Je jiná a přece stejná. Na Slovensku je o trochu menší trh, o trochu nižší rozpočty, ale přístup takříkajíc „kulturně-společenský“ je prakticky stejný. Se Slováky máme společnou část historie, společnou část kultury, stejný smysl pro humor, stejný přístup k mnoha věcem a i mnozí klienti jsou u nás i na Slovensku stejní. Slováci mají oproti nám jednu velikou výhodu – daleko větší informovanost o dění u nás. Zatímco my známe tak nanejvýš kapelu No Name, Slováci běžně znají české filmy, knihy i divadla. Člověk, který se u nás trochu zajímá o dění na Slovensku, aby prstíčkem hrabal. Ale zpátky k reklamě. Jaká tedy byla úroveň slovenské reklamy v loňském roce?
Na Slovensku chybí špička stejně jako u nás
Zdá se, že slovenská reklama je momentálně v podobném stádiu jako ta česká. Všichni už všechno umí, všichni se všechno naučili. Všechny práce mají solidní profesionální úroveň. Nějaké „strašlivosti“ a propadáky se prakticky nevyskytují. Na druhou stranu chybí opravdu špičkové práce. Těch, které by na první pohled zaujaly a při jejichž hodnocení si člověk může říci: „tuhletu reklamu bych chtěl taky udělat“, je poskrovnu. Zkrátka podobně jako u nás: všechno je dobré, máloco je skvělé. S tím korespondují i udělené ceny, mezi kterými jasně převažovaly bronzy. Ze zástupu těch „pouze“ dobrých věcí vystupovaly dvě kampaně. Obě byly navrženy na Grand Prix. Jedna kampaň byla vytvořena k uvedení kultovního muzikálu Neberte nám princeznú! od Deža Ursínyho (starší ročníky jistě vědí) na bratislavské Nové scéně. Tato kampaň si pohrávala s legendárním původním obsazením muzikálu, v němž vystupovala Marika Gombitová, Miro Žbirka, Marie Rottrová a další. Televizní reklama například použila scénku z muzikálu s mladou Marikou Gombitovou a „Mekym“, kteří ovšem byli předabováni tak, aby se scéna vztahovala k současnému divadelnímu uvedení. Kampaň vytvořila reklamní agentura Respect APP.
Druhá výrazná byla kampaň „Všetko pre vaše zdravie“ pro zdravotní pojišťovnu Union od agentury Wiktor Leo Burnett. Tato kampaň v každém svém použitém médiu připravila pro všechny zájemce skutečně možnost, jak pečovat o své zdraví. CLV nosiče na zastávkách MHD, které hovořily o nutnosti pitného režimu, byly například doplněny o „pítka“, takže každý kolemjdoucí se mohl napít čisté vychlazené vody. Cedulky u výtahů nabízely možnost chození pěšky i s vyčíslením spálených kilojoulů, televizní reklama vysílaná večer upozorňovala na význam dostatečného spánku apod. Celá kampaň byla interaktivní i v klasických médiích a napříč všemi médii sdělovala jediné: „opravdu se staráme o vaše zdraví“. Podle informací byla kampaň i obchodně velice úspěšná. Po zásluze nakonec získala Grand Prix.
Stejně jako u nás, i na Slovensku byla silně obsazena kategorie New Media. Tady se projevil celkový trend současné reklamy k využívání netradičních médií a komunikačních kanálů či využívání klasických médií netradičním způsobem.
Klinec prestižnější než Louskáček
V čem se tedy Klinec od Louskáčku liší? Liší se v přístupu a prestiži. Klinec je prestižní událost, které se zúčastňují velcí zadavatelé, soutěž viditelně a výrazně podporuje Klub reklamných agentúr Slovenska (obdoba naší asociace AKA), Hospodárske noviny o ní připravily čtyřstránkový speciál(!). Na všech zúčastněných je vidět, dokonce i na pódiu při předávání(!), že je ocenění upřímně těší. Děkovací projevy jsou předem připravené, vtipné a zajímavé.
Každý oceněný je viditelně nadšený a obecenstvo upřímně aplauduje všem bez rozdílu. Žádné otrávené obličeje, žádné trapné pózy, žádné pokusy o znuděný výraz „jsem nad věcí“. Klinec je prostě národní ocenění se vším, co k tomu patří, a tak je taky brán. V tomto směru máme co dohánět.
kreativní ředitel Mark/BBDO
a letošní předseda poroty Zlatého klince