Koalice ano, či ne?

28. 5. 2007 00:05

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Nestlé v Německu bude pro své značky Maggi a Herta do budoucnosti natáčet již jen se dvěma produkčními agenturami. Toto partnerství znovu otevírá diskusi o ne/výhodách vytváření tzv. „pools“.

Cíl Nestlé byl jasný: najít dvě produkční společnosti, kterým do budoucna svěří veškeré natáčení pro značky Maggi a Herta. Potravinářský gigant časem ani financemi v zájmu kvality výběru opravdu nešetřil. Se svou reklamní agenturou Publicis uspořádal jakousi roadshow, v rámci níž objel celou republiku. Celkem devět vytypovaných produkčních studií pak pozval na tendr do Frankfurtu nad Mohanem. „Domácím úkolem“ pro tendr bylo, aby účastníci např. vytvořili vizuální styl obrazu, který by Maggi propůjčil mladší image, nebo kalkulaci nákladů na natáčení na základě starších reklamních spotů pro Maggi. Z vícekolového klání vzešly vítězně společnosti Telemaz (Düsseldorf, Hamburk, Berlín) a E+P Commercial (Mnichov, Hamburk). Obě se podělí o dvacet až třicet spotů ročně pro obě značky. Bližší informace ohledně budoucí spolupráce s Nestlé ovšem zmíněné společnosti německému tisku sdělit nechtěly. Inu, vytváření pevných a počtem limitovaných obchodních koalic je opět citlivým tématem…

MEZITITULEK: Klienti ušetří a produkční agentury mají práci jistou

Nestlé není první koncern, který se cestou koalic s produkčními společnostmi vydal. Podobné řešení si již dříve vyzkoušely např.

Audi, mlékárna Alois Müller, Procter & Gamble, Schwarkopf & Henkel nebo McDonald’s. Celkem bylo v německém reklamním průmyslu na principu koalic uzavřeno asi deset procent smluv mezi zadavateli a produkcemi. A podle předsedy Svazu německých produkčních agentur (VDW) Helmuta Hartla tato tendence ještě zesílí.

Ralf Schiller, šéf frankfurtské společnosti Tempomedia, která už rok a půl natáčí exkluzivně pro Audi, k současné situaci říká: „Nová marketingová generace se ptá, kde je ještě třeba ušetřit peníze.“ Zadavatelé totiž touto cestou profitují jak na úsporách času jinak stráveném opakovaným výběrem produkcí, tak i na finančních úsporách v jejich odměňování. Jürgen Bertrems z Telemazu navíc připomíná, že na základě dlouhodobé spolupráce klientům odpadá úsilí pokaždé vysvětlovat strategii a filozofii své značky. Produkční společnosti na straně druhé mají pak větší jistotu v plánování objemu zakázek na celý rok a mohou si případně dovolit rozšířit svůj tým o stálé zaměstnance. Tak učinila společnost Tempomedia po uzavření smlouvy s Audi. Tři noví zaměstnanci na plný úvazek představují úsporu ve srovnání s angažmá relativně drahých externistů. Konzultant agentury CherrypickerOliver Klein připomíná ještě další výhodu exkluzivních smluv mezi zadavateli a produkcemi: občas totiž bývají producenti drženi na uzdě reklamními agenturami, což se nelíbilo mlékárně Alois Müller. Nebo: producenti dostávají informace o natáčení od klientů „zředěné“ přes jejich reklamní agentury. Právě proto se mlékárna rozhodla pro „bilaterální“ řešení. Také Diane Schwander z produkčního studia Made v Mnichově považuje přímý vztah mezi producenty a klientem za ideální – přímé plánování, přímější komunikace…

MEZITITULEK: Za málo peněz málo muziky

Postup, kdy se producenti uvážou smlouvou na natáčení pro jednu či dvě značky, ale podle Hartla riziko krachu nijak nezmírňuje. Takové produkční společnosti totiž přijdou o čas, volnost a energii, kterou je třeba pro získávání nových a atraktivních zakázek. Varovné hlasy zaznívají i z tábora reklamních agentur: přímé kontrakty mezi zadavateli a produkcemi omezují kompetence reklamních agentur, jejich výběr režiséra a lokací. „Každý film je individuální dílo šité na míru… Nemůžete si je od producentů nakupovat jako šroubky,“ říká sarkasticky Frank Dopheide z Grey Worldwide, Düsseldorf. Jeho agentura vytvoří zhruba sto spotů ročně, na nichž se podílí asi 60 produkčních agentur. Jenže i na agenturní scéně vznikají koalice. Např. BBDO Düsseldorf dosud spolupracovala se šesti produkčními společnostmi, které se dělily asi o 60 procent zakázek ročně. Moc zájemců o jeden „džob“, vzbouřily se produkce. Během festivalu v Cannes proto head of TV agentury Steffen Gentis oznámí novou produkční trojku či max. čyřku. Kritikové soudí, že by se vše mělo nechat na lidech a okolnostech – je-li spokojenost na všech třech stranách, proč se vázat exkluzivitou?

zpracováno podle Werben & Verkaufen

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.