Zasáhněte svůj cíl nečekaně
Podle společností, které tyto kampaně připravují, je vnímání sdělení umístěného na toaletách mnohem větší než na jiných místech. Je to způsobeno zejména tím, kolik času na místě strávíme. Takový názor zastává i Milan Svoboda, obchodní ředitel společnosti Czech indoor media: “Vzhledem k intimnímu prostředí toaletních prostor lze vnímat reklamní sdělení v klidu a dostatečně dlouho, a to je zárukou pro zadavatele, že jeho sdělení návštěvníci určitě zaregistrují.” Na druhou stranu stále nejsou k dispozici žádné výzkumy od nezávislé agentury, které by taková slova potvrdily.
Výzkumy zatím chybí
Částečně i proto, že jde o nové médium, kterému se prozatím nedostává dostatečné pozornosti. “Může to znít jako ,rouhání’, ale my naše klienty obyčejně nijak nepřesvědčujeme, protože naše klienty většinou moc nezajímají průzkumy plné čísel a barevných grafů,” říká Josef Dragounředitel společnosti Inface Media. A pokračuje: “Žádné přesvědčování a žádné sebelepší průzkumy nenahradí skutečnou kampaň, i kdyby byla pouze v omezeném testovacím rozsahu. Pokud tedy naše klienty nějak přesvědčujeme, tak pouze o tom, že by měli toto médium vyzkoušet alespoň v nějaké omezené a málo nákladné kampani.”
Miřte přesně
Výhodou tohoto média je především přesné cílení. Ale nejde jen o rozdílné cílení podle pohlaví. Díky různým místům v síti je možné rozlišovat i různé skupiny obyvatel podle toho, které místo navštíví. V případě reklamy na toaletách čerpacích stanic jsou to především motoristé. Jiná cílová skupina se pohybuje v klubech a na diskotékách. Právě díky cílení a jiné době vnímání média se k takové kampani odvažuje stále více firem. “Co je z našeho pohledu nového, je to, že se na toaletách stále více objevují reklamy firem a značek, které to před dvěma lety považovaly za něco zcela nepřijatelného. Což nás samozřejmě těší,” říká Dragoun.
Nebojme se kreativy
Vůbec není pravdou, že by inzerce na takto neobvyklém místě byla něčím omezená. Naopak.
“Tento způsob reklamy je vhodný nejen k propagaci produktů intimního charakteru, ale v podstatě celého širokého spektra produktů, jako např. kosmetika, služby telefonních operátorů, elektronika, tisk, nápoje a mnoho dalších,” domnívá se Svoboda. Stejný názor zastává i Dragoun: “Inzerovat je možné cokoliv, toto médium není nějak oborově omezeno nebo před-určeno.” Další výhodou média je možnost netradičních kampaní. Ne že by se jich objevovalo mnoho, na druhou stranu provozovatelé jsou takovým řešením nakloněni. “Jsem přesvědčen, že žádný z požadavků našich klientů nebyl a nebude brán jako netradiční. Jsme sami nakloněni reklamě, která aktivně oslovuje návštěvníky lokací, takže uvítáme jakýkoli ,netradiční’ požadavek na využití našich médií,” říká Svoboda.
Kde máme více času? Přeci na toaletách. Na rozdíl od jiných míst je pozornost věnována sdělení v těchto případech přece jen větší. Zatímco v tuzemsku se ke komunikaci používají převážně rámečky s tištěnou inzercí (vlevo), v zahraničí si vás slečna klidně změří.
výzkumy
Vnímání reklamy na toaletách v zahraničí
Na rozdíl od Česka, v zahraničí již bylo zpracováno několik průzkumů na téma efektivity reklamní kampaně na toaletách. Z výzkumu provedeného týmem z Rice University v Texasu vybíráme některé výsledky:
Reklamní panely na toaletách (respektive sdělení v nich umístěná) působí na člověka v průměru o 40 % více než sdělení v jiných médiích.
Neobvyklá a netradiční povaha reklamy zvyšuje pozornost člověka, a tak podporuje lepší “vstřebání” reklamního sdělení.
Výzkumníci zkoumali chování 1000 lidí a zjistili, že v průměru strávili před reklamním panelem na toaletě téměř 2 minuty.