Nadnárodní časopisecké značky mají u nás vcelku dobré výsledky
Nadnárodní tituly se na místních trzích vyskytují ve dvou základních modelech. Prvním je už popsaný model kupování licencí, na jejichž základě přivádějí místní vydavatelé do daného prostředí tyto nadnárodní značky.
Druhým modelem je přítomnost zahraničních edicí, vycházejících pouze v jednom jazyce (nejčastěji v angličtině), které jsou pak distribuovány v jiných zemích. Na evropském kontinentě se pro tyto tituly vžilo označení panevropské.
Panevropské tituly
Objem inzerce v 16 největších z těchto panevropských titulů dosáhl podle údajů CMR International v prvním loňském pololetí výše 250 mil. eur, což představuje meziroční nárůst o 35 mil. eur. I přes stažení časopisů Forbes a Business Week to neukazuje na vymírání těchto titulů, o čemž se v loňském roce vedly četné úvahy. Jejich čtenost zůstala na stejné úrovni jako o rok dříve.
Nejrozšířenějším panevropským deníkem je Financial Times s nákladem 258 tis. výtisků, byť v posledních letech jeho náklad sice mírně, ale zato kontinuálně klesá. Není překvapivé, že nejsilnější postavení má tento deník v anglosaském světě.
Mezi panevropskými týdeníky si nejlépe vede The Economist s celkovým nákladem 379 tisíc výtisků a naopak v tomto případě je jeho náklad za posledních pět let rostoucí. Vedoucími trhy pro The Economist jsou vedle anglicky mluvících evropských zemí také země mluvící německy, Francie a Itálie.
Nadnárodní tituly v ČR
Zřejmě vůbec nejrozšířenějšími nadnárodními tituly jsou na evropském kontinentu značky Cosmopolitan, Elle, Glamour nebo National Geographic. Ukazuje se, že některým nadnárodním značkám se v českém prostředí daří o něco méně než v zahraničí, na druhou stranu nacházíme tituly, jejichž výsledky na českém trhu, měřené ukazatelem prodaného nákladu, dosahují srovnatelných, nebo dokonce i lepších výsledků než v zahraničí.
Samozřejmě, že výsledky v absolutním počtu prodaných výtisků jsou na větších trzích vyšší než u nás, ale pokud přepočítáme tuzemské výsledky na počet obyvatel, získáme alespoň relativní srovnání.
Například výsledky pánských magazínů na českém trhu, jako Playboy nebo Men’s Health, který od začátku letošního roku nevychází, jsou ve srovnání s největšími západními evropskými zeměmi, ale i ve srovnání s Polskem nebo Maďarskem o něco nižší. Konkrétně v případě časopisu Playboy jsou prodejní výsledky vyšší v Německu, ale i v Maďarsku.
Také Men’s Health dosahuje lepších výsledků v Británii a v Německu, než dosahoval u nás. Oba tituly mají ale po přepočtu na velikost obyvatel srovnatelné (nebo o něco lepší) výsledky než např. ve Španělsku.
Z pánských magazínů se u nás daří Maximu, který po přepočtu dosahuje dokonce vyšších výsledků než v Německu a Británii.
Komu se daří?
Dobré výsledky má na českém trhu také Joy, u nás prozatím stále jedna z mladších značek. Výsledky Joy se dají považovat za lepší než v Německu, kde je tento titul velmi silný, a za srovnatelné s Maďarskem.
Střídavě si v evropském srovnání stojí National Geographic – jeho prodejní výsledky jsou u nás slabší než třeba v Maďarsku nebo Británii, ale lepší než v Německu či Polsku. Naopak Geo, na českém trhu také pořád ještě spíš novější značka, si v Evropě stojí o něco lépe. Platí to zejména o Německu a Francii.
Nejrozšířenější tituly pro mládež, Bravo, Bravo Girl a Popcorn, mají u nás lepší prodeje než na sledovaných evropských trzích. Konrétně třeba Bravo u nás prodává podle počtu obyvatel více než v Německu a srovnatelně jako v Polsku. Platí to i pro Bravo Girl, také Popcorn je vcelku úspěšný, silnější prodaný náklad má pouze v Maďarsku.
Rovněž Elle se na českén trhu ukazuje ve srovnání s evropskými výsledky jako úspěšná, silnější je na domácím, francouzském trhu.
Cosmopolitan si u nás stojí srovnatelně s Polskem nebo Maďarskem, ale hůře než ve Španělsku, Francii nebo Británii.
Prodej titulů ve vybraných zemích (absolutní srovnání)
Bravo
Německo: 460 000
Polsko: 271 000
Maďarsko: 55 000
Španělsko: 182 000
ČR: 76 000
Cosmopolitan
Německo: 369 000
Polsko: 133 000
Maďarsko: 55 000
Velká Británie: 456 000
Francie: 371 000
Španělsko: 346 000
ČR: 38 000 (Neověřeno ABC ČR)
Elle
Německo: 223 000
Polsko: 87 000
Maďarsko: 27 000
Velká Británie: 209 000
Francie: 358 000
Španělsko: 210 000
ČR: 43 000
Geo
Německo: 494 000
Francie: 336 000
Španělsko: 44 000
ČR: 20 000
Joy
Německo: 427 000
Maďarsko: 76 000
ČR: 84 000
Men’s Health
Německo: 231 000
Polsko: 60 000
Velká Británie: 239 000
Španělsko: 66 000
ČR*: 7 000
Maxim
Německo: 125 000
Velká Británie: 132 000
ČR: 42 000
National Geographic
Německo: 239 000
Polsko: 95 000
Maďarsko: 61 000
Velká Británie: 356 000
Francie: 187 000
Španělsko: 197 000
ČR: 48 000
Playboy
Německo: 291 000
Polsko: 70 000
Maďarsko: 35 000
Španělsko: 23 000
ČR: 12 000
Popcorn
Německo: 235 000
Polsko: 128 000
Maďarsko: 51 000
ČR: 37 000
Reader’s Digest
Německo: 800 000
Polsko: 138 000
Maďarsko: 140 000
Velká Británie: 717 000
ČR: 111 000
Zdroj: ABC ČR (II/2007), IVW, ABC UK, ZKDP, OJD, Matesz, (*Pozn: ABC ČR (XII/2006))