Český direkt vs Caples
Srovnání se samozřejmě nabízí. Pokud se mluví o Caples jako o mistrovství světa v direct marketingu (dále DM), pak je Český direkt mistrovstvím republiky.
Český direkt zvedá úroveň
Minimálně dva vítězové Direktu ve svých kategoriích mají za sebou světové úspěchy. Takové práce zvedají celkovou úroveň soutěže. Srovnání s těmi, kteří uspěli ve světě, nám všem jistě pomáhá. Jak je vidět, čeští porotci ocenili kvalitu stejně jako jejich kolegové ze světa.
V Caples najdete desítky kategorií. DM je velmi široký pojem, který dnes pokrývá téměř všechna dostupná média. Znamená přesné cílené a vhodné oslovení správných lidí ve správný čas, ne pouze nějaký dopis nebo leták do schránky. V Caples jsme hodnotili i televizní spoty, rádio spoty, outdoor, on-line kampaně.
Královská disciplína: integrované kampaně
Prestižní kategorií jsou integrované kampaně. Koncepčním propojením médií dokážou získat velmi silný zásah. Myslím, že všichni, kteří viděli dobrou integrovanou kampaň, se mnou musí souhlasit, že klasické rozdělení ATL/BTL je mrtvé, stejně jako nudné používání masmédií, jak je ze setrvačnosti praktikují některé agentury. DM je najednou oborem, který dokáže komplexně vyřešit zadání klienta a pokrýt komunikaci do všech stran. Nejde o použitá média, ale o přístup. Kdo se v dnešní době omezuje na tradiční média, možná se o něco důležitého připravuje.
Digital ve světě táhne, domácí jsou pozadu
V Caples byla silně obsazena kategorie Interactive. Oproti tomu na Direktu se různé interaktivní kategorie musely pro malý počet přihlášek spojit do kategorie jediné: Nová média. Tam vidím velký prostor do budoucna.
V Proximity je nyní téma digitalizace na prvním místě. Letos jsme kategorii Nová média vyhráli. Ale v příštích letech chceme být ještě silnější. Neznám vhodnější obor, který by měl využívat nové technologie, než právě direct marketing.
Počet soutěžících
V Caples bylo letos 2000 přihlášených prací. Na Českém direktu 70. Bude jistě dobré, když se přihlásí ještě více prací. Trendem ve světě je, že do DM soutěží přihlašují své práce i původně nadlinkové agentury. A naopak. Myslím, že i některé stávající české soutěže by měly své kategorie otevřít jiným než masmediálním kampaním.
Soustřeďme se na obsah, a ne formu, aby bylo kreativní zápolení v Česku ještě zábavnější. A až se všichni setkáme na jedné soutěži, která dokáže kompetentně posoudit kvalitu komunikace bez omezení, tak to už asi bude jiný příběh.
PR manažer
Proximity Prague