Optimismus v on-line nekončí
I v souvislosti s nejnovější akvizicí Axel Springer (AS) hovoří o pokračování ve strategii digitalizace. Převzetí 51% podílu ve společnosti provozující informační portál města Hamburk, kde koncern sídlí, je však zároveň i průnikem komerčního vydavatelství do sektoru veřejných služeb.
Radnice hanzovního města zůstává v portále s 20 % jedním z podílníků, ostatní spolumajitelé (HSH Nordbank, Hamburger Sparkasse a Sparkasse Harburg-Buxtehude) svou účast odpovídajícím způsobem redukovali.
Dlouhá cesta k záchraně
Projekt Hamburg.de má ambice být první a zároveň centrální informační a servisní bránou pro obyvatele i návštěvníky Hamburku. Na začátku roku činila průměrná návštěvnost portálu okolo 3 milionů uživatelů a podle představ Axel Springer jde a do budoucna i půjde o primární zdroj rychlých informací pro celý region.
Co se však bude muset určitě změnit, je ekonomická stránka věci. Hamburk.de při bilancování za posledních deset let prakticky nevyšel z červených čísel a na jeho vrubu se nahromadil deficit ve výši 15 milionů eur. Restrukturalizace přitom začala za pochodu: za rok 2005 se roční ztráta snížila na 800 tisíc eur. Město Hamburk hledalo privátního investora dlouhodobě a přednostně mezi vydavatelskými domy sídlícími v přístavním městě. Vedle zájmu AS byly sondovány také možnosti vydavatelství Spiegel nebo investiční skupiny Brita Davida Montgomeryho (vydává deník Hamburger Morgenpost).
Proč tolik povyku?
Servis z městských úřadů i turistické informace na internetových stránkách zůstávají i nadále v režii města. Předseda představenstva Axel Springer Mathias Döpfner v nové akvizici vidí především šanci rozšířit on-line nabídku lokálního obsahu.
Přestože souhlas spolkového antimonopolního úřadu s celou akvizicí je zřejmě formalitou, městské opoziční strany si své obavy nenechávají pro sebe. “Převzetím Hamburg.de s aktivní podporou zastupitelstva vybuduje Axel Springer dominantní tržní pozici,” myslí si o dalším vývoji místního mediálního trhu Jens Kerstan z lokální strany GAL-Bürgerschaftsfraktion.
AS zde zatím každopádně diktuje tempo na tiskovém trhu (Bild, Hamburger Abendblatt), zastoupen je i v rozhlasu (Radio Hamburg) a na televizním trhu (regionální kanál Hamburg 1).
Zaklínadlo 2.0 funguje
Konkurence z düsseldorfského vydavatelství Handelsblatt mezitím potvrdila důležitost internetu ve svých plánech, když oznámila změnu redakčního konceptu a start tzv. projektu Newsroom 2.0. Ve zkratce jde o spojení tiskové a on-line redakce pod jedno velení. “Dosáhneme tím plné integrace obou forem a kvalitnějšího rozdělování témat napříč sledovanými sektory,” říká šéfredaktor Bernd Ziesemer. Handelsblatt patřil v říjnu 2002 k prvním německým deníkům, které aplikovaly anglosaský model fungování newsroomu. Poslední úpravou nyní reaguje na rostoucí význam internetu. Podle magazínu Kontakter si však vedení firmy momentálně spíše láme hlavu nad tím, jak vyřešit případné budoucí diference mezi platy stávajících a nově příchozích redaktorů.
Zpracováno podle Werben & Verkaufen, Media und Marketing a Kontakter.