Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

Jsme noví a jiní…

Redakce MAM28. 5. 2007

Agentury, které “to zavřely” dejme tomu v posledních třech letech, by se daly spočítat na prstech jedné ruky (např. Red Cell, SGA). Naopak počet těch, které to zde zkouší od nuly, roste jako houby po dešti. Zkusme si je teď představit – co je k jejich vzniku vedlo, co mohou nabídnout a jaké mají ambice do budoucnosti?


Chuť jet si po svém


Důvody, proč si novopečení ředitelé založili své vlastní “podniky”, se většinou příliš nerůzní. “Po těch letech nás totálně unavila korporátní reklama. V ní se dá dosáhnout určité úrovně, a když jí jednou dosáhnete, ocitnete se na křižovatce a začnete se sám sebe ptát: kdo doopravdy jsem a kam doopravdy jdu,” říká o své motivaci jít si za svým Petr Václavek, jenž spolu s Michaelem Wágnerem založil letos agenturu Lemonade. “Plné zuby neduhů velké agentury” měl dle svého vyjádření i Marek Bor, který Jakuba Konopáska , bývalého kreativního ředitele Lowe GGK, a Martina Šmída následoval do agentury AdHog . Instinktem se při odchodu z Kaspenu řídil tehdy kreativní ředitel Tomáš Otradovec(dnes Uncle), kterému do cesty vstoupila “neformální schůzka společnosti Soare Sekt”, po níž přišla několikaměsíční dovolená a poté rozhodnutí “vlétnout do reklamního byznysu zpět, ale sám za sebe”.


Jiná cesta za vlastním byznysem provázela dvojici Petr Rýdl a Pavel Keller. Rýdl coby ředitel a Kellercoby hlavní kreativec vedle sebe fungovali v pražské pobočce agentury Scholz & Friends. Nakrátko se jejich cesty rozdělily, když došlo k tzv. restrukturalizaci S&F, do agentury vstoupil “majetkově” podnikatel Robert Schönfelta Petr Rýdl odešel. Krátce po příchodu nového ředitele, Michala Srba, “Scholze” opustila většina zaměstnanců včetně Pavla Kellera. Oba se znovu setkali v agentuře AniMark, a to na svých dosavadních pozicích.


Komunikační agentura AniMark vznikla jako součást nově se tvořícího holdingu firem Atemi International, k němuž patří např. vydavatelství luxusních magazínů Atemi. Agentura Omnia je již druhým “dítětem” bývalého majitele agentury Crossworld Červený Advertising, Evžena Starého. Ten svůj obchodní podíl v agentuře prodal v roce 2003. “Po dvouleté pauze se někteří klienti sami začali ozývat se žádostí, zda bych pro ně mohl dále pracovat. Asi rok jsem působil jako fyzická osoba, nicméně okolnosti si vyžádaly přeměnu na právnickou osobu,” vysvětluje svůj návrat do reklamní branže. Svou prodlouženou ruku má v Praze londýnská agentura theFarm sice již od roku 2005, kdy začala pracovat pro Oskar Mobil v rámci chystaného rebrandingu, naplno to zde však “rozjíždí” teprve od podzimu 2006, kdy se spolupodílela na vánoční kampani Vodafone. Podle své zdejší ředitelky, Esther Gibbons, se zde theFarm profi-luje zejména jako agentura se zaměřením na podlinkovou komunikaci. Rozhodně prý nechce zůstat pouze agenturou pro Vodafone, o čemž svědčí její práce pro Českou spořitelnu nebo Motorolu. V Británii patří ke klientům theFarm značky jako BBC, Diesel, Playstation, aj.


Bez medializace se nic kupředu nepohne


Posledním příkladem mladé agentury připravené pozměnit místní poměry jsou pražští Liv Ducci. Toto kreativní studio si za cíl dává “zlepšit českou designovou scénu, a to nejenom aktivní tvorbou, ale hlavně její medializací, která zde chybí více než kvalitní designéři a architekti”, jak uvádí kreativní ředitel pro 3D Pavel Roder. “Myšlenku založit Liv Ducci mi vnukla samotná Liv při osobním setkání v New Yorku a spolu s Janem Rambouskem (kreativní ředitel, pozn.red.) jsme se rozhodli pustit se do toho na jaře roku 2006. Budeme rádi, když se nám podaří potřebný dialog odborné veřejnosti se společností vyprovokovat,” říká Roder. Liv Ducci je mezinárodní sítí spojující odborníky z oblasti nových digitálních médií, průmyslového designu, architektury, 3D-designu, grafického designu, marketingu, módy, aj.


Třicet a méně


Rozšířit svůj tým do velikosti mezinárodní síťové agentury se téměř nikdo z oslovených nechystá. Většina mladých agentur začínala s počtem zaměstnanců menším než deset a současný maximální počet lidí v agentuře se pohybuje okolo dvacítky, mnohdy ale s přispěním externistů. Lemonade má 12 lidí, agentura Uncle zaměstnává pravidelně pět lidí externí formou, Animark by chtěl mít do konce roku cca 12 zaměstnanců. “Dokážeme sestavit optimální tým, který je schopen pracovat rychle a současně efektivně. Přitom tím výrazně snižujeme fixní náklady, což se příznivě projevuje i v konečné ceně projektu,” tvrdí Pavel Roder, jehož studio Liv Ducci pracuje se sedmi stálými zaměstnanci a sedmi externisty. Co lídři těchto agentur považují za značnou výhodu, je možnost vybrat si sám a svobodně své spolupracovníky.


Místo tu je vždycky


Je v druhé polovině prvního desetiletí 21. století výrazně obtížnější začít vlastní byznys v komunikační branži, než tomu bylo v divokých letech po r. 1989? A kde berou nováčci v dnešní husté konkurenci jistotu, že se prosadí? V sousedním Německu, kde je evidováno na 30 tisíc reklamních agentur (samozřejmě různých velikostí i kvalit), po překonání recese z minulých let znovu roste chuť do podnikání Podle týdeníku Werben & Verkaufenzahájily od r. 2006 činnost ve větších východoněmeckých městech víc jak dvě desítky malých reklamních agentur.


“Když před lety vznikal Kaspen, mnozí si ťukali na čelo. A podívejte se, kde je tahle agentura dnes. Místo pro nové agentury tady bude vždycky, ovšem jen pro takové, které přijdou s něčím novým, unikátním, čím budou moci konkurovat těm dosavadním, zavedeným,” zní názor Petra Václavka. “Vzhledem k tomu, že jsme v reklamě působili přes 10 let, troufám si říct, že jsme měli poměrně jasný obrázek o situaci na trhu. Viděli jsme, jak velké agentury musí neustále snižovat své marže a jak se mnohdy neúspěšně snaží konkurovat daleko menším, o to však flexibilnějším, specializovaným agenturám,” myslí si Marek Bor. Tomáš Otradovec má za to, že při současné úrovni “řešení” a servisu ze stran reklamních agentur budou nové agentury vznikat i nadále, a ty staré trh opustí (což se ovšem zatím moc neděje). Trh bude podle Otradovce čím dál víc inklinovat k menším “solution” společnostem, které se specializují na jednotlivé projekty. Že na našem trhu moc místa pro nové subjekty není, připouští realisticky Petr Rýdl. Přesto jeho Animark o místo mezi agenturami usiluje. Proč? “Analýza tohoto B2B trhu je nasnadě: část trhu je postavená na síťovosti, část na dobře odvedené a dlouhodobé práci a nesíťová většina na osobních kontaktech. Animark má své reálné cíle, a těm bude odpovídat korporátní strategie,” odpovídá Rýdl.


Sázka na věrnost klientů


Když se Sir Frank Lowe, zakladatel agenturní značky Lowe ve Velké Británii, rozhodl svou agenturu opustit, aby se mohl věnovat svému novému dítku, agentuře Red Brick Road, nebyl z toho ještě takový poprask jako o pár týdnů později, když Lowe přetáhl pár klientů včetně Tesca a odlákal i několik zaměstnanců z managementu a kreativního oddělení. Krátce nato měl komunikační holding Interpublic Group (IPG) žalobu od Lowe na svého zakladatele na stole (spor skončil mimosoudním vyrovnáním mezi IPG a F. Lowem). Zkusili by si něco podobného i čeští zakladatelé agentur? Lemonade získala všechny dosavadní klienty nově, většinou na základě vyhraných výběrových řízení a výhradně touto cestou bude podle Michaela Wagnera pokračovat také v budoucnu. “Samozřejmě jsme se s tímto problémem setkali, už jenom proto, že jsme pracovali v síti Lowe. Určitě to není morální, pracovat pro nějakou agenturu a za jejími zády se domlouvat s klienty, že lepší bude, když pro ně budete pracovat pouze vy. Na druhé straně, když pracujete 5 let pro určitého klienta, a ta spolupráce je ceněna na obou stranách, velmi těžko se vám od tohoto klienta odchází…” vyjadřuje se k tématu Marek Bor, jehož agentura prý měla nakonec situaci ulehčenou tím, že mezinárodní klienti, pro něž dříve v Lowe pracovali, prostě od této agentury odejít nemohou. Uncle má mezi svými klienti jediné jméno, které se kdysi objevovalo i v portfoliu Kaspenu, kde Tomáš Otradovec coby kreativní ředitel pracoval. Společnost Crocodille ovšem s Kaspenem vypověděla po roce spolupráce smlouvu, takže získání tohoto klienta není z pohledu Otradovce nikterak sporné.


p10obr_boj-agentury.jpg


kdo s koho? V české reklamě se sice objevují nováčci, nic převratného ale ještě zatím neukázali.


Lemonade


Vznik: 1. 2. 2007


Sídlo: Košíře, Praha 5


Michael Wagner: “Naši filozofii jsme založili na Darwinově teorii o přežití díky adaptaci a postavili jsme agenturu nového typu. V Lemonade jsme postavili sales unit, který pracuje pro menší a středně velké farmaceutické společnosti, a ten jsme personálně propojili s naší marketingovou a reklamní částí. Převzali jsme tak na sebe významnou část odpovědnosti za společný výsledek a klienta de facto nestojíme ani korunu.”


p11obr_Michael-Wagner-2.jpg


 


Petr Václavek: “Totální propojení marketingu a obchodu je naší “tajnou zbraní” a receptem, který neskutečně zafungoval.”


p11obr_Petr-Vaclavek-2.jpg


 


Liv Ducci


Vznik: 10. 8. 2006


Sídlo: Business Centrum Klamovka, Praha 5


Pavel Roder, creative director 3D:


“Když se podíváme na míru uplatňování a postavení designu u nás, tak máme před sebou obrovské množství práce na desítky let. Nemáme obavy o své místo na trhu, práce v této oblasti je pro několik dalších agentur – tímto vyzýváme vás, kteří to cítíte jako my, nebojte se jít do toho s námi!”


p12obr_PavelRoder.jpg


 



TheFarm


Vznik: leden 2006


Sídlo: Poděbradská, Praha 9


Esther Gibbons: The Farm nabízí strategické myšlení, analýzu trhu a kreativitu s potenciálem úspěchu na soutěžích. Nápady z Londýna kombinujeme s lokálními insighty a českým designem.


p12obr_EstherGibbons.jpg


 



AniMark


Vznik: leden 2007


Sídlo: areál Olympus C&S, Praha 6-Vokovice


Petr Rýdl, ředitel:


“Animark vzniká jako klasická full-servisová agentura, která nabízí kromě jiného čtyři základní produkty – kreativita, firemní magazíny, eventy a CRM/BTL.”


p12obr_Rydl_Petr.jpg


 


Uncle


Vznik: léto 2006


Sídlo: Zlatnická, Praha 1


Tomáš Otradovec, majitel a jednatel agentury: “Jak se prezentovat? Hodně se objevovat v M&M je tím nejvíc používaným způsobem, ale já věřím tomu, že dobrá zkušenost, reference a kvalitní práce udělají své i bez přílišné publicity. Na druhou stranu na konci května spouští Uncle nové webové stránky s blogem o reklamním byznysu, kde se i tomuto tématu budu věnovat.”


p12obr_Otradovec.jpg


 



Omnia Advertising


Vznik: 23. 8. 2006


Sídlo: Karlovo náměstí, Praha 2


Evžen Starý, ředitel agentury:


“Proč je nutné zaplňovat mezeru na trhu? Pokud všichni zaplňují své virtuální “mezery” na trhu, kdo dělá ten střed? Stále platí, že nápad je až první v řadě, exekuci umí kdekdo.”


p12obr_evzen_stary.jpg


 


AdHog


Vznik: 30. 6. 2005


Sídlo: Karlín, Praha 8


Marek Bor, obchodní ředitel:


“Naší nejsilnější stránkou je příprava celkové komunikační strategie, včetně kreativního ztvárnění hlavní komunikační ideje, samozřejmě následně rozpracované do jednotlivých komunikačních kanálů. Na každou zakázku tedy nahlížíme z pohledu komplexní komunikace, nikoli pouze z úhlu BTL nebo ATL agentury.”


p12obr_MarekBor.jpg

×

Coca-Cola koupí výrobce vitaminové vody Glaceau

Starší článek

Návštěvnost kin podle Unie filmových distributorů – týden od 10. května 2007

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Wedo

Logistický startup WeDo začne doručovat do stovky výdejních boxů

WeDo přebírá stovku výdejních boxů Mallu a nabídne je i dalším partnerům. Po rebrandingu chystá další prudký rozvoj sítě. WeDo vzniklo loni…
9. 3. 20219. 3. 2021
Lidé

Rado Jankovič je novým kreativním ředitelem v pražském Triadu

V agentuře začínal před deseti lety. Za své kampaně získal v posledních letech spolu s týmem několik ocenění včetně ADC Awards, zlaté Effie,…
9. 3. 20219. 3. 2021
Marketing

Co dělat když vám giganti zablokují reklamní účty

Řada firem už se potýkala se zablokováním účtu na Facebooku či Googlu. Dobrat se zpětné reakce nebývá jednoduché. Přitom paradoxně jasně podvodné…
9. 3. 20219. 3. 2021
Marketing

Šlechta mezi oříšky. Nutline se ukazuje na dobových portrétech

Agentura McCann Prague stylizuje v online kampani produkty společnosti Intersnack do rolí panovníků. Koncept má podpořit hodnotu značky Nutline.
9. 3. 20219. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Rado Jankovič je novým kreativním ředitelem v pražském Triadu
Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více