Diskonty mají čeští spotřebitelé stále radši
V regionu střední Evropy stále pokračuje expanze moderního trhu. Pro Českou republiku a Slovensko je specifický rozvoj hypermarketů a diskontů, zatímco v Polsku a Maďarsku se dále daří stavět i nové supermarkety, které v ČR stagnují, a v SR dokonce zaznamenávají negativní trend.
Česká republika si v rámci CEE udržuje náskok také v počtu hypermarketů na milion obyvatel a v rámci EU patří mezi země s nejvyšší hustotou hypermarketů. V roce 2006 bylo v ČR zaznamenáno 22 hypermarketů na milion obyvatel, zatímco například v Polsku jich bylo pouze 13. I přes expanzi hypermarketů v celém regionu se tomuto formátu daří rozšiřovat platformu věrných zákazníků pouze v České republice a Polsku.
Počet pravidelných zákazníků v České republice se nejvíce snížil u supermarketů. I přesto zde pravidelně nakupuje 75 % spotřebitelů, čímž ČR spolu se Slovenskem regionu dominuje.
Diskonty jedou
Nejdynamičtější je v České republice i nadále expanze diskontérů. Zatímco v roce 2002 bylo v ČR na milion obyvatel pouze 21 diskontů, v loňském roce činil tento údaj 44 diskontů. Nejvíce diskontů (46 na milion obyvatel) mělo za rok 2006 Maďarsko.
Za rok 2006 také Česká republika zaznamenala nejvýraznější nárůst oblíbenosti diskontů. Počet zákazníků, kteří zde nakupují pravidelně, stoupl na 41 %, což je nejvíce v regionu.
Diskonty jako nejčastější místo nákupu ještě zdaleka nedosahují pozic supermarketů a hypermarketů, v některých kategoriích se jim ale již podařilo překonat tradiční obchody. Jedná se o kategorie, které jsou na diskontech tradičně silné – nealko sycené nápoje, sušenky, čokoláda. I v čerstvém ovoci a zelenině diskonty dokazují, že se stávají silným konkurentem a že své zboží umí zákazníkům prodat. (viz graf 1).
V případě diskontů také platí, že u nich mají zákazníci v ČR podprahově zafixováno, že jsou nejlevnější, aniž by doopravdy znali ceny. Tento trend je ale zřetelný napříč celou Evropou.
Vnímání promočních akcí v obchodech
V rámci regionu jsou nejvíc citliví na promoce zákazníci z Maďarska – 60 % jich promoce aktivně hledá a volí dle nich obchod, kde nakoupí. V ČR je takto citlivých pouze 40 % spotřebitelů (viz graf 2).
Zároveň je v ČR velmi nízká loajalita zákazníků vůči značkám – obecně je nižší v případě potravin v porovnání s drogerií. Výjimkou jsou cigarety, kdy si jde 66 % kuřáků svou značku koupit do jiného obchodu, pokud není právě k dispozici (viz graf 3).