Mobily přinášejí čerstvý vítr do marketingu
Vezměme v úvahu uváděný fakt, že více než 75 % spotřebitelů se rozhoduje o nákupu konkrétního výrobku přímo v místě prodeje. Co má přitom každý spotřebitel u sebe a může ihned použít? Mobilní telefon. Trendem marketingové komunikace jsou emoce, nálada, interaktivita.
MEZITITULEK: S mobilem si rozumíme
Čeští uživatelé vládnou mobilním telefonem ve standardních službách zcela suverénně. Více než 80 % Čechů využívá mobil k SMS komunikaci. Mobilní telefon má prakticky každý spotřebitel. Dokonce i v cílové skupině 55-64 let využívá mobilní telefon k volání a zasílání SMS více jak 60 % uživatelů (zdroj: ČSÚ). Zatímco nejmladší cílové skupiny jsou téměř tradičně přeceňovány, bývají ty ostatní ve schopnostech využití mobilního telefonu zase podceňovány. Jako národ si nezadáme například s Německem, Velkou Británií či Itálií, jež tvoří absolutní špičku v intenzitě využití mobilního telefonu.
Ankety a průzkumy se liší dle dotazované cílové skupiny, ale je možné odvodit, že průměrný český uživatel denně volá cca 5 až 15 minut, odešle 3 až 8 SMS zpráv a měsíčně utratí něco kolem 200-800 korun.
MEZITITULEK: Osou mobilního marketingu zůstává SMS
SMS zprávy jsou pevným základem a základní osou možných marketingových aktivit. Číst a psát umí každý průměrně vzdělaný člověk. SMS zprávy zvládá i ten nejstarší model telefonu. Oproti “novým” službám, jako jsou MMS zprávy, e-mailový klient v telefonu apod., na které se uživatelé adaptují jen velmi pomalu a u nichž nelze hovořit o využití v masovém měřítku, zůstává SMS zpráva jako nástroj marketingové komunikace velmi podceňovaná. Marketéři hledají stále nějakou novou velkou myšlenku, ale unikají jim pod tlakem moderních trendů možnosti využití SMS, které mobilní marketing nabízí už dnes. Přitom ignorování nových příležitostí a nedostatečné využívání technologií jsou body patřící mezi deset smrtelných hříchů marketingu, jak je definoval Philip Kotler. Tato jednoduchá pravda přitom otevírá velmi zajímavý prostor pro one-2-one komunikaci a efektivní využití mobilního marketingu k budování přímého dialogu se spotřebitelem.
MEZITITULEK: Proč čeští marketéři jen přihlížejí?
Na západ od nás to marketéři již plně pochopili, a jestliže u nás zatím jenom lehce fouká, na tamějších trzích již vane silný vítr a SMS, respektive mobilní marketing, je úspěšným a plnohodnotným marketingovým nástrojem. Proč se tedy u nás mobilnímu marketingu věnuje méně pozornosti, než si zaslouží?
Uvedu jen několik základních faktorů:
Reklamní agentury často “diktují” klientům formy marketingových aktivit, klient tak většinou ani neví a nezná, o co přichází. jsme myšlením zajetí hluboko v kolejích tradičních forem marketingové komunikace. Setrvačnost a konzervatismus jsou zatím silnější. Marketéři si například běžně myslí, že jejich cílová skupina není vhodná pro mobilní marketing, a jelikož ani často nemají zájem se o tomto nástroji dovědět více, dlouho nezjistí, jak hluboce se mohou mýlit.
Mobilní marketing přitom nabízí celou řadu tolik velebených výhod, např.:
přímou měřitelnost a on-line reporting
přímý kontakt s každým spotřebitelem ve smyslu one-2-one komunikace
vysokou efektivitu a odezvu
rychlé vybudování vlastní databáze zákazníků
Návratnost investic je rychlá. Spotřebitelé jsou připraveni a chtějí “komunikovat se značkou” klienta. Kampaně BTL mají jednoznačně zelenou, spousta zadavatelů reklamy však zůstává stát a přešlapuje na místě.
Situace není beznadějná. Stále více marketérů především z řad velkých zadavatelů si uvědomuje, že ignorovat mobilní marketing už prostě není možné. Proč? Protože spotřebitelé ho vyžadují. Uvědomují si to nejenom výrobci FMCG, ale i finanční instituce, automobilový průmysl a další obory. Agentur našeho typu, které kromě nutného špičkového technického zázemí nabízejí i bohaté marketingové zkušenosti z této oblasti, je však na trhu velmi málo.
Co je ze strany marketérů třeba? Aby se více otevřeli novým trendům a naslouchali znalostem a zkušenostem specialistů. Z toho vyplývá i mé doporučení: otočte malinko kormidlem vašeho marketingu a naberte čerstvý a silný vítr do plachet. Je to velmi příjemná zkušenost.
Autor je obchodním ředitelem
a spolumajitelem agentury NetKit.