SZPI odhalila množství vína s padělaným dokladem původu

4. 5. 2007 15:05

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Zhruba 5,5 milionu litrů vína, které mělo padělaný doklad původu nebo bylo zcela bez tohoto dokumentu, odhalila v oběhu Státní zemědělská a potravinářská inspekce. Podle jejího ředitele Jakuba Šebesty nebyla vína zdravotně závadná, ale šlo o podvod na spotřebitelích, protože nápoje byly vydávány za tuzemskou produkci. Poškozeni byli i poctiví domácí vinaři, protože vína patrně z dovozu se prodávala za ceny nižší, než jsou u domácích moků obvyklé. Inspekce případ předala i policii, informoval Šebesta.
Objem vín, která byla vydávána za tuzemská, ačkoli vzhledem k jejich dokladům je původ neznámý, představoval zhruba desetinu domácí roční produkce.
Zhruba 610 000 litrů vín, která byla deklarována jako tuzemská jakostní vína odrůdová a jakostní vína s přívlastkem, se inspektorům podařilo zadržet ve skladech. Další dohledávají. Toto zboží se prý začalo objevovat na trhu ve druhé půli loňska.
Kontroly rozkryly síť několika firem, které s těmito víny obchodovaly. Podle SZPI byly nápoje původně nakoupeny od společnosti EURO-RING Praha s.r.o. a z menší části od FORMULA CROSS s.r.o. Tyto firmy se ale dosud nepodařilo zkontrolovat, protože na uvedených adresách se jejich sídla dle tvrzení majitelů nemovitostí nikdy nenacházela.
Přes další překupníky se pak moky dostávaly ke čtyřem vinařským společnostem, od nichž putovaly na trh. Další šetření mají ukázat, jakou tyto firmy hrály v celé věci roli a zda byly obětí podvodu či jeho účastníkem. Kauza se bude totiž podle Šebesty dál rozkrývat ve spolupráci s orgány činnými v trestním řízení.
S kontrolovanými osobami inspekce zahájí správní řízení, v jejichž rámci mohou být uloženy pokuty až do pěti milionů korun.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.