Lehce, pružně a žensky
Po českém dvorku se nejčastěji prohánějí cyklisté na crossových kolech a polepšila si i horská kola. Naopak treková kola šla v posledních dvou letech dolů. “Cross a trek si kupují ti, co kolo jen tak nevymění. Trh už je spíše nasycen. Horská kola lidé častěji obměňují,” vysvětluje Zdeněk Löffelmann, spolumajitel firmy 69 Company, která dodává americkou značku Specialized. Průměrně Češi obměňují svá kola jednou za 8 let, ročně se jich prodá mezi 350 a 400 tisíci.
Zvláštností českého trhu ve srovnání s Německem a Holandskem je větší orientace na sportovní kola. “Chybí zde poptávka po městských kolech, určených pro denní dojíždění do zaměstnání,” řekl Petr Lavička produkt manažer Bike Fun International, výrobce značky Superior.
O přízeň českého cyklisty se na předních místech bijí Universe Agency se značkou Author, v závěsu s dovozovou značkou Merida firmy Merida Czech. Trojici lídrů uzavírá Mama Bohemia, dovozce Kelly’s.
Souboj s Amerikou
Ačkoliv je složité jednoznačně definovat českou značku bicyklů, protože většina takzvaně českých značek je vyráběna v Asii, panuje na českém trhu silná rivalita mezi českými a americkými značkami. “V minulých letech byl místní trh hodně nemocný, nepřirozeně tu dominovaly české firmy. Lidé šli víc po ceně než po kvalitě, proto se americkým značkám jako Specialized nebo Trek nepodařilo výrazně prosadit. Nyní se to změnilo a pozice se začínají vyrovnávat. Americké značky rostou, prosadily se kvalitou. Nabízíme bezkonkurenční vývoj v technologiích a nabízíme příběh,” uvedl Zdeněk Löffelmann s tím, že očekává další oslabení českých pozic. “Za tři až pět let se situace stabilizuje. České značky nemají peníze na vývoj a v tom se nemůžou měřit s americkými,” dodal. Značka Specialized se soustředí na vyšší segment a ročně v Česku prodá 7 tisíc kol.
S celoodpruženou lehkostí na karbonu
Tak lze stručně charakterizovat zásadní technologické trendy trhu s jízdními koly. Stále nižší váha kola je důležitým aspektem při nákupním rozhodování. “Když máte u kola za 15 tisíc váhu lehčí o 2,5 kilogramu, to už je argument, když to má člověk pak tlačit do kopce,” řekl Löffelmann.
Rozšířenější se také stává plošnější vybavení karbonovými komponenty nebo rovnou výroba celokarbonových kol. “Karbon přináší komfort jízdy a lehčí rám. Dalším trendem je tvarování hliníkových trubek pomocí hydroforming technologie, což designově odliší a zpevní rám,” uvedl Petr Lavička, produkt manažer značky Superior, která se zaměřuje na vyšší střední třídu kol s cenou 30 tisíc korun. Tuto českou značku si ročně pořídí 10 tisíc cyklistů a rok od roku jich přibývá. “V roce 2005 jsme měli meziroční nárůst prodejů 100 %, loni 160 % a letos očekáváme růst 250 %,” poznamenal Lavička.
Výrazným trendem je také rozšíření celoodpružených kol. “Brzy přijdeme s novým konceptem celoodpružených kol,” potvrdil Karel Říha, brand manažer značky Author. “Budoucnost je odpružená, zejména u sportovních typů. U modelů od 40 tisíc korun už těžko prodáte kolo jen s přední odpruženou vidlicí,” řekl Löffelmann.
Tyto trendy se však projeví především u vyšších kategorií. Dočkají se inovací také třídy střední a nižší? “Tam to závisí na křehké manipulaci s cenou. Používají se klasické komponenty, dural, ale doplňky jako sedlovky nebo řídítka už mohou být z kvalitnějších materiálů. Speciální komponenty, které před dvěma lety byly pouze na špičkových modelech, se nyní dostávají i do nižších kategorií při zachování ceny,” tvrdí Říha. Například odpružené vidlice nebo kotoučové brzdy: “Ty jsou dnes módním trendem,” dodal.
Cyklistky chtějí víc
Významným posunem na trhu je fakt, že výrobci začali více myslet na cílovou skupinu žen. Prodej ženských kol zažívá dynamický růst, kolem 15 až 20 procent. “Přibylo žen, které vědí, co chtějí, a začaly samy rozhodovat o tom, co koupí. Dříve to byla spíše mužská záležitost,” uvedl Karel Říha. Ženy jsou dnes ochotnější utratit za kolo více peněz. Značka Author proto přišla se samostatnou řadou produktů pro ženy – kola, oblečení i doplňky. Stejnou cestou se vydaly i další společnosti, například značka Specialized. “Vyrábíme speciálně konstruovaná kola, sedla, boty, rukavice a designují to přímo ženy,” poznamenal Löffelmann. Podle něj stoupá prodej drahých kol pro ženy v ceně 50 až 60 tisíc korun.
Sílu vykazuje také kategorie cyklistických doplňků, která v tržbách drží 35 až 40 % prodejů v celém segmentu. Nejprodávanější a stále rostoucí skupina jsou bezpečnostní doplňky, jako je přilba, oblečení, rukavice a osvětlení. Oblíbené jsou také cyklistické tretry. Žádaným vybavením jsou láhev na vodu nebo nářadí, batůžky a cyklocomputery.
skupina | podíl na trhu (v %) |
crossová kola | 40 |
horská kola mtb | 40 |
treková kola | 10 |
silniční kola | 5 |
freestylová kola | 3 |
dirtová kola | 2 |