Prodavači stále fungují
Podle údajů agentury GfK loni celkové prodeje v tomto segmentu dosáhly hodnoty 13,5 mld. Kč, které zákazníci utratili za zhruba 1,5 milionu spotřebičů. “Zajímavý je vývoj průměrné ceny velké bílé techniky, která za loňský rok stoupla o 1 procento, tedy více méně zůstala na stejné úrovni,” doplňuje Jan Živný. To jistě výrobce velmi těší, protože to znamená výraznou změnu proti předloňsku, kdy zde po vstupu do EU došlo k poklesu cen průměrně o 7 procent. Výrobci “velké bílé” dali loni podle TNS Media Intelligence jen 168 mil. Kč. To lze pravděpodobně vysvětlit tím, že značná část investic do reklamy tohoto segmentu je skryta v komunikaci prodejců, například v jejich letákových akcích.
Efektivní oslovení
Podle Jiřího Černáka, ředitele marketingu řetězce Datart, jsou zákazníci čím dál sofistikovanější a cena již není největším tahákem. “Podle výsledků průzkumů nákup ovlivňuje značka, energetická spotřeba, design a cena,” říká Zdeněk Štětina, obchodní ředitel značky Gorenje, a dodává: “Českého zákazníka lze vnímat jako dobře informovaného, který dokáže zhodnotit poměr ceny a kvality. Je patrný posun ke značkovým produktům, kde zákazníci hledají kvalitu.” Jiný názor než Jiří Černák z řetězce Datart má Tamara Pistlová, marketingová koordinátorka Baumatiku: “Český trh je výrazně zaměřený na cenu, tato situace se vyostřila především v posledních letech vstupem velkých řetězců na trh, čímž se zvýšila konku-rence a boj o zákazníka. Rovněž působí i rozvoj internetového obchodu, který výrazně tlačí ceny směrem dolů.” Zákazníky tak výrobci i distributoři oslovují víceméně shodně, pomocí všech typů reklamy a také in-store komunikací. Velmi oblíbené jsou POP a POS. V prodejnách je však ještě jeden neméně důležitý článek komunikace, personál. “Zákazníci se rozmýšlejí racionálně, lidé v dnešní době vyhledávají spoustu informací na internetu a stále si hodně lidí nechá poradit přímo v prodejně od prodavače, kterého považují za znalce svého oboru,” uzavírá Tamara Pistlová.
Kde je potenciál?
Velký potenciál je třeba u myček na nádobí nebo sušiček prádla. “Roste prodej kategorií, jako sušičky, mrazáky, vestavné myčky. Lidé investují do bydlení a kupují si větší prostory, kam se vejdou i větší spotřebiče,” říká Tamara Pistlová a pokračuje: “Prodej vestavných spotřebičů roste a vzhledem k vývoji, jaký byl v západní Evropě, lze předpokládat, že tento trend ještě vydrží.”
Například Siemens dlouhodobě cílí na oblast sušení, kde je obrovský potenciál k růstu. “Na konci loňského roku jsme například v tomto segmentu realizovali netradiční direct mail právě na zvýšení povědomí o výhodách sušiček prádla. Ve spolupráci s agenturou Revolta jsme v různých regionech České republiky provedli výběr bytů dokončených v posledních pěti letech, kterým byla na kliku domovních či bytových dveří zavěšena nabídka nových sušiček Siemens. Celkem jsme touto kampaní oslovili 30 000 českých domácností,” říká Miroslav Veselý, vedoucí marketingu Siemens domácí spotřebiče.
Ekologové, šetřílci a páradivci
Podle oslovených výrobců kladou zákazníci čím dál větší důraz na úspornost provozu spotřebičů nejen kvůli tomu, aby ušetřili, ale také kvůli postoji k životnímu prostředí. “Český zákazník je velmi citlivý na cenu, proto je komunikace nízké spotřeby produktů stále velmi důležitá,” vysvětluje Miroslav Veselý ze Siemensu a dodává: “Právě toto hledisko bývá u mnoha spotřebičů pokud ne jediným, tak alespoň jedním z nejdůležitějších kriterií vedle ceny, kvality, značky, designu a jednoduchého ovládání při rozhodování o koupi,” Dalším kritériem je, především u spotřebičů vyšší kategorie a těch vestavných, design.