Na co všechno stačí chemie?

21. 5. 2007 00:05

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Fajn rádio si novým partnerstvím s Enterprise Esports otvírá dveře do gamingu

Fajn rádio z mediální skupiny Media Bohemia se v marketingu dlouhodobě zaměřuje na spolupráci s influencery a tiktokery z různých oblastí. Nyní prostřednictvím Enterprise Esports vstupuje do oblasti esportu a bude oslovovat milovníky gamingu.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

02obr_Koppl_Dan_cb.jpg„Je to chemie, kterou musíte s agenturou cítit,“ řekla mimo jiné ve své přednášce na konferenci Trend Marketing Renata Juřicová z Telefóniky O2 na téma Jak vybírat výzkumnou agenturu a šarmantně mrkla. A mně se okamžitě vybavil Josef Havelka a pompézní vila pod Strahovem, kde tenkrát Leo Burnett, jemuž tehdy šéfoval, sídlil. To od něj jsem asi tuto větu slyšel poprvé. Už tenkrát jsem ji neměl rád, protože mi vždy připadala jen jako metafora k hezkému českému – kamarádšoftu. S odstupem času to sice již nevnímám tak ostře, nicméně něco z té pachuti tam přece jen zůstalo. A tak když jsem tu větu slyšel znova, nemohl jsem se nezeptat, kolik procent dělá chemie, kolik metodika a kolik cena. V danou chvíli mi zástupkyně TO2 odpověděla něčím, co se při mediálním tréninku nazývá sound bites – tedy větou, která odpovídá na otázku bez ztráty věnečku. Odpověď to byla hezká, ale být v pozici akcionáře, asi znejistím. Naznačovala totiž, že v TO2 je důležité vzájemné porozumění s agenturou, protože metodiky výzkumu mají všichni konkurenti na trhu identické a cena je jen otázka vyjednávání. Nemohlo být asi jasnějšího důkazu arogance některých zástupců této firmy vůči spotřebitelům a marketingu než toto prohlášení. Možná jsem to jen celé špatně pochopil, ale pokud opravdu zástupce jednoho z největších českých zadavatelů tvrdí, že jsou všichni stejní, tak by asi neměl dělat to, co dělá. A pokud ten dojem má, měl by se zamyslet nad tím, zda nebyla třeba spíše chyba v zadání než v přístupu agentur. Je mi líto, ale nevěřím tomu, že deset velkých agentur je zcela identických. Ať už jde o výzkum, reklamu, PR anebo média (ale je také pravda, že pro ně již tato firma vybírá mediální agenturu dobré 4 měsíce a stále nic).


Nicméně je fakt, že jsou agentury, které by se o termín vzájemného porozumění měly intenzivněji zajímat. Minulý týden jsem absolvoval schůzku s dvěma agentkami společnosti Privilage PR. Bylo opravdu obdivuhodné sledovat, kolik prohřešků proti elementárním pravidlům PR stihla jedna z nich udělat během několika desítek minut. Nepovedené blufování, přikazování zástupci média co psát a co ne (mimo jiné důkladná žádost o to, abych onu dámu z PR hlavně nikde necitoval), nevědět, čeho chci dosáhnout, a hlavně nedůkladná obhajoba klienta. To vše během chvilky. Celou katastrofu pak, poněkud paradoxně, zachránil až klient sám. Bohu díky.


Ale nebylo vše tak zlé. Jen díky tomu jsem pak mohl s nadšením poslouchat třeba Martinu Říhovou ze Starcomu či Štěpána Woldeho (Arbo Media) na povedené konferenci Jak efektivně komunikovat ve střední Evropě (pořádala Media Strategy s partnerem Marketing & Media). Nebo Jaroslava Círa z Unileveru, Šárku Štěpánovou z Opavie a řadu dalších na konferenci Trend Marketing. Zkrátka, někdy se na konference vyplatí dorazit, i když jich je třeba pět v jednom dnu.



šéfredaktor

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení