Interaktivní body: Hudba budoucnosti?
Podle expertních odhadů má v současné době v České republice k dispozici mobil přizpůsobený pro bezdrátový přenos dat více než polovina uživatelů a jejich podíl se bude i nadále zvyšovat. Už nyní lze pořídit mobil s technologií IrDA/Bluetooth za méně než 3000 korun. Podíl takto vybavených mobilů se bude zvyšovat hlavně mezi mladými lidmi a ve skupinách se středními a vyššími příjmy – tedy cílových skupin atraktivních pro zadavatele.
Zkušenosti z Německa a Rakouska ukazují, že možnost jednoduchého datového přenosu jakéhokoliv contentu přináší zajímavý a perspektivní způsob podpory prodeje. I v České republice se objevily první případy implementace této technologie do komunikační strategie, ale jsme teprve na začátku a tuto technologii v rámci marketingu začínáme objevovat.
K čemu je to dobré?
V České republice je na trhu několik produktů na bázi interaktivních bodů. Jedním z nich je produkt Market Eye, který na český trh dodává společnost ComGate. Základními výhodami služeb na bázi Market Eye je jejich interaktivita a variabilita použití, čímž lze docílit oživení klasických nástrojů v podobě citylightů, billboardů, výloh, POP nástrojů apod. Nástroj lze použít pro poskytnutí bonusu v podobě tapety, loga, melodie, videa, mobilní aplikace či slevového kuponu, ale i pro realizaci přímého prodeje prostřednictvím mikroplateb. Velmi snadno lze měřit efektivitu jednotlivých reklamních nosičů v rámci kampaně a optimalizovat budoucí aktivity. Díky získaným informacím o zákazníkovi je možné realizovat návazné marketingové aktivity na bázi CRM. Interaktivní body v rámci kampaně lze naprogramovat samostatně, a tak je možné kampaň s použitím jednoho vizuálu efektivně lokalizovat. Například síťoví prodejci tak mohou pozvat kolemjdoucí do své nejbližší pobočky a případně mu poskytnout kupon na slevu při nákupu.
V zahraničí, tam to fičí
Zatím nejrozšířenějším způsobem použití této technologie je její propojení se citylighty a dalšími reklamními panely. V Rakousku se “aktivní citylighty” staly oblíbeným interaktivním kanálem např. v multiplexech. Na mobil si zde zájemci mohou nejčastěji stáhnout ukázky z premiérových filmů, filmové melodie, reklamní shoty, loga sponzorů a další obsah související se zábavným průmyslem.
V Německu využila Market Eye ve spojení se citylighty např. společnost Otto. Cílem celoplošné kampaně bylo podpořit e-shop v hektickém předvánočním období. Zájemci získali prostřednictvím interaktivních bodů kupon, který mohli uplatnit při nákupu přes internet. Akce se aktivně zúčastnilo více než 100 tisíc příjemců a prodej přes internet se zněkolikanásobil.
Uplatnění nacházejí interaktivní body v rámci realizace výstav a veletrhů, případně v rámci zákaznických zón specializovaných prodejen a shop in shopů. Potenciální zákazníci si s sebou mohou jako dárek v mobilu odnést např. ukázkové video vysněného produktu nebo hru spojenou s produktem. Jako příklad lze uvést implementaci interaktivních bodů ve vybraných showroomech společnosti Volvo, kde si zákazníci mohou stáhnout ukázky interiéru a exteriéru v podobě poutavé videoprohlídky. Příjemce má toto video vždy k dispozici a ve chvilce úvah o svém novém voze se k němu může kdykoliv vrátit. Podobnou akci realizovala v rámci veletrhu i značka BMW, která tak získala během dvou dnů databázi 3 000 zájemců o koupi promovaného modelu.
Co nás čeká?
Expanzi interaktivních bodů lze kromě výše uvedených směrů očekávat v rámci reklamy v místě prodeje, jež může zvýšit hodnotu POP nosičů. Vzdálenou budoucností nemusí být ani možnost odnést si s sebou v mobilu z prodejny nový recept na přípravu oblíbených těstovin z privátní řady řetězce, který si mezi sebou budou moci hospodyňky snadno vyměňovat, a tak do kampaně vnést prvky virálního marketingu.
S úspěchem využívá Market Eye např. muzeum v Ludwigsburgu pro alternativní prodej vstupenek. Tento příklad potvrzuje, že služba je přínosná i pro malé a střední firmy. Například restaurace s donáškovou službou může ve své výloze umístit interaktivní bod a umožnit stáhnutí aplikace s týdenním menu přímo do mobilu. Zákazník si tak bude moci objednat své oblíbené menu v klidu kdykoliv a kdekoliv.
Autor je marketing manažer agentury ComGate.
Oživení. Interaktivní body mohou vdechnout nový život klasickým promo nástrojům, například citylightům, billboardům či POP nosičům.