Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

Když oni to tak chtějí!

Redakce MAM28. 5. 2007

18obr_Binar_Jan.jpgDěti mají výrazný podíl na rozhodnutí o nákupech v hodnotě zhruba 500 miliard dolarů. Průměrné americké dítě zhlédne 40 000 reklam ročně – tedy přes 100 denně. Děti ve věku tří let rozpoznají loga jednotlivých značek. Jen v EU se každý rok stane více než 400 000 dětí obézními. V Británii je tento problém asi největší. Největší je tam i podíl výdajů na reklamu věnovanou rychlému občerstvení a jiným pochutinám s vysokou kalorickou hodnotou. Čeho je moc, toho je příliš. Zakažme reklamu určenou dětem a vše bude fajn.


Co s tou obezitou?


S dětmi se nedá jednat jako s dospělými. Zneužívat dětské naivity, nezkušenosti, důvěřivosti, důvěry vůči rodičům, podporovat cho-vání, které ohrožuje jejich zdraví, psychický nebo morální vývoj, vyvolávat dojem nezbytnosti či naléhavosti koupě u potravin, zpochybňovat roli rodičů… To vše a řada dalších věcí se samozřejmě nedělá. Ti, kteří se prohřeší, jsou sami proti sobě. Nejenže se ocitnou v rozporu se zákonem či samoregulací, ale čeká je i veřejné odsouzení. Zákazníky nezískají, ale ztratí. A zasloužit si zpět dobré jméno je velmi složité. Navíc ze všech ostatních zadavatelů i agentur dělají jednoduchý terč.


Ale co s tou obezitou? Vyvolala by absence reklamy na rychlé občerstvení pokles obezity? Nevěřím tomu. Namísto výšlapu na Říp se lidé projedou po eskalátorech nákupního centra a usednou k hranolkům, smaženému sýru, pivku či limonádě. Pohyb je čeká při přeložení nákupu z košíku do auta a z auta do výtahu. Zakažme reklamu a možná se zastaví pro jiný “smažák” než ten z reklamy. Nevěřím tomu, že půjdou na Říp. Životní styl a jeho změny mají na spotřebu daleko větší dopad něž reklama. Výrobci i reklamní agentury objeví trend a dávají lidem to, co chtějí. Dávat lidem to, co nechtějí, je sice pro každého marketéra výzva, ale neznám nikoho, kdo by touto cestou zbohatl. Tedy kromě výběrčích pokut.


Učte děti porozumět reklamě


Výchova doma, vzdělávání či celospolečenská osvěta, jak se trefně říkávalo dříve, to vše může ovlivnit životní styl tisíckrát více. Ve chvíli, kdy namísto “smažáku” v megaobchodním komplexu budou lidé na vrcholu Řípu chtít salát s lososem, na něj uvidíme reklamu.


Výchova je důležitá. Obeznámení dětí s komerční realitou života kolem nich je její součástí. Bavit se s dětmi o obchodním poslání reklamy, odhalit jim to, že je ten který produkt nečiní nutně šťastnějšími, učit je rozlišovat mezi plytkými hodnotami spotřební společnosti a tím, co je v životě opravdu hodnotné, odhalit jim, že z hňupa udělá značkové tričko zase jen hňupa – i když ve značkovém tričku. Objasnit jim, proč existují k dětským filmům materiály od figurek až po trička či ponožky a proč se rozdávají zdarma k hamburgerům, zasmát se s nimi nad rozdílem krásné reklamní fotografie jídla a realitou, kterou mají na talíři, podporovat spoření vs. spotřebu, ukázat jim, že zábava není jen pasivní, ale že se dobře můžete pobavit i nad něčím, co sami vymyslíte…, to udělá pro jejich zdravé dospívání i další život daleko víc než absence, či existence reklamy. I skalní zastánci názoru, že je za jejich problémy a jejich řešení vždy zodpovědný někdo jiný, by si měli uvědomit, že dnes už informace neznají hranic či omezení. Dříve nebo později začne každé dítě trávit část volného času u počítače a na internetu. Tam je regulace či cenzura velmi těžko realizovatelná. Rozšířené poznání dospívání ještě více urychlí. Diskuse nad poznatky, které si děti z brouzdání po internetu odnášejí, se stává naprostou nezbytností. Věnujme se dětem. Je to daleko pracnější než odsoudit reklamu, ale má to vetší šanci na úspěch.



ředitel agentury McCann-Erickson a porotce v soutěži Duhová kulička

×

Coca-Cola koupí výrobce vitaminové vody Glaceau

Starší článek

Návštěvnost kin podle Unie filmových distributorů – týden od 10. května 2007

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Pilsner Urquell

Lahev Pilsner Urquell se mění. Folii nahradí recyklovatelná zlatá etiketa

Značka Pilsner Urquell představuje další důležitý krok na cestě k udržitelnosti. Do roku 2030 chce být značka  uhlíkově neutrální. Od března…
8. 3. 20218. 3. 2021
Extra

Skvělé nápady se rodí u piva

ADVERTORIAL Od prázdného papíru po realizaci jen za sedm měsíců. Tak vznikl unikátní koncept obchodu Sportissimo. Sedm měsíců — to byl veškerý čas,…
8. 3. 20218. 3. 2021
Marketing

Gif za 11 milionů, Banksyho dílo nebo highlighty z NBA. Přichází …

V uplynulých týdnech zaznamenaly velkou pozornost takzvané NFT tokeny, které umožňují garantovat unikátnost digitálních děl. V odvětví začínají lítat…
7. 3. 20218. 3. 2021
Marketing

Ať je vás slyšet! Iggy Pop burcuje další generaci v reklamě

Naslouchání lidi sbližuje, představuje svobodu, přehlušuje balast, říká značka hudební techniky a sluchátek Marshall v novém brandovém spotu…
7. 3. 20218. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více