Médií pro Východoevropany v Británii přibývá

14. 5. 2007 00:05

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Statistiky říkají, že v Británii se na pracovním trhu od roku 2004 do letošního února registrovalo 579 tisíc občanů ze zemí východní Evropy. To je stejně velká populace, jakou dohromady vytvářejí města Cardiff a Bradford. Největší skupinu Východoevropanů tvoří v Británii Poláci (60 %). Oficiální čísla jsou však velmi pravděpodobně značně podhodnocená. Odborníci z médií, kteří se snaží tuto skupinu podchytit, odhadují, že její velikost dosahuje 1,4 mil. lidí.


Na zvýšený příliv Poláků zareagovala např. banka Lloyd nabízenými brožurami v polském jazyce a rozšířením personálu o polsky mluvící zaměstnance. Podle posledních odhadů si polští přistěhovalci v Británii vydělají 20 tis. liber ročně, z čehož utrácejí přibližně 6-7 tisíc. Zadavatelé reklamy se proto čím dál více snaží danou skupinu oslovit. Pro tuto komunitu vznikají také nová média. Vedle tiskových publikací, kterých významněji přibylo v posledních pěti letech, začalo např. vysílat nové rádio RadioHeyNow a rozrostl se také počet webových stránek.


 


09obr_Expres.jpg


Přibudou další?


Podobný boom zaznamenává také Irsko. V Dublinu začal deník Evening Herald vydávat pravidelný suplement v polštině pod názvem Polski Herald. Na druhou stranu je ale pravdou, že žádná velká britská mediální skupina ještě svůj titul s podobným suplementem jako v Dublinu nespojila. Výjimku snad tvoří jedině Guardian s polskou edicí G2. Konkurenční skupina TNT sice přivedla na trh magazín Fusion, který byl určen právě východoevropským národnostem, ale po několika měsících ho z trhu stáhla. Další rozšíření Evropské unie o Bulharsko a Rumunsko však zřejmě zvýší pravděpodobnost, že se britské mediální firmy budou muset na tuto komunitu zaměřit ještě více.


Co je v nabídce?


Nejvíce tiskových titulů, které v Británii pro Východoevropany vycházejí, je tištěno v polštině. Např. v roce 2003 začal vycházet zpravodajský týdeník Polish Express v nákladu 50 tis. výtisků. Ten soutěží s týdeníky s nižším nákladem, jako jsou Polish Times nebo Cooltura. Ruská menšina v Británii má pak k dispozici zdarma distribuovaný týdeník Pulse UK, který vychází v nákladu 18 tis. výtisků a společně se sesterským časopisem New Style oslovuje odhadem cca 300 tis. Rusů, Lotyšů, Litevců a Estonců. Také česká komunita má „své“ médium. Je to zdarma distribuovaný měsíčník Echo, který v nákladu 15 tis. výtisků oslovuje Čechy a Slováky. Více než 70 % jeho čtenářů přitom představují mladí a vysokoškolsky vzdělaní lidé. Nejpopulárnějším internetovým médiem pro Čechy a Slováky žijící v Británii je webová stránka www.pohyby.co.uk.


 


09obr_casopisy.jpg



Zpracováno podle magazínu Campaign

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.