Hodně slušný požitek
V roce 2004 se ve světě zkonzumovalo 30 miliard litrů vína, v roce 2008 je předpokládaná spotřeba už 31,7 miliard litrů vína (dle International Wine and Spirit Record London). Postupně dojde k významným změnám i v první desítce zemí podle spotřeby vína (v hodnotovém i objemovém vyjádření). Francie bude ztrácet své pozice ve spotřebě a bude předstižena nejen USA, ale i Velkou Británií. V těchto zemích se předpokládá růst spotřeby až o 20 %. Podobný trend lze očekávat i u nás. Francie bude nadále zaujímat pozici největšího vývozce vín a vinných produktů, ač jejich vývoz bude i nadále klesat. Naopak na evropské trhy budou stále více útočit producenti z Au-strálie, JAR, Chille, Argentiny a Portugalska.
Stoupl podíl dovozu
Po vstupu do EU u nás významně vzrostlo množství dováženého vína, a to o 42 % (z 0,91 mil. hl na 1,29 mil. hl). Přesto Česká re-publika nezaostává za vyspělými vinařskými velmocemi. Ne-ustále se zvyšuje jak spotřeba, tak i kultura pití vína a moravští a čeští vinaři produkují více kvalitních a ušlechtilých vín. Spotřebitelé si tyto produkty stále více vybírají a jsou ochotni za ně zaplatit i odpovídající cenu. S ohledem na to v naší nabídce převládají vína od českých vinařů. Mezi bílými víny jsou nejoblíbenějšími odrůdami Chardonnay, Rulandské bílé, Ryzlink rýnský, Ryzlink vlašský a Veltlínské zelené. Mezi červenými a růžovými víny hrají prim Rulandské modré – výběr z hroznů, ročník 2003, a Zweigeltrebe Klaret – výběr z hroznů, ročník 2005. Cena těchto vín se pohybuje maximálně okolo 300 Kč za láhev o 0,75 l.
Vinné sady lákají
Zákazník si však může nechat sestavit vinnou sadu, čímž cena vína stoupne, ale stoupne i hodnota vnímaná zákazníkem. Hitem poslední doby jsou ledová, slámová a botrytická vína. Jsou výrazně sladší než předešlá vína. Jejich cukernatost se pohybuje od 127 do 380 g/l. Naproti tomu výše uvedená bílá vína mají okolo 20 g cukru/l a výše uvedená červená vína mají do 4 g cukru/l. I cena ledových, slámových a botrytických vín se poněkud liší. Jejich cena začíná na 500 Kč za 0,35 l. Slámová a přírodně sladká vína oslovují milovníky tohoto nápoje svou komplexností a mimořádnou harmonií všech chutí. Tyto skvosty mezi víny nejsou určeny “pro pití po celý večer”. Tato vína jsou nezbytnou součástí vrcholné gastronomie a mimořádných příležitostí. Jsou tedy vhodným firemním dárkem k mimořádným příležitostem, nebo pro mimořádné klienty.
Archivní pro znalce
Vzhledem ke stoupající znalosti vín mezi zadavateli očekáváme v letošním roce zvýšené objednávky na archivní vína. Jejich cena se pohybuje od 300 do 500 Kč za 0,75 l a nabízené odrůdy jsou nejčastěji Rulandské šedé – výběr z hroznů, ročník 2001, Ryzlink rýnský – pozdní sběr, ročník 2001, Ryzlink vlašský – výběr z hroznů, ročník 2002, a Veltlínské zelené – výběr z hroznů, ročník 2000. Aby byla nabídka vína pro zadavatele v oblasti 3D reklamy atraktivnější, nabízejí dodavatelé 3D reklamy nejen vína v zajímavém a atraktivním balení, ale i některé vinařské předměty, jež servis kolem vína usnadní, ulehčí a doufejme, že i zpříjemní. Papírové a jutové tašky, kartonové obaly a krabice na láhve vína jsou již samozřejmostí. Jejich cena zůstává pod hranicí 100 Kč, a tak příliš nezvedají celkovou cenu vína, zato dělají z vína luxusní dárek. Novinkou v nabídce jsou cínové etikety se samolepicí druhou stranou. Ty umožňují branding klienta prakticky na jakoukoli láhev vína, tašku na víno, vinnou sadu či sklenici. Mohou mít zcela individuální tvar – možné jsou téměř všechny tvary a jejich cena je od 10ti Kč.
Nezapomeňte na doplňky
S nabídkou vína také úzce souvisí nabídka číšnických nožů s vývrtkou a otvírákem. Mezi zadavateli jsou již tradičně oblíbené soupravy pomůcek pro milovníky vína, obsahující nejrůznější vývrtky, zátky, teploměry na víno, kroužky na hrdla láhví – to vše samozřejmě v luxusním dárkovém balení (v kůži, ve dřevě, se hrou šachy). Zatímco ženy jsou pro víno již tradičně cílovou skupinou, mezi pány byla vždy situace poněkud jiná. Muži si našli zalíbení především v pivním moku a nejblíže k vínu měli při pití vinných destilátů. Cestu k vínu si postupně nacházeli pod vlivem měnícího se společenského vývoje a nastupujících nových trendů. Paradoxně nyní dokážou kvalitní vína a vinné sady ocenit daleko více než právě ženy. Snad kromě dětí není člověka, kterému by kvalitní víno v efektním balení neudělalo radost. Ne náhodou jsou vinné sady našimi nejžádanějšími dárkovými předměty vůbec.
Autorka je asistentkou marketingu společnosti iMi Partner.
víno a spol. Do dárkové sady lze k vínu vedle tradiční vývrtky přidat třeba i teploměr.