Rozhlas se propojí s internetem
Dalším pozitivním aspektem byl bezpochyby disbalanční proces televizního trhu na začátku roku 2006, kdy velcí i střední investoři nad rámec očekávání saturovali zbývající netelevizní média. Ve druhé polovině loňského roku se situace začala vracet do kolejí normálního růstu.
Zajímavým faktorem byla velká úspěšnost regionů – zde naše obchodní týmy vysoce překonaly celoroční cíle stanovené pro rok 2006.
Bez komerčních stanic to nejde
Důležitým mezníkem roku 2006 se stalo etablování nové metodiky měření poslechovosti rozhlasových stanic v rámci Radio projektu, který dokázal přesněji definovat sílu rozhlasového trhu.
Tato metodologie, používaná také v jiných evropských zemích, ukázala, že nejposlouchanější jsou komerční celoplošné rozhlasové stanice – Impuls, Evropa 2 a Frekvence 1. Je zcela evidentní, že bez participace soukromých rozhlasových stanic není možné zrealizovat plnohodnotnou celoplošnou rozhlasovou kampaň.
Vstup do internetu
Pokud budeme uvažovat o budoucnosti rozhlasového trhu v dlouhodobém horizontu, existuje možnost, že v souvislosti se začátkem digitalizace televizního vysílání a akcelerací dalších mediatypů, jako je internet, či nových technologií a médií bude rádio i nadále pro zadavatele zajímavým komunikačním prostředkem.
Z výše uvedených důvodů se připravujeme tak, abychom byli schopni klientům nabídnout efektivní komunikační řešení, rozhlasový sektor pracuje na rozvoji prodeje internetu a dalších “new age” mediatypů.
Stále více k BTL
Důležitý samozřejmě bude vývoj podílu ATL vs. BTL, který ale dlouhodobě směřuje k posílení podlinkových aktivit, což je ovšem fakt, s nímž je třeba do budoucna počítat.
Lze rovněž očekávat pokračující trend globalizace médií do rukou stále menšího množství vlastníků, kteří budou vytvářet po vzoru ze zahraničí velké mediální domy, v rámci kterých bude vznikat široká multimediální nabídka zahrnující všechny typy médií. Z těchto důvodů je nezbytné klientům nabízet efektivní komunikační řešení nikoli pouze na bázi klasické rozhlasové reklamy, ale ve spojení s novými formami komunikace.
Na programu je Remark 2007
V roce 2007 se zájmem očekáváme, jak dopadne společný pilotní projekt televizních stanic a vybraných rádií, který by se měl realizovat v polovině května 2007 v Praze. Tento projekt s názvem Remark, jež bude realizovat společnost Mediaresearch, by se mohl stát ve střednědobé perspektivě alternativním způsobem měření sledovanosti, resp. poslechovosti, elektronických médií na společné bázi.
Dalším a neméně důležitým krokem je nebát se experimentovat s dalšími médii, která byla doposud chápana jako konkurence rozhlasového trhu. Například internet – nejde o to s ním bojovat, ale je zapotřebí najít způsob kooperace. Jsme přesvědčeni, že sílu rozhlasu jako komunikačního prostředku si všichni zadavatelé reklamy ještě více uvědomí a budou ji schopni adekvátně využívat.
Autor je obchodním ředitelem Regie Radio Music.
Příloha: Rozložení investic do rádií v roce 2006 (v
Kč)Rozložení investic do rádií v prvním
čtvrtletí 2007 (v Kč)