SOS si dělá, co chce
Ve středu minulého týdne Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) ve své tiskové zprávě zveřejnilo, že se obrátilo na Nejvyšší soud ČR v rámci dovolacího řízení v soudním sporu s provozovatelem jednoho z nejvýznamnějších českých internetových obchodů www.kasa.cz, který prodává časově omezené dárkové poukazy bez možnosti refundace. O co jde? Pokud chcete obdarovat manželku, ale nevíte, co koupit, nabízí KASA.cz dárkové poukazy v hodnotě 200, 500, 1000 a 2000 Kč, které obdarovaný může využít při nákupu. Každý, kdo si takový poukaz koupí, je srozuměn, že ho musí využít během jednoho roku. Podle jasně komunikovaných podmínek není možné za neuplatněný poukaz po uplynutí jednoho roku vrátit peníze. V celé historii obchodního centra KASA.cz však na tuto podmínku nepadla jediná stížnost, a co víc, všechny vydané dárkové poukazy jsou přijímány i po uplynutí jejich splatnosti. Zákazník tak není klamán a od začátku souhlasí s podmínkami uplatnění během jednoho roku.
Hlavně neříkat fakta
SOS často překrucuje nebo zamlčuje důležitá fakta. Možná ale jen neumí psát tiskové zprávy. Ať tak, nebo tak, v poslední době se probírá otázka etiky PR agentur. Neměl by se někdo pozastavit také nad jednáním tiskového oddělení Sdružení obrany spotřebitelů, které je bráno jako autorita v oblasti ochrany zájmů spotřebitele? Tisková zpráva na téma dárkových poukázek byla postavena účelově, nezazněla v ní fakta ukazující celou kauzu v pravém světle a hlavně nezaznělo, proč se SOS obrátilo na Nejvyšší soud. Možná bychom se dozvěděli, že případ byl již pravomocně rozhodnut Městským soudem v Praze ve prospěch KASA.cz, a SOS tedy již případ prohrálo. Podle rozsudku může obchodník upravit pravidla pro používání dárkových certifikátů, jak uzná za vhodné, pokud není spotřebitel klamán. A to v tomto případě není. Spotřebitel totiž není nucen si certifikát koupit a na dobu platnosti je dostatečně upozorněn. Německý precedens, který SOS v tiskové zprávě zmiňuje, je nutno odlišovat a nelze jím v tomto případě argumentovat. Česká právní úprava na rozdíl od německé neobsahuje ustanovení, jež by takové jednání a nakládání s dárkovými certifikáty zakazovala.
SOS podporuje novináře v neobjektivnosti
V tiskové zprávě SOS je také uvedeno, že byla vydána v rámci projektu “Zvyšování standardu spotřebitelských práv v obchodních podmínkách podnikatelů a eliminace nekalých praktik podnikatelů”. Opět tedy podsouvání tvrzení, že KASA.cz se chová nekale. Připomínám, že soud tuto praktiku nekalou neshledal. Když pak někteří novináři napíší objevný článek a nevyžádají si nebo nepoužijí vysvětlující stanovisko KASA.cz, je výsledkem jednostranný článek postavený na zavádějící tiskové zprávě, jejímž obsahem je medializace uměle vyvolaného problému. Opravdu si každý může vydávat a komunikovat, co chce?
ředitel agentury Relative PR a mediální zástupce KASA.cz