Nova a Prima pohledem finančního analytika

11. 6. 2007 00:06

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

22obr_dan_karpisek.jpgZatímco TV Nova, patřící do skupiny CME, o svém hospodaření informuje relativně podrobně, v případě Prima TV, jejíž výsledky jsou oznámeny v rámci švédské skupiny MTG, se musí investoři spokojit pouze s údaji o velikosti tržeb a provozního zisku. Nicméně i z těchto údajů lze vyčíst trendy v hospodaření obou stanic.


Prima: zpomalení růstu


Prima za první tři měsíce roku 2007 dosáhla tržeb ve výši 561 mil. Kč, což představuje meziroční nárůst o 2 %. Jedná se o výrazné zpomalení růstu Primy oproti situaci v roce 2006, kdy meziroční růst tržeb dosahoval několik desítek procent. Ještě hůře se však vedlo Primě na úrovni provozního zisku, který poklesl meziročně o 13 % na 89 mil. Kč, a provozní marže se zhoršila na 16 % oproti 19 % v prvním kvartále roku 2006.


Ve stejném období se podařilo Primě zvýšit podíl na celodenní sledovanosti na 20,0 % z 19,3 %, nicméně sledovanost Primy v hlavním vysílacím čase se zhoršila na 18,9 % z 20,1 %.


TV Nova: výrazně více


Naproti tomu výsledky TV Nova zaznamenaly výrazné meziroční zlepšení. Tržby dosáhly 1,1 mld. Kč, což představuje meziroční nárůst o 14,3 %. Provozní zisk Novy dosáhl ještě výraznějšího zlepšení, když docílil úrovně 411 mil. Kč, což představuje nárůst meziročně o 137 %.


Sledovanost v cílové skupině 15+ se v prime time zlepšila na 45,2 % z 43,0 %, naopak celodenní sledovanost klesla z 42,0 % ve stejném období loňského roku na 40,8 %.


Statistické důvody


Za výrazně lepším trendem v hospodaření Novy ve srovnání s Primou stojí podle našeho názoru několik hlavních faktorů. Především jsou to statistické základy. TV Prima v prvním čtvrtletí těžila z úspěchu první řady VyVolených a důvěry zadavatelů reklamy, a je tak porovnávána k velice silnému kvartálu.


TV Nova měla naopak problémy se zavedením nové prodejní politiky, což se odrazilo v nízké vyprodanosti reklamního času na Nově v prvním čtvrtletí roku 2006. Vzhledem k tomu, že se prodejní politika reklamního času na Nově již ustálila a zároveň dokázala, že je schopna generovat zajímavou sledovanost a GRPs, došlo zákonitě k meziročně vyšším objednávkám od zadavatelů reklamy.


Nova ušetřila, Prima nikoliv


Dalším faktorem je vývoj provozních nákladů, které v případě Novy v meziročním srovnání poklesly o 100 mil. Kč, zatímco na Primě vzrostly o 5 % na 472 mil. Kč. V hospodaření Novy se tak již začala projevovat úsporná opatření, zavedená managementem dosazeným CME, a to jak v podobě kontroly provozních nákladů, tak i zásahů do výroby programů – zrušení neefektivních pořadů z pohledu cena/výkon, nejvíce meziročně poklesly všeobecné provozní náklady, ale i náklady na výrobu programů.


Vzhledem k tomu, že Prima neoznamuje strukturu svých provozních nákladů, lze jen těžko odhadovat, co stojí za jejich nárůstem.


Nelze se spokojit


Podle našeho názoru však nemohou být managementy obou stanic spokojeny s výsledky dosaženými v prvním čtvrtletí, a to především v oblasti tržeb. Tržby Novy sice vzrostly o 14 %, což ale pouze koresponduje s odhadovaným růstem ceny reklamy pro rok 2007. Očekáváme proto, že se růst tržeb Novy v průběhu roku zrychlí. Zajímavé bude sledovat vývoj na Primě, vzhledem k tomu, že management MTG v prezentaci výsledků za první čtvrtletí slíbil zlepšení ve druhé polovině roku 2007.



analytik CA_IB

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.