ČTÚ: Návrh novely mediálních zákonů digitalizaci asi neodblokuje

8. 6. 2007 11:06

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

ČTÚ to uvedl ve své měsíční monitorovací zprávě, kterou zveřejnil na svých internetových stránkách.
Podle úřadu nejsou v navrhované podobě zákona řešeny všechny problémy spojené s digitalizací a nadále přetrvává právní nevynutitelnost Technického plánu přechodu. Plán je jakýmsi jízdním řádem digitalizace a obsahuje termíny a oblasti, v nichž se bude postupně vypínat současné zemské analogové vysílání a nahrazovat jeho kvalitnější digitální formou.
Současně podle ČTÚ nejsou řešeny již dříve uplatněné připomínky provozovatelů televizního vysílání. „Je pravděpodobné, že pokud v tomto smyslu nedojde k jeho (návrhu novely) doplnění, nesplní tento zákon svůj cíl, tedy odblokování procesu digitalizace,“ uvedl ČTÚ.
Návrh novely mediálních zákonů, zejména zákona o elektronických komunikacích, vysílacího zákona a zákona o ČT, začala minulý týden projednávat vláda. Nyní jej řeší pracovní skupina legislativní rady vlády a podle informací z minulého týdne by se měla vláda k návrhu vrátit na svém zasedání 18. června.
Návrh novely, který vypracovalo společně ministerstvo vnitra a ministerstvo kultury, je podle jeho autorů postaven na principu „cukru a biče“. Obsahuje prý nejen motivační prvky pro to, aby se současné soukromé stanice dobrovolně vzdaly svých analogových kmitočtů a tím vznikl prostor pro nové digitální stanice, ale také „jemné donucovací prostředky“.
Motivací má být udělení dvou kompenzačních licencí pro Novu a Primu za to, že se do října 2010 vzdají analogu. K donucovacím prostředkům patří radikální až stonásobné zvýšení poplatků za využívání analogových kmitočtů, tedy až na 18 milionů korun za přidělený kmitočtový kanál, a také návrat reklamy do vysílání ČT.
Návrh novely také uděluje přechodné licence pro šest digitálních televizí, které získaly loni licenci pro digitální zemské vysílání (zkráceně DVB-T). Vinou soudních sporů kolem udělování licencí, do nichž se zapojily i Nova a Prima, ale o ně loni na podzim přišly. Soudní spory kolem udělování licencí se přitom stále řeší.
Digitální zemské vysílání, které v následujících měsících a letech postupně zcela nahradí současné analogové, lidem přinese až tři desítky volně šířených nových i současných programů, mnohdy v lepší kvalitě. Poslední analogový vysílač by měl být podle návrhu ČTÚ vypnut do října 2010.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.