Obalový systém Burgopak – netradiční papírování
O platnosti tohoto principu se poprvé přesvědčila britská hudební skupina Placebo, která si Burgopak vybrala jako první v roce 2000 pro publikování limitované edice svého alba Black Market Music, jež vyšlo v nákladu 85 000 ks a celý náklad byl rozebrán. Tohoto úspěchu si všimla řada velkých společností, takže Placebo bylo následováno společnostmi, jako Microsoft, BMW, HBO, Ericsson či hudebním vydavatelstvím Universal, které vy-užilo Burgopak pro nové album Future Sound of London.
MEZITITULEK: Jednoduché jako lego
Autorem obalového systému Burgopak je dnes čtyřiatřicetiletý Burgo Wharton, který vytvořil první návrhy svého principu již v roce 1998. Po úspěchu s albem skupiny Placebo si Burgo nechává systém patentovat a v roce 2001 zakládá v Londýně společnost Burgopak Ltd. Princip fungování Burgopaku je snadné popsat, ale osobnímu dojmu se žádný popis nevyrovná. Jde v podstatě o box, který v sobě obsahuje dvě zásuvky, jež mají stejnou šířku a součet jejich výšky se musí rovnat výšce vnějšího obalu. To znamená, že nemusejí být stejně vysoké. Ve chvíli, kdy uživatel zatáhne za jednu ze zásuvek (pull), na opačné straně se stejnou rychlostí vysunuje druhá zásuvka (pop). Tohoto efektu je dosaženo inovativním pásovým mechanismem, který by se vzdáleně dal přirovnat ke kladce. Zavření obalu je dosaženo opačným postupem, tj. tlačením na pull.
MEZITITULEK: Papírový, (skoro) nerozbitný
Burgopak je univerzální obalový systém, do něhož je možné zabalit skutečně skoro všechno, snad kromě otevřených potravin. Omezení celkové velikosti obalů není ani tak technické, jako spíše ergonomické, protože od určité velikosti by nebylo možné pro uživatele obal pohodlně otevřít. Standardním materiálem pro výrobu Burgopaku je papírový karton v gramáži 300 nebo 350 g s povrchovou úpravou matné nebo lesklé lamino, možný je parciální lak, negativní či pozitivní ražba, Braillovo písmo a podobně. Tisk probíhá výhradně ofsetem se všemi výhodami a omezeními, které s sebou tato technologie přináší. V posledním roce bylo také realizováno několik projektů, kdy byl materiálem plast. Burgopak nemá, na rozdíl od většiny konvenčních obalů, na datové nosiče panty, což ho činí méně náchylným k poškození. Kromě toho nabízí rozšířenou možnost potisku a také umožňuje zvýšenou ochranu datových nosičů před paděláním – není totiž snadné Burgopak vyrobit.
MEZITITULEK: Čísla mluví za vše
Počáteční obavy z toho, že nový alternativní obal je nejméně o 40 % dražší než tradiční obaly, byly rychle rozptýleny zjištěním, že zákazníci si například v případě obalu pro CD/DVD rádi připlatí, aby jejich CD/DVD dostalo obal, který je posouvá o třídu výše.
Marketingový výzkum realizovaný na Krannet Purdue University ve Velké Británii v roce 2002 přinesl zajímavé výsledky: 93 % zákazníků není spokojeno s tradičními plastovými obaly na datové nosiče (Jewel Case). Důvody nespokojenosti jsou různé: 64 % respondentů pokládá standardní plastové obaly na CD/DVD za nepohodlné pro přenášení, 53 % si myslí, že jsou příliš velké, 48 % je nespokojeno se způsobem, jak se disky z obalů vyndávají, a nakonec 46 % se nelíbí, jakým způsobem se obal otevírá.
Burgopak byl zpočátku zaměřen hlavně na segment obalů pro datové nosiče, množství prodaných CD a DVD v obalu Burgopak se počítá na miliony. V současnosti je Burgopak mnohoúčelový obalový systém s multiindustriálním použitím. Společnost Motorola si Burgopak vybrala před dvěma lety jako hlavní obal pro své mobilní telefony. Odhaduje se, že tento rok se jich pro celý svět vyrobí 200 milionů kusů. Mobilní operátoři, jako například Vodafone, Orange, O2, ale třeba i ukrajinský Kievstar či telekomunikační společnost DU ze Spojených arabských emirátů, si Burgopak zvolili jako hlavní obal pro distribuci SIM karet a doprovodné dokumentace. I v tomto případě se jedná o statisícové až milionové série. Další velice perspektivní oblastí je farmaceutický průmysl, například prodej Paracetamolu zabaleného do Burgopaku se ve Velké Británii počítá na desítky tisíc kusů ročně. Nedávno společnost Burgopak dokončila ve spolupráci se společností Bosch vývoj automatické výrobní linky pro balení tablet v blistrech přímo do obalového systému Burgopak, první funkční linka bude nabídnuta na trhu na konci roku 2007 a zabalí až 30 milionů blistrů za rok.
MEZITITULEK: Už i v Česku
Burgopak Ltd. má ústředí v Londýně a obchodní zastoupení v USA, Německu, Francii, Itálii, Polsku, České republice, na Slovensku, v Austrálii a Japonsku. Kromě těchto obchodních zastoupení má autorizované výrobce v USA, Polsku, České republice a v Číně.
V České republice je Burgopak od 1. ledna 2006 na základě svého smluvního vztahu s Burgopak Germany zastupován společností Copacking Service a na Slovensku společností Copacking Service SK. Kromě výhradního obchodního zastoupení má mateřská společnost Copacking Service i licenci k výrobě obalového systému Burgopak.Uživateli Burgopaku v České republice jsou například ČSOB, Česká spořitelna, O2, Oracle, Jan Becher, SAB (Plzeňský prazdroj), Den Jak Sen, Kuchyně Sykora, Dopravní podnik hlavního města Prahy atd. Na Slovensku je to Slovenská sporitelna, Tatrabanka, Berlin Chemie, Slovak Telecom a některá obchodní zastoupení nadnárodních farmaceutických firem. Většina zakázek pro zastoupení nadnárodních společností na českém a slovenském trhu je realizována ve spolupráci s reklamními agenturami.
Autor je obchodním ředitelem společnosti Copacking.
fakta
Důležití klienti Burgopaku
Automobilový průmysl: Porsche, Renault, BMW, General Motors
Kosmetický průmysl: L’Oréal, Florascent
Hudební a filmová vydavatelství: Universal, EMI, MTV, Paramount
Banky a finanční instituce: Fortis Bank
Tiskové technologie: Heidelberg
Hardware: Hewlett-Packard, SONY
Software: Microsoft, SAP