Nebe je modrý a voda je mokrá…
Videobannery jako formát nejsou žádnou novinkou, nicméně v poslední době jsme svědky slušného rozmachu. Jeho příčiny jsou krom zlepšování internetového připojení i technologie komprese videa, umožňující jej pouštět bez dlouhého času načítání nebo stahování do speciálního programu.
Malý čtverec není TV obrazovka
Je možné srovnávat spot ve videobanneru se spotem televizním? Spot televizní má obvykle zapnutý zvuk a je přes celou obrazovku. U videobanneru záleží, zda má uživatel zapnuté bedničky a musí se dělit o pozornost s vícero prvky na stránce. Vypadá to jasně, ale… když začnou v TV reklamy (podle zákona oddělené znělkou), divákům klesá pozornost. Znělka někdy bývá signálem pro dočepování piva, zakousnutí jídla nebo odskočení na toaletu. Člověk se také během reklam často baví s rodinou nebo kamarády. Na internetu žádná reklamní znělka nezní. Reklama se uživateli zobrazuje krátce po jeho vstupu na stránku (tedy v době, kdy se jeho pozornost dotýká zenitu) a videobannery tuto pozornost silně přitahují. Pohyb, barvy, nenásilnost (nikdo nikoho nenutí “tak, teď se posaď – 5 minut ti budeme pouštět reklamy” aneb “když chceš, tak se mrkni”). Když uživatele reklama navíc zaujme, tak na videobanner může kliknout a dozvědět se víc (prohlédnout si právě propagovanou novou kolekci Puma, nebo nejnovější přípravky Dove). To už není tak špatné.
Ale ta cena!
Obecný názor je, že internet není levné médium (v porovnání třeba s televizí), ale je to názor příliš generalizující. Internet není jen banner a internet nejsou jen dva servery.
Vezměme si pár hráčů a porovnáme to. Jako srovnávací ukazatel použijme CPT (cenu za tisíc shlédnutí). Na Nově stojí CPT dvaceti sekundového spotu 239 Kč (off time) nebo 341 Kč (prime time). Co takhle dát videobanner na e-mail Seznamu? 3 miliony impresí za 750 tisíc – to je 250 Kč CPT! Takže internet je v tomto případě levnější. Kdybych místo Seznamu použil menší server – např. libimseti.cz – dostávám CPT 55 Kč! Zásah stejného počtu lidí reklamním spotem jako v televizi, a to několikanásobně levněji. Existuje i možnost cílit podle některých demografických ukazatelů…
Tak jak to je?
Pro internet dále hovoří fakt, že je na něm o něco zajímavější “masová cílovka” (4,2 mil.), která je v porovnání s televizním průměrem o trochu majetnější. Dále do videobanneru se dá umístit i spot “stvořený pro televizi” – tedy zadavateli odpadnou náklady za speciální kreativu pro internet. Existuje možnost cílení a v neposlední řadě i ta cena.
Je zvětšení reklamního prostoru na ČT opravdu jediné východisko pro zoufalé zadavatele?
media manager
PHD