Lazebnictví na vzestupu
Zatímco mokré holení preferuje podle výzkumu MML agentury Median 55,5 % českých mužů, holení na sucho dává přednost 22 % dotázaných, o 1,9 % respondentů více pak uvedlo, že alespoň občas používá elektrické holicí strojky. Podle údajů společnosti Philips Česká republika zaznamenal trh pánských holicích strojků 8% meziroční růst s obratem více než 314 milionů korun. “V loňském roce jsme prodali pánské holicí strojky v hodnotě více než 190 milionů korun a pokryli jsme 60 % trhu,” říká Martina Laketić, manažerka marketingu divize domácích spotřebičů společnosti Philips Česká republika.
Firma letos poprvé v ČR vyzkoušela také segment strojků na holení celého těla. Nový model Philips bodygroom TT2021 uvedla na trh letos v dubnu. “Velmi zajímavé byly reakce našich hostesek, které se setkaly se spotřebiteli přímo na prodejnách. Naše počáteční obavy byly vyvráceny, protože se ukázalo, že spotřebitelé jsou ochotni se o tomto tématu bavit. Celkem jsme prodali o 50 % více strojků, než bylo plánováno,” dokládá Martina Laketić. Podle ní jsou nejlepší cílovou skupinou těchto výrobků zejména pánové, kteří se již na těle holí, tedy mladší ročníky, sportovci, vesměs moderně smýšlející muži. Druhou velkou cílovou skupinou jsou ženy – partnerky dříve jmenovaných mužů. “Před 14 dny se konalo mistrovství ČR v naturalní kulturistice a Philips Bodygroom se stal hlavním partnerem této akce. Dále jsme byli partnery 38. mistrovství ČR v chůzi na 20 km,” odhaluje marketing přizpůsobený cílové skupině Martina Laketić.
MEZITITULEK: Pohotovst nebo systém?
Podle průzkumů společnosti ACNielsen dramaticky roste počet prodaných pohotových holítek, a to paradoxně na úkor systémového holení (strojek + náhrady) a klasických čepelek. Tento dlouhodobý trend již způsobil, že více než 53 % spotřebitelů dnes preferuje pohotová holítka, zatímco skupina “systémových” uživatelů dosáhla v poslední roce na své historické minimum, tj. pouhých 24 %. Ačkoli hodnotově stále převládá systémové holení, lze podle Petra Foukala, general managera společnosti Energizer Czech, která má v portfoliu značku Wilkinson, jednoznačně předpokládat, že zmíněný trend bude i v budoucnu pokračovat.
MEZITITULEK: Gillette versus Nivea
Největším zadavatelem v segmentu pánského holení je Procter & Gam-ble, které šlape na paty Beiersdorf se značkou Nivea. “V kategorii výrobků na holení se dá říci, že Nivea společně se značkou Gillette v podstatě ovládá trh,” míní PR manažerka Beiersdorfu Helena Pecková-Vorlíčková a dodává, že segment výrobků po holení je díky široké řadě balzámů doménou značky Nivea. Vrchol sezony v oblasti pánského holení představují stejně jako u pánské kosmetiky Vánoce. “Vánoční prodeje obecně rok od roku rostou a nabývají na důležitosti. Hlavní hráči na trhu už ale ne spoléhají pouze na vánoční kampaně, ale podporují tuto kategorii na jaře,” doplňuje Pecková-Vorlíčková.
Načasování komunikace na jaro potvrzuje i tah společnosti Procter & Gamble, která letos uvedla na trh novou řadu strojků Gillette Fusion a Gillette Fusion Power. Jejich vý-hody (např. umístění pěti břitů blízko u sebe, takže způsobují menší tlak na tvář) vysvětluje nadnárodní gigant na televizních obrazovkách už od března a novinku propagoval v ČR co by PR tvář produktu i fotbalista Tomáš Rosický. Přitáhnout spotřebitele ke koupi Gillette Fusion měly za úkol také dámské týmy promotérek, které objížděly v doprovodu herečky Evy Aichmajerové večerní kluby ve velkých českých městech a rozdávaly letáky s upoutávkou na produktové stránky, kde se soutěží o tvář Gillette Fusion. Na produkt upozorňovaly také printy, stojany a bannery v obchodech, na benzínkách a ve fitness centrech.
MEZITITULEK: Strategie v místě prodeje
Stejně jako v jiných drogistických kategoriích hrají i v segmentu pánského holení velkou roli přidané benefity, například v podobě přeplňovaných balení. Petr Foukal to demonstruje na příkladu pohotových holítek: “Snížení ceny standardního balení obecně motivuje k nákupu toho zákazníka, který používá levnější produkt a nechá se zlákat podobnou cenou kombinovanou s výrazně vyšším benefitem ve smyslu produktu vyšší kategorie. Na základě učiněné dobré zkušenosti se tímto podporuje proces přechodu zákazníka k vyšší kategorii výrobků.” Naopak příbal s několika kusy zdarma ke standardnímu balení za běžnou cenu motivuje podle Foukala toho zákazníka, který již produkt běžně požívá, a podporuje tak jeho loajalitu vůči již používanému produktu nebo značce.
Dita Koukalová, PR manažerka společnosti Coty Czech Republic pro ČR a SR předkládá ještě jeden z možných konceptů prezentace v místě prodeje: “Snažíme se, aby muž, který si jde koupit toaletní vodu nebo deodorant, našel a následně si koupil i vodu po holení ve stejné vůni.”
Připraveno ve spolupráci s časopisem Regal.