Jednou nohou v síti, a tou druhou…
Mnozí by je označili za lokální, nezávislé agentury. JuTurn, Marco/BBN a United People však mají stejně jako C&COM své zázemí v mezinárodních sítích či asociacích. Na rozdíl od známějších sítí typu Leo Burnett či Ogilvy však mají vlastní korporátní identitu.
Ju-Turn,
člen sítě Confrad
Jiří Kaleta
generální ředitel
Ju-Turn je členem Confradu od roku 2003. Důvody pro členství jsou: 1) přístup ke zkušenostem a know-how z jiných zemí, a to zejména v západní Evropě a USA; 2) potenciál zapojení do nadnárodních kampaní a sdílení nadnárodních klientů; 3) možnost výměny zaměstnanců mezi členskými agenturami; 4) sdíle-ní kreativního potenciálu celé sítě. Síť Confrad má v současnosti 17 členů a 5 kandidátů na členství. Členy jsou agentury z Evropy (SRN, Finsko, Dánsko, UK, Itálie, Nizozemsko, Francie, ČR, Rusko, Belgie, Španělsko, Švýcarsko), USA a Asie (Japonsko). V současné době nesdílíme přímo klienta v rámci sítě, ale několik agentur v rámci sítě pracuje pro lokální zastoupení stejných klientů jako my v ČR – např. KBC/ČSOB či Intrum Justitia. Tendry jsou v Confradu rozděleny na dvě úrovně – pokud jde o tendr s nadnárodním potenciálem, tj. “síťový”, vedoucí agentura zodpovědná za takový tendr má právo požádat vybrané další dvě agentury o práci na kreativním řešení a kompenzaci za tuto práci (skicovné) hradí Confrad. Pokud jde o tendr na “lokální” byznys, členové si často navzájem poskytují kreativní podporu za “přátelské” ceny – skicovné. Ju-Turn například v letošním roce využil kreativní potenciál belgické a francouzské agentury při práci na lokálním tendru pro O2. Síť pravidelně organizuje vlastní výzkumné projekty – v minulostí např. téma “obtěžování” okolí při užívání mobilních telefonů, problémy s odpadem, diskriminaci a rasismus, aj. Dvakrát ročně probíhá pravidelné setkání v různých koutech světa, kde společně vyhodnocujeme a vyměňujeme si aktuální poznatky. Členství může být zrušeno z důvodů neplacení členských poplatků, případně nízké aktivity v rámci sítě. Podmínkou pro vstup jsou nezávislost a kvalita agentury a její nabídky služeb. Všechny agentury v síti nabízejí full-service, některé z nich mají specializované divize či sesterské společnosti pro oblasti sales promotion, tisku a produkce, PR, nákupu médií, on-line komunikace, výzkumu atp.
united people, člen MAP Network
David Antl, ředitel
jednatel
MAP Network je sítí národních, na sobě majetkově nezávislých agentur. Na řízení sítě MAP Network se přímo podílejí vlastníci místních agentur. Síť má sídlo v nizozemském Rotterdamu. Post prezidenta zastává vždy ředitel jedné z členských agentur, mezinárodní koordinátorkou je Marlies Smithová. Členství je dobrovolné na základě posouzení přínosů, které z něj plynou. Členské poplatky jsou bezezbytku reinvestovány do činnosti sítě, resp. jsou společně využívány např. pro sdílení know-how, informací, pořádání seminářů, účasti v tendrech a setkávání členů. Filosofii sítě MAP Network určuje tým reprezentantů národních agentur z celé Evropy. Na setkáních sítě v rámci celé Evropy probíhá výměna informací, zkušeností národních agentur a dále prezentace úspěchů a novinek. Síť je založena na principu B2B, při sdílení klientů si vzájemně odvádíme dohodnuté odměny. Členskými agenturami jsou: AWA, Machester, UK, Oy Goodwill, Helsinki, Finsko, Admix ZakendzijnZaken, Rotterdam, Nizozemsko, die Geschmackverstärker, Berlín, Německo, Admix BelgiD, Brusel, Belgie, MAP The Agency, Paříž, Francie, united people, Brno, ČR, gmp/MAP Romania, Bukurešť, Rumunsko
Marco/BBN, člen The Business Branding Network
Pavel Marek
ředitel
Členem BBN jsme od března 2001. Důvodů pro vstup do BBN bylo více. Zvýšení know-how, zapojení do mezinárodního obchodu a hlavně nové obchodní příležitosti. Nyní vlastníme akcie BBN a jsme tak přímo zainteresováni na ekonomice celé sítě. BBN v současnosti zahrnuje přibližně 26 agentur, které operují ve 24 zemích. Síť pokrývá svými členy všechny světadíly. V našem portfoliu jsou nyní dva klienti, které sdílíme v síti. Zúčastňujeme se jak lokálních tendrů, tak mezinárodních v rámci sítě. BBN vyvinulo metodiku pro práci s brandy, tzv. Brand Journey, kterou využíváme, a dále pak i další sady nástrojů pro tvorbu komunikačních strategií. Každý rok probíhá interní kreativní soutěž BBN Creative Awards. O členství může agentura přijít, pokud neplní stanovy, neúčastní se vzdělávacích projektů, new biz projektů; může být rovněž vyloučena valnou hromadou, pokud profesně neodpovídá podmínkám. Agentury v síti BBN jsou full-service agentury se zaměřením na B2B a B2C komunikaci.