Na českém internetu se stejně jako v 90. letech v USA začínalo obchodovat prodejem knih. Rozmach co do objemu ale zažil internetový prodej až s prodejem velké bílé (později i černé) techniky. Zpočátku byla hlavním tahákem o desítky procent nižší cena, později začali zákazníci oceňovat výrazně širší nabídku zboží, možnost jednoduchého srovnání parametrů výrobků a jednoduchou dopravu k zákazníkovi, který nemusel vytáhnout paty z domu. Díky tomu je dnes podíl prodeje přes internet na celkovém prodeji tohoto segmentu v ČR okolo 11 % a patříme tak k naprosté evropské špičce.
MEZITITULEK: Bonitní zákazníci
Obecně zákazníci on-line obchodů patří k internetově pokročilejším uživatelům – nakupování je totiž obvykle až třetím krokem na internetu po zřízení e-mailu a následném vyhledávání informací. Navíc se jedná o bonitnější skupinu (uživatelé do 15ti let příliš nenakupují), která ve chvíli, kdy navštěvuje e-shop, stojí krátce před nákupním rozhodnutím. Proto je také pro řadu výrobců zajímavé oslovovat potenciální zákazníky až reklamou na daném e-shopu.
MEZITITULEK: I zde zlatý střed
V elektronice přes internet nakoupíte od nejlevnějších značek až po ty prémiové, jako je Liebherr, Smeg, nebo Marantz. Nejprodávanější je střední segment, pozvolna se však navyšuje jak podíl low-endových značek, tak i podíl nejdražších značek, jež však vstupují na internet velmi opatrně a pečlivě vybírají part-nery, kteří jsou schopni zajistit servis na úrovni dané značky. Pokud k takovému spojení dojde, jsou následná čísla prodejů nad očekávání – na trhu „je hlad“ po kvalitních prémiových značkách.
Typům produktů vévodí v prodejnosti velké bílé spotřebiče – pračky, myčky, ledničky.
Autor je marketingovým ředitelem internetového obchodu Mall.cz.