České značky – jen další z mnoha sdružení?
Smyslem tohoto sdružení není označovat výrobky logem sdružení a dávat tak najevo spotřebitelům, že se jedná o výrobek, který byl vyroben v České republice. Tomu se věnují programy, jako je např. Klasa, která je navíc zatím zaměřena výhradně na potravinářský sektor. České sdružení pro značkové výrobky se zase liší tím, že zastupuje všechny firmy na trhu, bez rozdílu, zda se jedná o firmu českého původu s tradicí v ČR nebo o velkou nadnárodní společnost. Sdružení České značky má primárně za cíl podporovat originální české značky, potažmo firmy, které mají významnou část svého podnikání založenou na originálním českém výrobku nebo nápadu. Odlišujeme se tím, že se jedná o víceoborové zájmové sdružení firem. To, co mají firmy společné, je majoritní podíl výroby v České republice, český kapitál, česká invence a skutečnost, že firmy jsou špičkou v oboru, v němž podnikají.
Zájmy nejsou stejné
Byť by se na první pohled mohlo zdát, že např. v otázce ochrany duševního vlastnictví jsou české a mezinárodní firmy prakticky na “jedné lodi”, domnívám se, že skutečnost je jiná. Velké nadnárodní koncerny mají rozsáhlá právní oddělení, mezinárodní zázemí a mnohaleté zkušenosti, navíc zpravidla disponují řádově vyššími rozpočty určenými na ochranu svého duševního vlastnictví.
Spustíme to od léta
Asi si říkáte, co vlastně bude náplní tohoto sdružení, jak se to projeví navenek? Pracujeme na navázání spolupráce s jedním z významných “média domů”, rádi bychom připravili seriál o českých značkách, resp. firmách. Aktivity sdružení budou viditelné zejména ve druhé polovině roku, kdy očekáváme první výstupy z této spolupráce. Cílovou skupinou tohoto projektu budou zejména spotřebitelé, ale i obchodní partneři. Věříme, že se nám podaří prohloubit v nich vztah k českým značkám a posílit loajalitu k nim. Dalším významným projektem sdružení bude spolupráce s akademickou obcí a specializovanými právními kancelářemi. Na několika českých univerzitách se této problematice aktivně věnují, spolupráce by měla spočívat zejména v “osvětě” směrem ke studentům a společné přípravě několika akademických projektů. Firmy, které jsou ve sdružení, většinou spolupracují s externími právníky, resp. nemají vlastní právní oddělení, proto jsme se rozhodli navázat spolupráci se specialisty na oblast ochrany duševního vlastnictví a zapojit je do aktivit sdružení, resp. firem v něm.
manažer PR skupiny Kofola
a předseda sdružení
České značky