Odvracejí se mladí lidé od tištěných médií?

23. 4. 2007 00:04

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Když něco, tak Allegro, říká tržiště v mezinárodní kampani od DDB Warszawa

Nový mezinárodní komunikační koncept spouští online tržiště Allegro, reaguje na rostoucí poptávku po větší personalizaci.

Reklama
SDG

Pro zachycení změny zájmu o tištěná média u mladých lidí ve věku 12-29 let jsme porovnávali celoroční data výzkumu Media projekt za roky 2001 a 2006. Pro úplný pohled na výsledky je nutné brát na zřetel určité změny v dotazování respondentů, ke kterým v daném období docházelo. Proto v grafech uvádíme i srovnání čtenosti v uvedených letech v dalších věkových kategoriích, které výzkum Media projekt sleduje.


Z porovnání dat o čtenostech tisku z let 2001 a 2006 vyplývá, že mladí lidé ve věku 12-29 let čtou v současné době tištěná média přibližně ve stejné míře jako v období před 5 lety. Zároveň však došlo u této věkové skupiny k poklesu čtenosti deníků na vydání, a to i v porovnání s ostatními věkovými kategoriemi.


Sledované dvě věkové kategorie mladých čtenářů (12-19 let a 20-29 let) nezaznamenaly výraznou změnu v kumulované čtenosti libovolného tiskového titulu, v obou případech čte alespoň nějakou tiskovinu téměř 90 % osob z obou cílových skupin. Nejvyšší nárůst byl v tomto ohledu zaznamenán u osob ve věku 60-69 let.


Časopisy stále oblíbené


Z grafu je patrné, že mladí lidé z obou věkových kategorií v 5letém horizontu příliš nezměnili vysokou náklonnost k magazínům, jejich zásah tímto typem médií je z definovaných věkových skupin nejvyšší. V nejmladší sledované skupině navíc došlo k nepatrnému navýšení čtenosti magazínových titulů.


Naopak, deníky se neukazují jako vhodná forma pro cílení a oslovení osob ve věku 12- 29 let, především čtenost na vydání alespoň jednoho deníku u teenagerů je vysoce podprůměrná ve srovnání s celorepublikovým výběrovým vzorkem. Pokles čtenosti deníků je v 5letém horizontu zaznamenán u všech sledovaných skupin, u mladých lidí je však tato degrese nejvýraznější.


Bulvární deníky baví více


V nejmladší sledované věkové kategorii si mezi deníky dlouhodobě upevňuje pozici nejčtenějšího titulu Blesk, následován MF Dnes a Sportem. Obliba bulvárního a sportovního deníku ale mezi teenagery neklesá, spíše obráceně. Na druhou stranu, zpravodajské deníky MF Dnes, Právo a Lidové noviny zaznamenaly vyšší pokles zájmu ze strany těchto mladých čtenářů. Mezi magazíny jsou jednoznačně nejoblíbenější „dívčí“ tituly – Bravo, Bravo Girl, Dívka, Top dívky atd. Výrazným poklesem oblíbenosti během 5 let prošel týdeník Spy.


Také ve věkové skupině mladých lidí ve věku 20-29 let je pořadí tří nejčtenějších deníků Blesk, MF Dnes a Sport, přičemž podobně jako u teenagerů je v dlouhodobém horizontu zaznamenán pokles čtenosti u MF Dnes, Lidových novin a Práva. V rámci čtenosti magazínů a periodik následují za nejoblíbenějším titulem Nedělní Blesk ženské magazíny – Blesk pro ženy, Rytmus života, Chvilka pro tebe, Katka, Svět ženy atd. U nejčtenějších magazínových titulů poklesla během 5 let nejvýrazněji čtenost na vydání u titulů Spy a Žena a život.


Autor je vedoucí oddělení výzkumu společnosti


Médea.


p09obr_graf.jpg


p09obr_graf2.jpg


p09obr_graf3.jpg


 

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Bude i český sport bez odpadu?

Bude i český sport bez odpadu?

Ty největší sportovní kluby už podléhají povinnému nefinančnímu reportingu, za pár let se to bude týkat i těch menších. Český sport témata ESG zatím spíš míjel. To se ale začíná měnit.