Třetí rozměr se chystá dobýt Evropu
Lze jednoduše přiblížit, na jakém principu 3D efekt funguje?
Pokud to vezmeme opravdu jednoduše, běžné LCD obrazovky jsou doplněny zakázkově vyrobenou lentikulární fólií. S její pomocí vzniká iluze třetího rozměru. Druhou, neméně důležitou fází je softwarová úprava obrazu. V podstatě existují dvě možnosti. Buď celý spot natočit rovnou pomocí několika kamer z různých úhlů, nebo ve specializovaném softwaru (SW) obraz přizpůsobit ex post.
Vaší konkurenci – LG – se podařil jeden zajímavý krok, kdy dosáhli nainstalování 3D pluginu do běžného střihového studia. Připravení 3D spotu je tak jednodušší a dostupnější.
Takový SW jsme schopni také dodat, ale o to tu nejde. SW, který tohle umí, je dnes volně stažitelný na internetu. Obecně lze poměrně jednoduchým způsobem přetransformovat 2D obraz do 3D. Pokud ale požadujete profesionální prezentaci, je vhodné celý spot natočit na kamery z několika úhlů. Výsledek je daleko efektivnější než pouhá transformace na třetí rozměr.
To všechno ale znamená poměrně vysoké náklady…
Je potřeba si říci, že toto médium je spíše záležitostí pro větší společnosti. Alespoň pro tuto chvíli. A větší společnosti z 80 % nejsou vlastněné českým kapitálem. Ale nepodceňujeme ani české společnosti. To znamená, že zde prostor je.
Cizí majitelé ale ještě nezaručují jiný přístup.
Dogmaticky to brát možné není, ale podívejte se třeba na Škodovku. Už před čtyřmi lety koupila první 3D obrazovku do svého muzea, a to v době, kdy byla tato technologie ještě v plenkách. V poslední době jsme díky spolupráci s firmou Story design získali zkušenosti se společností Philip Morris. V současné době jsou nainstalované první obrazovky v prodejně tabáku na Novém Smíchově.
Nemůže to být ale i tím, že tabákové firmy jsou více omezené v možnostech komunikace? Proto silně investují do prodejen. Navíc budget na prezentaci bývá u těchto firem štědrý.
V podstatě jde ale o to, že dnešní trh je přehlcen LCD a plazmovými obrazovkami. Zákazník už tato média míjí. Takže potřebuje nové médium, které ho přitáhne. Vezměme si situaci ze všedního života. Přijdete do lékárny, kde je umístěna malá LCD obrazovka. Ani si jí pořádně nevšimnete, objednáte si léky a odcházíte. Ale pokud použijete 3D obrazovky, bude to něco nového. Takže lidé si začnou takového obrazu více všímat a intenzivněji budou vnímat i reklamu, kterou vidí. A v tom spatřujeme velký potenciál.
O tom by se dalo polemizovat. Až v poslední době došlo ke skuteč-nému rozvoji obrazovek. A teprve nyní vznikají výzkumy, které jednoznačně podporují tento způsob komunikace.
To je sice pravda, ale dnes je trh už hodně daleko. V podstatě je mnohem dál, než si umíme v současné chvíli představit. V zámoří už komunikace v 3D běží. Takže je jen otázkou času, kdy se tak stane i u nás.
Češi jsou zejména u nových médií velmi citliví na absenci výzkumů efektivnosti. Máte již k dispozici data z některých evropských států?
Bohužel, zatím žádný podobný výzkum neexistuje. Musíte vzít v úvahu, že jde o médium, které stojí na startovní čáře. V současné době máme čerstvou zkušenost z Rumunska, kam se prodalo 20 kusů displejů, a odezva je veliká.
Dobře, ale pokud se budeme bavit o nám bližších trzích? Jak se daří prosadit tuto technologii například v Německu?
V německých řetězcích to zatím nefunguje. Naše mateřská společnost NewSight se primárně orientuje na východní trhy. A z toho důvodu je pro ně Německo svým způsobem pole neorané. Tedy pokud pominu skutečné giganty, jako jsou Mercedes nebo Deutsche telekom. Dokud se odesílají obrazovky do Asie po kamionech, nebude tu vůle soustředit se na menší cíle. Proto také společnost Eurotrip otevřela divizi, která je zastoupením pro český, slovenský a polský trh. Naším hlavním úkolem je místní trh trošku rozhýbat.
Když se podíváme zpět na trafiky, do kterých jste obrazovky dodávali. Většinou jsou tato místa narvaná výrobky a pro prezentaci tohoto typu je minimum místa.
To je ono, my mu pomáháme virtuální cestou rozšířit prodejní plochu. A tohle je účinná cesta. Samozřejmě, že každá firma, která provozuje nejen trafiky, má nějakou koncepci, ale do ní my už nevidíme.
A nemůže nastat podobný případ jako u zmiňované lékárny? Tedy že obrazovkám nebude nikdo věnovat pozornost?
U obrazovky záleží především na tom, čím ji naplníte, na obsahu. Přeci jen jde o vizuální záležitost. Ale to už je na kreativcích. Ti musí připravit sdělení tak, aby to zákazníka vtáhlo. Aby ho donutilo se zastavit. A to i ve chvíli, kdy žádný 3D efekt na obrazovce není. Ten tam musí nabíhat, aby byl viditelný kontrast. A to je již o tom, jak reklamní agentury dokáží připravit celý spot.
Kolik stojí běžně prodávaná 3D obrazovka oproti srovnatelné 2D?
Ceny se pohybují od 30 tis. za 17″ až po 300 tis. za 50″. Ale škála velikostí je široká.
A pokud srovnáme oba principy ve stejné velikosti?
Tak je 3D obrazovka řádově jednou tak drahá.
A čím je to způsobeno? Je to technologií?
Je nutné vzít v úvahu, že jde o nové médium. Vždy, když máte něco nového, pořizovací cena je vysoká. LCD byly dříve také velmi drahé. Ale samozřejmě počítáme, že cena půjde dolů. S tím, jak se na trh budou obrazovky dostávat, jak budou přicházet další novinky. To je úplně běžný efekt doprovázející nové technologie.
A nemůže být vysoká cena jen další překážkou většího rozvoje? Sami říkáte, že zatím je obrazovek v Evropě velmi málo…
Samozřejmě, ale už teď jsou rozjednané další velké zakázky. A to se teď nebavíme pouze o reklamě. Ať už jde o obchodní řetězce či o společnosti, které prodávají přes vlastní prodejny. Dalším trhem jsou veletrhy a výstavy, ale také architekti nebo stavební firmy.
A co pronájmy? To by měla být další potenciální příležitost?
Určitě je to cesta. Momentálně ale všichni výrobci, a to i ti, kteří se na trh teprve chystají, bojují s jedním velkým problémem. A tím je nedostatek obsahu. A dokud nebudou mít firmy co předvést, pak je pronájem pasé. Takže pronájem ano, ale až s postupem času. Dají se samozřejmě připravit předprogramované podklady ve 2D, do kterých se jednoduchou cestou dá přidat 3D efekt. Tedy konkrétní výrobek nebo služba, kterou potřebujete vypíchnout.
Pracujete už na takové databázi?
Ano. Máme dohodnutou spolupráci se společností ACE, s níž úzce spolupra-cujeme. Ta vytváří základní databanku, kde budou předpřipravené základní spoty ve 2D. Potom se již dá hovořit o pronájmu.
Mluvíme tedy o horizontu půl roku, roku?
Rozhodně nemůžeme dlouho čekat. Do roka je médium v podstatě zastaralé. Pokud chceme uspět, musíme mít databázi připravenou nejpozději do půl roku.
Chystáte se na náš trh i s dalšími médii?
Už teď víme o dalších technologiích, které by se v Evropě mohly uplatnit. Ale ne-můžeme je hned pustit na trh, protože pak bychom si vystříleli munici hned na začátku. Rozhodně ale chystáme i dal-ší média, o kterých si myslíme, že jsou zajímavá a mají na evropském trhu po-tenciál.
Půjde o další nadstavby 3D obrazovek?
Můžu prozradit jen tolik, že půjde o projekční záležitost a nebude to mít s LCD nic společného. Samozřejmě společnost, kterou zastupujeme, vyvíjí další média ve 3D provedení, ale už ne na principu LCD. Zatím nemůžeme sdělit podrobnosti, ale určitě chceme přijít na konci roku s něčím novým.
Neusneme na vavřínech. “Už teď víme o dalších technologiích, které by se v Evropě mohly uplatnit,” říká Jan Macek, marketing manager společnosti Eurotrip.