abychom se vrátili k tématu, je třeba říci, že dnešní cílová skupina je výrazně náročnější na výběr dárku než stejná skupina před několika lety. Je to dáno právě tímto blahobytem, “nabažeností” moderní společnosti. Tentokrát se zaměříme na tuto cílovou skupinu: muži, jakékoli věkové kategorie, management nebo VIP klientela. Nyní několik slov k cílové skupině: 1. Možná je nasnadě otázka, proč právě muži – v dnešní době se nemusí vyplatit používat obdobné dárky pro ženy i muže, je to poměrně citlivá oblast; téma se tedy nedá pojmout společně pro obě pohlaví, proto jsem si dnes dovolil trochu netradičně upřednostnit muže. 2. U dárků z kategorie, o níž dnes bude řeč, nehraje věk obdarovaného příliš významnou roli. 3. Určení příjemců těchto předmětů předznamenalo téma celé této přílohy.
Splňte jim přání
Typický manažer nebo podnikatel bývá poměrně dobře finančně zajištěný. Vše, co potřebuje, si automaticky sám koupí. Postupně si také plní svá přání. Má pěkný dům, rychlé auto, víkendový dům, pravidelně jezdí na dovolenou. Může se zdát, že takový člověk má všechno, co chce, a že potěšit už ho můžou jenom další peníze. Opak je však pravdou. Právě tento typ člověka lze velmi příjemně překvapit vhodně zvoleným dárkem. Originálním, neotřelým, kvalitním, ale především pečlivě uváženým. Pánové na těchto pozicích mají obvykle také dobrý přehled o značkách, značkového zboží si proto budou vážit ještě více. Pro tento okruh partnerů je reklamní dárek typu kuličkového pera s potiskem zcela neadekvátní. Je to pro něj spotřební zboží a míra potěšení je tedy minimální. Stejně tak asi není zrovna nejlepší nápad obdarovat podobného klienta standardní katalogovou elektronikou, vyrobenou povětšinou v Číně, takových má každý doma spoustu. Tyto potřeby již má naše cílová skupina dávno uspokojené, je proto třeba pohlížet výš. Zaměřit se například na design, balení, ojedinělost.
Ušijte to na míru, je na to zvyklá
Ve chvíli, kdy si toto uvědomíme, je ten pravý čas na průzkum nabídky na našem lokálním trhu. Naštěstí můžeme říci, že nabídka VIP a manažerských dárků je v současnosti poměrně obsáhlá a má vzrůstající tendenci. Stává se již téměř pravidlem, že každá reklamní agentura, včetně těch nejmenších, má ve své nabídce alespoň omezený sortiment tohoto zboží. V zásadě je prodej realizován formou katalogového výběru, a to buď zahrnutím daného produktu do agenturního katalogu anebo prací přímo s katalogem výrobce. Obě tyto možnosti mají svá pozitiva i negativa, je tedy těžké soudit, která je pro zadavatele výhodnější. Dále se v poslední době čím dál více vyskytují tzv. tailor made předměty, u nichž existují opět v podstatě dvě varianty, a to kompletní realizace originálního nekatalogového předmětu na míru nebo úprava stávajícího katalogového předmětu např. jiným obalem či kompletací s jiným zbožím.
Značka, ale jaká?
Jak už bylo řečeno výše, častou volbou jsou značkové dárkové předměty. Značka je většinou otázkou preferencí zadavatele, měla by však být opravdu renomovaná, aby si byl obdarovaný dobře vědom, co se k němu právě dostalo. Zajisté si tak lépe uvědomí, jak moc si ho zadavatel váží. Otázka tedy zní, čím obdarovat muže odpovídajícího naší cílové skupině. Otázka nelehká, odpověď ještě obtížnější. V ideálním případě by se celá věc měla řešit individuálně na základě osobní známosti s příjemcem dárku. Vhodný prezent by měl splňovat řadu požadavků ze strany obdarovaného. Je však jasné, že při poněkud obsáhlejší cílové skupině je tento způsob výběru téměř nepoužitelný. Nastává tedy hledání kompromisu. Obecně platí, že muži vesměs pozitivně reagují na tzv. pánské hračky. Může se jednat např. o golfové dárkové sety, originální počítačové periferie, kvalitní kapesní nože atd. Málokterého muže by asi nepotěšila vkusná sada se skotskou whisky a likérkou. Kvalitní alkohol s luxusními doplňky se zdá být všeobecně dobrou volbou.
Široký výběr
Máme-li být konkrétní, ze značek na našem trhu lze jmenovat např. Pierre Cardin se širokou paletou luxusních módních doplňků, Dalvey s exklusivními dárky z ušlechtilé oceli a italské kůže, Callaway golf s kolekcí pro milovníky golfu, Samsonite se svými zavazadly a doplňky, Rosenthal, Hutchenreuther nebo Villeroy & Boch se sklem a porcelánem, Richartz Solingen s kapesními noži. Psací potřeby Waterman, Montblanc nebo Diplomat jsou sázkou na klasiku, luxusní módní doplňky značek S.T. Dupont, Cerruti 1881, Jean-Louis Scherrer nebo Emanuel Ungaro potěší i znalce. Nabídka je skutečně velmi pestrá a pro zadavatele by mělo být potěšením vybrat si právě tu značku, která jeho potřebám i potřebám obdarovaného, případně korporátní identitě, nejlépe vyhovuje. Možností je opravdu mnoho. Pravidlem při výběru manažerského nebo VIP dárku by ale mělo být především to, aby se na něm nešetřilo. Zní to poněkud jako klišé, ale je to opravdu znát. Nejedná se o tzv. dárky na rozdávání, ale o předměty, které zastupují zadavatele u těch pro business nejdůležitějších osob. To je třeba mít na paměti. Jde o to si příjemce naklonit, ne odradit.
Autor je sales managerem společnosti Weidler & Partner.


Kvalita značky. Na VIP dárku se nesmí šetřit. Jde totiž o to naklonit si příjemce, a ne ho odradit.
Luxusní doplněk spolu s kvalitním alkoholem je obecně dobrou volbou.