The times they are a-changing

7. 5. 2007 00:05

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Fajn rádio si novým partnerstvím s Enterprise Esports otvírá dveře do gamingu

Fajn rádio z mediální skupiny Media Bohemia se v marketingu dlouhodobě zaměřuje na spolupráci s influencery a tiktokery z různých oblastí. Nyní prostřednictvím Enterprise Esports vstupuje do oblasti esportu a bude oslovovat milovníky gamingu.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

18obr_konecny_euroagency.jpgJen ten pocit, že ze tří layoutů nechám nebohého grafika dělat jednoho bastarda, neb můj vkus je formován estetikou sádrového trpaslíka, se jevil k nezaplacení. Užívám si sezení na slušném rozpočtu a posílám „do háje“ výkvěty accountů a new bussines directorů, kteří mi nabízí z budgetu milion do kapsy, když jim ho dám (byť by mně to umožnilo pruzení na vyšší úrovni). A jen díky kupě práce, jsem zapudil myšlenku na to největší sado-maso reklamního světa – výběrové řízení. Na veřejnou obchodní soutěž bohužel jako soukromá firma nedosáhnu. Škoda.


Ale vlastní přínos „změny stavu“, vnímaný právě přes ono koukání od jinud, se objevil úplně někde jinde. Nejdřív mě to hodně překvapilo, pak jsem to přijal jako fakt, status quo, ke kterému jsem vlastně asi taky svojí měrou přispíval.


Jde jen o sledovanost, tedy o prachy


Nezáleží vůbec jen na tom, zda je reklama ještě vůbec o cílových skupinách a nakolik jde spíš o peníze. Je to o tom, jak je marketingově komunikační svět vnímán tam z té druhé strany. Vlastní zabývání se komunikací, brandy, reklamní metavědou se nijak moc nereflektuje, zato peníze a byznys separovaný od marketingových cílů a možná i etiky zcela jistě ano.


Tedy není se co divit. Pouštím si televizi a z upoutávky nového programu – bezesporu budoucího diváckého hitu – na mě kouká onkologický pacient, na jehož léčbu si jeho blízcí mohou opatřit peníze tancem před zraky televizních diváků chroupajících pišingry. Přitom každý soudný člověk ví, že tady nejde vůbec o pacienta, ani o tanec, ale o sledovanost: čili o prachy. Ostatně všechna přání tančících by patrně saturovaly peníze zaplacené za reklamu ve dvou či třech blocích. Vedle reminiscence na Pollackův film „Koně se také střílejí“ mě ale napadá, že v zemi, kde nemocný umírá u plotu nemocnice vyveden ochrankou po prohlídce lékařem, to zas tak etické faux pas není.


Onehdy moji kolegové usoudili, že bychom mohli udělat něco mimořádně dobrého, a připravili projekt na propojení výnosů jednoho B2B časopisu s podporou ale opravdu chudé speciální výtvarné školy. Došli totiž k závěru, že vnímání „pro bono“ projektů a podpora potřebných patrně jistě najde svůj ohlas u skupiny manažerů a byznysmenů, pro něž je časopis určen. Pár korun jistě nikoho nezabije a v manažerské elitě si pomoc tohoto typu už nalezla své místo, ba i v Čechách. Ale protože mě zajímal širší názor, pohovořil jsem o tom i s řadou kolegů z mého „bývalého života“. Dlužno říci, že většina mých známých ze světa marketingových komunikací a reklamy se příliš nezaobírala detaily, ale uznale pochválila: „To budete mít skvělé PR.“


Zato ředitelka „naší výtvarky“ mi při posledním rozhovoru, jehož cílem bylo upřesnit počet zakoupených pastelek, povídá: „Vy jste pracoval dlouho v té reklamě, umíte mi vysvětlit, proč jde vlastně tolik milionů (paní ředitelka neví, že miliard) do reklamy a přitom ty firmy nedají pár tisíc třeba na nějaký děcák.“


Léta jsem měl natrénovaný monolog o afinitách cílových skupin, budování značek, mediálních mixech, o efektech PR. V tomto momentu jsem ale nepropásl příležitost mlčet. Jen jsem pomyslel na to, že firmy by možná i daly, ale kdo by pak uživil reklamní průmysl… A občas musí zbýt i ten milion zpátky do kapsy. Vím, že to není až tak černobílé, ale cestou autem mi Dylanovo CD s „měnícími se časy“ udělalo dobře.



ředitel vydavatelství Computer Press

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení