Rada udělila licenci pro vysílání v mobilech Óčku a Proglasu

18. 5. 2007 15:05

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání udělila licenci umožňující digitálně vysílat svůj program v mobilních telefonech hudební stanici Óčko a společnosti Radio Proglas. Licenci ale neudělila společnosti T-Mobile, která se rovněž výběrového řízení zúčastnila.
„V případě T-Mobile udělení licence překáží paragraf zákona, který zakazuje, aby mohl provozovatel sítě vysílat vlastní programy nebo převzaté vysílání,“ řekl dnes ČTK předseda rady Václav Žák. „Velmi pravděpodobně nás budou žalovat,“ podotkl Žák. U Óčka a společnosti Radio Proglas žádná překážka nebyla, a proto nebyl důvod podle Žáka jim licenci neudělit.
Licence pro digitální vysílání v mobilních telefonech (označované jako DVB-H) je krátkodobá a platí do konce května. Držitelé této licence však mohou podle předsedy rady požádat o prodloužení.
Již dříve Žák uvedl, že současný stav zákona brzdí rozvoj digitální TV v mobilech. Obě překážky – zákaz vysílání vlastních programů v mobilních telefonech a zákaz nabízet i převzaté vysílání – by mohla odstranit novela zákona. V současné době vznikl návrh novely vysílacího zákona, na kterém spolupracovalo ministerstvo vnitra a ministerstvo informatiky, v němž je odstraněn zákaz nabízet převzaté programy, ale ne zákaz týkající se vysílání vlastních programů.
Mobilní operátor T-Mobile již dříve oznámil, že chce iniciovat změnu zákona o rozhlasovém vysílání, která by firmě umožnila nabízet digitální televizi v mobilních zařízeních. T-Mobile v minulém roce službu otestoval u zhruba 200 uživatelů. Úspěch služby pak firmu přiměl k přípravám komerčního provozu.
Podle průzkumu mezi uživateli službu nejčastěji využívali k ukrácení dlouhé chvíle během cestování a na zastávkách MHD. Nejvíce sledovanými byly kanály se zprávami, hudbou a filmy. Mezi deseti nabízenými programy lidem nejvíce chyběly hlavní kanály, tedy ČT 1 a 2, Prima a Nova, na které jsou zvyklí z analogového vysílání.
Technologie DVB-H je velmi podobná standardu DVB-T pro pozemní digitální vysílání, který startuje i v ČR. DVB-H je však lépe uzpůsobena pro pohyb přijímače a navíc umožňuje přijímat až 40 programů, což je až desetinásobek proti uvažovanému množství v rámci jednoho multiplexu pozemního vysílání. Proti mobilnímu UMTS není omezená počtem připojených uživatelů, její nevýhodou však je menší komfort pro interaktivní služby. V ČR by měla vzniknout jedna síť, kterou by mohli využívat všichni tři mobilní operátoři.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.