Nositelé kontaktních čoček jsou značce věrní
V nošení kontaktních čoček zaostáváme za západním světem. Zatímco v Česku je penetrace čoček odhadována na 2 až 3 %, v západní Evropě a v USA je to 10 %. Již od roku 2004 se ale podíl nositelů kontaktních čoček v Česku zvyšuje, nyní se velikost trhu odhaduje na 400 až 500 mi-lionů korun. “Kontaktní čočky jsou zboží, které zažívá největší boom. Ve věkových kategoriích 15 až 35 let má každý druhý nositel brýlí kontaktní čočky. Velký rozdíl v nošení kontaktních čoček je mezi městy s větším počtem obyvatel a nositeli z vesnice,” říká Jaroslav Novotný, obchodní manažer Fokus Optik. Mezi nositeli čoček převažují ženy.
MEZITITULEK: Získat prvonositele
Kontaktní čočky se ale málokdy používají na denní bázi. “Lidé často nosí čočky jen při výjimečných příležitostech jako sport či společenská událost,” uvedl Pavel Tichý, ředitel společnosti Venturia. “V současné době, kdy se na trhu objevují multifokální kontaktní čočky použitelné pro korekce presbyopie, je stále významnější skupina lidí od 40 do 55 let, kteří potřebují korekci “na čtení”,” doplnil Tichý.
Jednou z perspektivních směrů vývoje je nový materiál silikon-hydrogel, který má vyšší propustnost pro kyslík. Nošení takových čoček je pak pohodlnější a bezpečnější. “Oblibu si získávají také jednodenní čočky, které je možno nosit příležitostně, bez nutnosti uchovávat je v roztoku. Tomuto režimu dává přednost okolo 15 % nositelů,” říká Pavel Tichý.
Zvláštností segmentu kontaktních čoček je velký boj o prvonositele, protože pro uživatele čoček je typická vysoká věrnost značce. Pokud někdo nemá s čočkami problémy, zůstává zpravidla u té značky, kterou mu kontaktolog při vyšetření doporučil. Změna značky totiž obnáší i nové vyšetření. Dominantním výrobcem na českém trhu je Johnson & Johnson, významnými hráči jsou i Bausch & Lomb a Ciba Vision.
MEZITITULEK: Internet hrozí optikám
S rostoucí oblibou kontaktních čoček se znásobují i objemy prodeje čisticích roztoků. Na západě se ještě hodně používají peroxidové roztoky, které jsou zvolna nahrazovány chemickými roztoky, jež se snáze používají. “Český trh je víceméně raritou, kde je podíl chemických roztoků 80-90 % na úkor peroxidových,” upřesnil Tichý.
Speciální oblastí jsou barevné kontaktní čočky, které tvoří desetinu celkového objemu prodeje. Téměř polovina nositelů barevných čoček nepotřebuje korekci zraku, proto základním komunikačním kamenem je možnost širokého výběru barev pro různé příležitosti.
Kontakní čočky lze také pořídit po internetu, který je silnou konkurencí kamenným optikám. “Ti, kdo nosí čočky, ví přesně, co potřebu-jí, a je jim jedno, kde to koupí. Pak je důležitá cena,” říká Jérôme Poussin, generální ředitel GrandOptical. Prodej po internetu není podle Pavla Tichého nejšťastnější ze zdravotního hlediska. “Nositel se připravuje o prohlídku při návštěvě kamenného aplikačního střediska. Má to i negativní ekonomický vliv na aplikační střediska a v konečném důsledku to může vést ke zvýšením cen za aplikaci kontaktních čoček,” domnívá se Tichý.