Neodvratná změna
Uplynulý rok zcela jasně naznačil, že tištěná média čekají do budoucna velké změny. Přestože hlavní díl těchto změn, o kterých se stále častěji hovoří, se pořád ještě převážně odehrává za našimi hranicemi, tuzemští vydavatelé si začínají pomalu uvědomovat, že ve starých kolejích se už moc dlouho nepojede.
Je možná poněkud příznačné, že do další etapy vývoje tištěných médií vstoupí česká vydavatelství v nečekaně změněném personálním obsazení. Vedoucí manažeři vydavatelských společností, kteří v posledních několika letech reprezentovali vývoj v tomto médiu, se stahují do ústraní a tváře na klíčových postech se proměňují.
S jakou intenzitou se zesilující mediální integrace, notně popoháněná globalizací, konkrétně promítne do vývoje v tuzemských tištěných médiích v následujících měsících a letech, je zatím otázkou. Každopádně tištěná média by se měla naučit ze spojení s novými médii profitovat. Mimo jiné také proto se v zahraničí rozbíhají kampaně, jež představují toto “staré” médium v měnícím se mediální prostředí jako živou a nedílnou součást její nabídky. Ukázky z těchto kampaní, jakož i další postřehy o vývoji tisku v uplynulém roce najdete v této příloze.