Lákají slevy a speciální služby
Podle odhadů je v Česku asi 1100 optik, z toho 90 % z nich jsou nezávislé provozovny. Počet optik stále ještě narůstá jak u samostatných optik, tak u řetězců. Lídry trhu jsou síťové optiky, v čele se drží český Fokus Optik, který má s osmdesáti pobočkami odhadem 10 až 15 % podílu na trhu. Druhým hráčem je zahraniční GrandOptical se 7 až 8 % podílu na trhu. V Praze oběma sítím konkuruje ještě Eiffel Optik, ten však do regionů nejde. Na trhu je ještě pět menších řetězců.
Menším optikám hrozí nejisté období. “Trh se pomalu zklidňuje a ustává období překotného rozvoje. Malé optické firmy musejí zvažovat, zda si svou klientelu udrží nabídkou brýlí z malých sérií od extravagantních designérů. Cenově nemohou řetězcům konkurovat. Přežijí jen za cenu exkluzivity nebo výjimečnosti v nabídce,” domnívá se Jaroslav Novotný, manažer obchodu Fokus Optik.
Velikost trhu dioptrických brýlí odhaduje Pavel Tichý, ředitel společnosti Venturia, která provozuje internetové portály www.bryle.cz a www.cocky.cz, na 2,5 až 3 miliardy korun. Situace se vyvíjí slibně. “Prodeje se zvyšují, brýle si kupují i lidé, kteří nemají vadu zraku,stávají se módním doplňkem. Z tohoto důvodu také lidé, kteří brýle potřebují, si jich koupí více. Navíc ti, kteří si kupují brýle jako módní doplňky, častěji volí dražší výrobky,” popisuje Jérôme Poussin, generální ředitel GrandOptical. Zkracuje se též doba obměny brýlí. Podle Poussina si Češi kupují nové brýle jednou za pět let, kdežto na západě je to asi tři roky. Je to dáno jednak kupní silou a výší životní úrovně obyvatel, jednak větší podporou ze strany pojišťoven.
Slevy a lepší služby
Optiky už nejsou jen výrobny brýlí, ale mnohem více službou. O úspěchu dnes rozhoduje kvalita a práce se zákazníkem: “Změnila se především kvalita poskytovaných služeb. Optika dnes běžně poskytuje služby od měření zraku, přes prodej brýlí až po aplikaci kontaktních čoček. Často se lze setkat také s výběrem brýlí na počítači a někde i se stylistou,” říká Daniel Szarvas majitel Optik Spektrum.
Přestože doplňkové služby v optice spolurozhodují, v myšlení spotřebitele hraje prim stále sleva. “Jsme národ slevařů a kde můžeme, tam slevu hledáme a využíváme. Ostatní benefity jako rychlost, záruka, servis, crosspromotion, dárky či vyšetření na místě jsou u mnoha zákazníků třešničkou na dortu,” domnívá se Novotný.
Slevu mohou zákazníci uplatnit často v rámci věrnostních programů a klubových výhod. Fokus Optik je členem evropského programu Renome, vedle toho provozuje vlastní Fokus Optik klub, který má nyní 8400 členů. GrandOptical zavedl také vlastní klub, jehož členové dostávají informační zpravodaj o nejnovějších akcích. Další možností je spolupráce s lékaři, kteří v rámci promočního programu mohli vydávat pacientům slevové poukazy do GrandOptical. Menší optiky využívají více internet, některé nabízejí na webu slevový kupón.
Fokus Optik se pustil také do eventů a již čtvrtým rokem pořádá turnaje v beach volejbalu Sun beach tour. Návštěvníci turnajů mohou proti vstupence uplatnit slevu 1000 Kč na sluneční brýle.
Specializace jako záchranný kruh
Pro menší optiky je zásadní tah vymezit se v rostoucí konkurenci. Například síť Ineko Optik nabízí zasílání dioptrických zakázek zdarma na domácí adresu, pokud je zákazník “přespolní”. Optika Horus se zase specializuje na bezobroučkové brýle, pracuje s vlastním designérským ateliérem. Zároveň komunikuje, že je prvním outletem brýlí v Česku.
Jinou strategii zvolil pražský Optik Žilka, který sází jednak na estetické poradenství, nabízí radu stylisty, jednak využívá ke komunikaci celebrity a známé osobnosti, které si u nich koupily brýle.
Lídři trhu brýlí
brýlové čočky
Essilor
Rodenstock
Zeiss
brýlové obruby
Eschenbach (značky TitanFlex, Bogner, Humphreys)
Rodenstock (značka Rodenstock)
Sagitta (značky Davidoff, Jaguar, Joop!, Menrad)
Strabilia (značky Adidas, Daniel Swarowski)