Fenomén grilování roste a sílí
Poptávka spotřebitelů po výrobcích na grilování se projevuje s nástupem “grilovacího počasí”, kdy začínají rituální rodinné nebo různé “párty” spojené s konzumací grilovaného masa, uzenin, zeleniny či pečiva. To vše je bráno jako vhodný základ pro pití většinou alkoholických nápojů a živé společenské konverzace.
Sezona se speciální nabídkou
Grilovací sezona, tedy květen až srpen, samozřejmě ovlivňuje prodej nabízených produktů, protože se v nabídce firem nachází také mnoho specialit, které se mimo toto období vůbec neprodávají. Tento trend je patrný i na stoupajícím počtu sezonních akcí obchodních řetězců, obecném mediálním zájmu o tuto problematiku a celkově ochotě téměř všech věkových skupin k aktivní účasti na těchto společensko-kulinářských aktivitách. Spotřebitele ovlivňuje chuť a kvalita výrobku, nelze však zapomenout ani na cenu, která je stále hodně důležitá. Pro vývoj prodejů tzv. grilling stuff je typické, že jsou velmi citlivé na aktuální počasí. Někdy se začíná grilovat již o Velikonocích, ale například v loňském roce přišel start grilovací sezony vzhledem k chladnému jaru naopak velmi pozdě.
Prodeje rostou až dvojnásobně
Jaké kategorie jsou konkrétně žádány a tím pádem široce nabízeny? Pokud jde o uzeniny, jsou pro grilování v nabídce obchodů dvě kategorie. První z nich jsou produkty vhodné i ke grilování, jež se jinak prodávají po celý rok (především Špekáčky či Špekáček tradiční, Klobása se sýrem a Koleno na grilování, ale i Papriková klobása nebo Trampská cigára). V této kategorii je podle Mirky Kvíčalové, manažerky marketingu společnosti Krahulík – Masozávod Krahulčí, možné sledovat markantní změny v prodeji: “V rámci sezony, duben až září, se těchto produktů prodá zhruba dvojnásobek oproti zbytku roku.” Druhou kategorií jsou výrobky určené výhradně ke grilování, které se prodávají pouze sezonně. V případě této firmy jde o produkty prodávané pod samostatnou značkou Pochoutky na gril. Barbora Denková, marketing manager, Váhala a spol., v této souvislosti upozorňuje na znatelný přesun zájmu od špekáčků a kabanosů k polotovarům a marinovanému masu. Miroslav Sojka, referent výroby, jakosti a hygieny společnosti Adex Agro, letos očekává trend rozšiřování výroby kebabů z krůtího masa a krůtích marinád.
Prosazuje se exotika a zelenina
Již déle trvajícím trendem je používání různých druhů marinád pro naložení masa před grilováním. Výhody, pro něž jsou vyhledávány, shrnuje Marcela Mitáčková, ředitelka marketingu Hamé: “Dodají masu tu správnou chuť a šťávu, ušetří čas, eventuálně se mohou stát dobrým základem pro přípravu vlastních, domácích marinád.” Michal Feitl, výkonný ředitel společnosti F.W.Tandoori, potvrzuje zvýšenou poptávku i po exotických druzích koření, omáček a marinád. Ke steaku si lidé dávají stále častěji zeleninu.
Novinky – reakce na současné trendy
Pokud jde o jednotlivé produkty, spotřebitel dnes chce ochutnávat stále něco nového, proto dodavatelé musejí svou nabídku neustále obměňovat. Nesmějí přitom zapomínat na žádný typ zákazníka. Proto jsou na trhu produkty pro gurmány, ale i sportovce, vyznávající moderní trend zdravého životního stylu, nebo spotřebitele trpícího celiakií. Zástupci výrobců předpokládají vývoj v rámci již nastavených trendů, jež ovlivňuje především stálý nárůst zákazníků a zároveň jejich vyšší nároky na produkty. Například většina grilovacích specialit Masokombinátu Plzeň nabízí snížený obsah tuku, méně “éček” a “nulový nebo snížený obsah alergenních látek a dusitanů”. Petra Bejvlová, manažerka marketingu této společnosti, přibližuje inovace pod značkou Schneider pro letošní grilovací sezonu: “Kromě výrobků s tradiční chutí budou na trh uvedeny také výrobky se zcela netradičními příchutěmi, například Grilovací klobása Italia s mozarellou a rajčaty, Grilovací klobása Mexico s mexickými pálivými papričkami Jalapeňo a s kukuřicí, Grilovací klobása s čerstvými jablky a kari a další.” Mimo jiné byla rozšířena i řada Fitness výrobků o Fitness Grilovací tyčinky. Společnost Krahulík uvádí dva nové produkty pod značkou Pochoutky na grilování: Ta-Ta klobáska s výraznou masovou chutí a Švýcarská klobáska s pikantním sýrem.
Praktické jsou tubusy a duopacky
Inovace odpovídající současným trendům předkládají i dodavatelé koření. V této kategorii jasně dominují sypké kořenicí směsi v sáčcích nebo v tubusech o větší gramáži, jež odpovídají požadavkům na praktičnost. Dana Vašková, ředitelka marketingu společnosti Pěkný-Unimex, je konkrétní: “Pro řadu Párty grill jsme zvolili plechový tubus se sypátkem. Při grilování na zahradě nebo v přírodě je to velmi praktické řešení.” Pokud jde o sortiment, nejprodávanějším výrobkem firmy zůstává Kuře gril. Stranou zájmu není ani řada Párty v šesti chuťových variantách, která byla vyvinuta právě pro grilování. Novinkou letošní sezony je kořenií směs pro přípravu grilovaných sýrů, především Hermelínu. Pěkný-Unimex je také výhradním distributorem německé značky Kuhne, která nabízí přílohové omáčky k masu ve více jak 10 různých druzích, bez chemických konzervantů. Součástí grilovacího menu jsou i různé druhy salátů. Značka Avokádo pro letošní sezonu rozšířila na-bídku salátových zálivek o nový druh, Řeckou. Současně představí redesign celé řady zálivek. Pro přípravu jedné až dvou porcí salátu je v nabídce této značky pod subbrandem Fresh and Healthy tzv. duopack, dvoukomorový sáček (v jedné části je směs bylinek do salátu, ve druhé olivový olej).
Co odlišuje od konkurence…
Dodavatelé se samozřejmě snaží nabídnout spotřebitelům co nejširší sortiment grilovacích výrobků a snaží se na své výrobky co nejvíce upozornit různými formami propagace. Úspěch sklízejí informační letáky, inzeráty, ochutnávky v místě prodeje. Jasným cílem je odlišit se od konkurence. Miroslav Sojka považuje za nejlepší marketingový tah pro rozšíření prodejnosti nabízených produktů pro grilování výrobu ve standardní jakosti na českého spotřebitele “šitých” marinád, reprezentativně balených. A přidává důvod: “V tomto případě spotřebitel na základě zkušeností po těchto výrobcích na pultě opět sáhne, a navíc je doporučí svým známým.” Z pohledu firmy Pěkný-Unimex jsou nejdůležitější především speciální letáky zaměřené na grilování, druhotná umístění v prodejnách a ochutnávky.
Obecně jsou výrobci v grilovací sezoně více aktivní v zařazování grilovacích ingrediencí do marketingových kampaní, obchodníci tyto položky preferenčně zařazují do svých promočních letáků a in-store reklam.
…a co se osvědčuje
Každý zákazník je jiný a působí na něj jiná forma prezentace. Někoho zaujme televizní reklama, jiného zase ochutnávka konkrétního produktu v místě prodeje, kde si mů-že výrobek ihned koupit. Mnoho spotřebitelů by se dalo charakte-rizovat přívlastkem “soutěživý”. A toho dodavatelé rádi a s úspěchem využívají. Následující pří-klady hovoří za vše. Pro letošní grilovací sezonu připravená soutěž Schneider – Grilování o auto nabízí zákazníkům šanci vyhrát nový model Škody Fabia. Firmě Krahulík se sice nejvíce osvědčuje rozdávání vzorků a předváděcí ochutnávky pro obchodníky, letos ale připravuje i novinku v komunika-ci se spotřebiteli – webovou prezentaci pod doménou www.grilujeme.cz. Spuštěna bude během dubna. Váhala a spol. zase připravuje na podporu prodeje výrobku Grilovací klobásy spotřebitelskou soutěž, která proběhne v prodejnách Coop Morava. Firma Pěkný-Unimex pro letošní sezonu využila cross promotion se Sedlčanským hermelínem. Zákazník při zakoupení multipacku hermelínů pro grilování získá i speciální směs koření Grilovaný sýr od značky Avokádo.
Zahraniční trendy u nás?
Při srovnání tuzemské nabídky výrobků pro grilování v obchodech se zahraničím je stále ještě patrné, že její šíře nedosahuje bohatosti západoevropských zemí. Pokud jde o přejímání produktů, existují jisté, řekněme, překážky. Barbora Denková je specifikuje takto: “Jistě, také český člověk rád vyzkouší něco nového, například specialitu z Bavorska. Je ale nutné si uvědomit, zda bude tato novinka přijatelná také pro tuzemské-ho zákazníka, který má své tradice, návyky a především chutě.” Je skutečně velmi důležité respektovat zvyklosti daného regionu. Přitom je také viditelné, že tradiční český způsob pečení masa v domácnosti postupně ovlivňují postupy pře-vzaté ze zahraničí, zejména ze západní Evropy a USA. I proto lze v blízkých letech očekávat srovná-ní kroku se zahraničím v nabídce i poptávce široké veřejnosti, zejména po grilovacích ingrediencích. n
Ve spolupráci s časopisem Regal.
Distribuce
Boris Malý
vedoucí marketingu a firemního rozvoje,
Globus ČR
Grilovací sezona se v Globusu projevuje v několika odděleních. Každý rok pozorujeme rostoucí zájem o marinované maso a ostatní masné výrobky, špekáčky, párty šunku a další výrobky z našeho řeznictví. V oddělení suchých potravin se rozšiřuje nabídky grilovacího koření a dressingů. V oblasti non-food a Baumarkt je dlouhodobě rostoucí poptávka po grilech, dřevěném uhlí a příslušenství ke grilování. Jedná se výrazně o sezonní zboží, takže rozdíl prodejů oproti jiným částem roku je markantní. Spotřebitele nejvíce ovlivňuje reklama, rozšiřující se nabídka a samozřejmě i vlastní zkušenosti.
Věříme, že svým dílem přispívá i již tradiční celostátní soutěž v grilování Globus Grilmánie. I letos tímto způsobem oslovíme naše zákazníky a všechny příznivce grilování. V jedenácti kolech se bude u každého z hypermarketů Globus hledat nejlepší grilovací tým, který postoupí do celostátního finále. Oproti předešlému ročníku nás v tomto roce čeká několik změn. Například každý ze zúčastněných týmů si odnese soutěžní gril jako výhru domů, připravujeme také soutěž pro příchozí. Navíc se letos chceme zaměřit více na rodiny a chystáme proto bohatý program pro děti. První kolo proběhne 12. května v Chomutově, finále se uskuteční 23. června tradičně v Brně.
Spotřebitelné objevují stále více kouzlo grilování, a tím se i zdokonaluje jejich výbava a přístup ke grilování, což se projevuje na vyšším prodeji značkových grilů a příslušenství. Každý už vyzkoušel grilování na levném litinovém grilu, a tak je logické, že chce vyzkoušet grily, jež jim z grilování přinesou ještě větší požitek.
Funguje jak nadlinková reklama v médiích, tak i prodejní aktivity v našich hypermarketech. Dodavatelé grilů doplňují své výrobky o informační brožury s popisy sortimentu a návody na používání. Snažíme se prezentace tematicky spojovat, a přinášet tak zákazníkům kompletní téma. To znamená, aby například v oddělení zahrady neviděl pouze grily, ale také dřevěné uhlí a ostatní příslušenství, které mu umožní naplno využít veškeré funkční vlastnosti grilů. U potravin jsou to tématické katalogy.