Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

Lehce, pružně a žensky

Redakce MAM16. 4. 2007

Po českém dvorku se nejčastěji prohánějí cyklisté na crossových kolech a polepšila si i horská kola. Naopak treková kola šla v posledních dvou letech dolů. “Cross a trek si kupují ti, co kolo jen tak nevymění. Trh už je spíše nasycen. Horská kola lidé častěji obměňují,” vysvětluje Zdeněk Löffelmann, spolumajitel firmy 69 Company, která dodává americkou značku Specialized. Průměrně Češi obměňují svá kola jednou za 8 let, ročně se jich prodá mezi 350 a 400 tisíci.


Zvláštností českého trhu ve srovnání s Německem a Holandskem je větší orientace na sportovní kola. “Chybí zde poptávka po městských kolech, určených pro denní dojíždění do zaměstnání,” řekl Petr Lavička produkt manažer Bike Fun International, výrobce značky Superior.


O přízeň českého cyklisty se na předních místech bijí Universe Agency se značkou Author, v závěsu s dovozovou značkou Merida firmy Merida Czech. Trojici lídrů uzavírá Mama Bohemia, dovozce Kelly’s.


Souboj s Amerikou


Ačkoliv je složité jednoznačně definovat českou značku bicyklů, protože většina takzvaně českých značek je vyráběna v Asii, panuje na českém trhu silná rivalita mezi českými a americkými značkami. “V minulých letech byl místní trh hodně nemocný, nepřirozeně tu dominovaly české firmy. Lidé šli víc po ceně než po kvalitě, proto se americkým značkám jako Specialized nebo Trek nepodařilo výrazně prosadit. Nyní se to změnilo a pozice se začínají vyrovnávat. Americké značky rostou, prosadily se kvalitou. Nabízíme bezkonkurenční vývoj v technologiích a nabízíme příběh,” uvedl Zdeněk Löffelmann s tím, že očekává další oslabení českých pozic. “Za tři až pět let se situace stabilizuje. České značky nemají peníze na vývoj a v tom se nemůžou měřit s americkými,” dodal. Značka Specialized se soustředí na vyšší segment a ročně v Česku prodá 7 tisíc kol.


S celoodpruženou lehkostí na karbonu


Tak lze stručně charakterizovat zásadní technologické trendy trhu s jízdními koly. Stále nižší váha kola je důležitým aspektem při nákupním rozhodování. “Když máte u kola za 15 tisíc váhu lehčí o 2,5 kilogramu, to už je argument, když to má člověk pak tlačit do kopce,” řekl Löffelmann.


Rozšířenější se také stává plošnější vybavení karbonovými komponenty nebo rovnou výroba celokarbonových kol. “Karbon přináší komfort jízdy a lehčí rám. Dalším trendem je tvarování hliníkových trubek pomocí hydroforming technologie, což designově odliší a zpevní rám,” uvedl Petr Lavička, produkt manažer značky Superior, která se zaměřuje na vyšší střední třídu kol s cenou 30 tisíc korun. Tuto českou značku si ročně pořídí 10 tisíc cyklistů a rok od roku jich přibývá. “V roce 2005 jsme měli meziroční nárůst prodejů 100 %, loni 160 % a letos očekáváme růst 250 %,” poznamenal Lavička.


Výrazným trendem je také rozšíření celoodpružených kol. “Brzy přijdeme s novým konceptem celoodpružených kol,” potvrdil Karel Říha, brand manažer značky Author. “Budoucnost je odpružená, zejména u sportovních typů. U modelů od 40 tisíc korun už těžko prodáte kolo jen s přední odpruženou vidlicí,” řekl Löffelmann.


Tyto trendy se však projeví především u vyšších kategorií. Dočkají se inovací také třídy střední a nižší? “Tam to závisí na křehké manipulaci s cenou. Používají se klasické komponenty, dural, ale doplňky jako sedlovky nebo řídítka už mohou být z kvalitnějších materiálů. Speciální komponenty, které před dvěma lety byly pouze na špičkových modelech, se nyní dostávají i do nižších kategorií při zachování ceny,” tvrdí Říha. Například odpružené vidlice nebo kotoučové brzdy: “Ty jsou dnes módním trendem,” dodal.


Cyklistky chtějí víc


Významným posunem na trhu je fakt, že výrobci začali více myslet na cílovou skupinu žen. Prodej ženských kol zažívá dynamický růst, kolem 15 až 20 procent. “Přibylo žen, které vědí, co chtějí, a začaly samy rozhodovat o tom, co koupí. Dříve to byla spíše mužská záležitost,” uvedl Karel Říha. Ženy jsou dnes ochotnější utratit za kolo více peněz. Značka Author proto přišla se samostatnou řadou produktů pro ženy – kola, oblečení i doplňky. Stejnou cestou se vydaly i další společnosti, například značka Specialized. “Vyrábíme speciálně konstruovaná kola, sedla, boty, rukavice a designují to přímo ženy,” poznamenal Löffelmann. Podle něj stoupá prodej drahých kol pro ženy v ceně 50 až 60 tisíc korun.


Sílu vykazuje také kategorie cyklistických doplňků, která v tržbách drží 35 až 40 % prodejů v celém segmentu. Nejprodávanější a stále rostoucí skupina jsou bezpečnostní doplňky, jako je přilba, oblečení, rukavice a osvětlení. Oblíbené jsou také cyklistické tretry. Žádaným vybavením jsou láhev na vodu nebo nářadí, batůžky a cyklocomputery.




Segmentace na trhu jízdních kol





















skupina podíl na trhu (v %)
crossová kola 40
horská kola mtb 40
treková kola 10
silniční kola 5
freestylová kola 3
dirtová kola 2

×

Velké webové portály loni zvýšily tržby o třetinu na 1,6 mld. Kč

Starší článek

Krajské noviny zavedly stránku pro každý region ČR

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Lexus

Návrhář Černý a herečka Vagnerová jsou novými ambasadory značky Lexus

Módní návrhář Jan Černý se stal novým ambasadorem automobilky Lexus. Je součástí rodiny, do níž patří šéfkuchař Zdeněk Pohlreich nebo herečka Tereza…
26. 2. 202126. 2. 2021
Média

MZd posunulo termín pro mediálky. Důvod? Malé opravy zadání

Dnes v 10 hodin dopoledne mělo být uzavřeno odevzdání přihlášek do výběrového řízení pro mediální agenturu. To ministerstvo zdravotnictví vypsalo…
26. 2. 202126. 2. 2021
Média

Pořad Epicentrum. Česká televize bude sumarizovat aktuální vládní opatření

Živé přenosy z tiskových konferencí vlády tlumočené do znakového jazyka, celodenní zpravodajský servis ČT24, večerní speciály i webové…
26. 2. 202126. 2. 2021
Marketing

Stejná chalupa, jiná pravidla. Stát nahrává pochybným praktikám

Zástupci Svazu venkovské turistiky a agroturistiky, Asociace soukromého zemědělství ČR a Amazing Places & Kouzelná místa v ČR uprostřed…
26. 2. 202126. 2. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Do Ranní show Evropy 2 se vrací Lucie Černá. Střídá Kateřinu Říhovou
Matej Zabadal je novým ředitelem investic skupiny V-Sharp Ventures, do níž patří i DoDo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více