Vox populi: Jak tiskaři hodnotí trh

19. 3. 2007 00:03

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Vox populi: Jak tiskaři hodnotí trh




1. Co nového přinesl rok 2006 do vaší společnosti?


2. Pozorujete nějaké vývojové trendy v polygrafii?


3. Co je podle vás největší problém současného českého polygrafického trhu?


p04_fry_.jpgPetr Fryč


jednatel


Východočeská tiskárna


1. Asi to, co jsme po investicích v předchozích letech očekávali. Stabilizaci, zvýšení výkonnosti a nové zákazníky. Přestěhovat se po více než 100 letech z centra Pardubic do zcela nového prostředí přineslo určité organizační a technické problémy. Jsem přesvědčen, že v průběhu loňského roku se nám podařilo naprostou většinu z nich zvládnout.


2. Žádná revoluce se neděje. Polygrafie je natolik tradiční a ve své podstatě konzervativní obor, že její vývoj je po mnoho let naprosto kontinuální a předvídatelný.


3. Největším problémem, a to nejenom polygrafie, je stát a tzv. politická reprezentace.


Uvedu pouze některé příklady.


Téměř nulová vymahatelnost práva, vysoké daně všeho druhu, nesmyslný zákoník práce a celá řada dalších zákonných norem, jejichž cílem je naprosto systematická likvidace soukromého podnikání a postupná absolutní kontrola státních úředníků nad každým naším krokem a skutkem.


Špatná platební kázeň nebo spíše nekázeň řady zákazníků, jejich těžko kontrolovatelná a právně téměř nepostižitelná turistika od tiskárny k tiskárně, kde po nich zůstávají obtížně vymahatelné nebo častěji nevymahatelné dluhy.


Téměř sebevražedné snižování cen vyvolané šílenci, kteří podrážejí ceny a snaží se urvat zakázky stůj co stůj ve snaze ještě přežít. Otázkou je, jak dlouho jim to vydrží a jak se jim touto destruktivní činností podaří poškodit polygrafii jako celek. Díky nim se ziskové marže, nutné alespoň k udržení technického rozvoje, dostávají na absolutní minimum. V tomto by mohl daleko více udělat Svaz polygrafických podnikatelů.


Většina tzv. problémů stojí vlastně mimo polygrafii. Polygrafie je ve velké míře závislá na koupěschopnosti obyvatelstva a ta se, díky negativně se vyvíjejícímu politickému prostředí a nestálému bujení státní byrokracie, která sice netvoří žádné hodnoty, ale stojí čím dál víc peněz, rapidně snižuje.


Ale jinak je to dobré. Pokud člověk bere hodně věcí s nadhledem a humorem a dokáže se také účinně odreagovat, může si zachovat i duševní zdraví a určitou dávku životního optimismu.



p04_sauer.jpgVladimír Šaur


ředitel


Tisk Horák


1. Rok 2006 naši firmu Tisk Horák posunul ještě výše k pomyslné špičce polygrafického průmyslu tím, že jsme znásobili svůj výrobní potenciál a schopnosti instalací tiskového stroje


Heidelberg SM102-P-10, který umí potisknout formát B1 při jednom průchodu strojem po obou stranách tiskového archu najednou, kdy tento arch může být odřezáván přímo při odvíjení papíru z role pomocí zařízení CutStar. Zároveň jsme celou výrobní techniku a linii povýšili z formátu B2 na formát B1.


2. Před několika lety jsem v jiné tiskárně řídil projekt instalace největšího kotoučového ofsetového stroje ve východní Evropě. Stroj uměl potisknout 48 stran najednou. Několik let zde již nepracuji, nicméně stejná firma dnes staví stroj s možností potisku 72 stran. Přešel jsem do tiskárny, dnes jménem Tisk Horák, která již disponovala prvním osmibarvovým archovým ofsetovým strojem formátu B2 v ČR. V loňském roce jsme s kolegy z Tisk Horák uvedli do provozu desetibarvový archový ofsetový stroj s odvíječem papíru z rolí, první v ČR. Trend je tedy zřejmý, i když jistě omezený – zvyšování potiskované plochy, a tím potiskovaného objemu při neustálé snaze o vylepšování kvalitativních parametrů vytištěného výrobku.


3. Nechci definovat, co by mohlo být problémem právě teď, právě dnes. Myslím si ale, že to, co je v současné době určitým vývojovým trendem českého polygrafického trhu, by se současně mohlo velmi rychle stát i největším problémem. V poslední době nebývalé investice do pořizování nových, velmi výkonných tiskových strojů, a to jak v archovém, tak v kotoučovém tisku nekompromisně prověřují schopnosti investorů, což se promítá do vývoje úrovně polygrafických cen, které již dnes mnohdy hraničí s cenami dumpingovými.



Antonín Svoboda


jednatel


Unipress


1. V letech 2005-2007 máme naplánovanou rozsáhlou zásadní modernizaci podniku, která má přinést významné zvýšení produktivity práce, snadnější dosahování kvality produkce, a tím i posílení konkurenceschopnosti podniku na tuzemském a mezinárodním trhu. Hospodaření firmy se vyvíjelo podle našich představ, a proto jsme mohli plánované investice do strojního vybavení i do budov uskutečnit v předpokládaném rozsahu. Dostavily se i očekávané následné změny v růstu produktivity práce, které umožnily podniku při trvalém růstu nákladů na mzdy, energii a některé materiály snížit ceny vlastní výroby.


2. Zásadním vývojovým trendem v polygrafii je více než patnáct let klesající cena polygrafických výkonů. Za toto období došlo k několikanásobnému růstu mezd, růstu cen energií strojů i celé řady materiálů. Hlavními příčinami poklesu cen jsou významné změny v růstu produktivity práce, především v předtiskové přípravě, a sílící konkurence způsobená rychlejšími přírůstky polygrafických kapacit oproti růstu poptávky trhu. Předtisková příprava v období od rozpadu socialistického bloku prošla doslova revoluční přeměnou způsobenou progresivním vývojem výpočetní techniky a i možnostmi bezprostředního průniku této techniky a nových technologií do našeho průmyslu. Výkonné počítače, vynikající programy, CTP technologie a technologie digitálního disku, které jsou v naší firmě dnes samozřejmostí a které nám již zevšedněly, před sedmnácti lety neexistovaly ani v našich představách. Současných výkonů bychom při tehdejším vybavení nemohli dosahovat ani s trojnásobkem dnešního počtu zaměstnanců.


3. Problémem současného polygrafického trhu je již zmíněný rychlejší přírůstek polygrafických kapacit než-li růst poptávky trhu. Kapacity přibývají jednak v důsledku modernizace výrobní základny a jednak zvyšujícího se počtu výrobců. Tato konkurence má samozřejmě velmi zdravý vliv na chování dodavatelů. Zkrátily se výrobní termíny, snížily se ceny a kvalita výroby se stala základní existenční podmínkou. Dochází však k dost významnému poklesu rentability investovaného kapitálu, který se pravděpodobně v ne příliš dlouhém časovém horizontu stane příčinou zpomalení investic do odvětví polygrafie.



Iva Vodáková


majitelka


Durabo


1. Po instalaci desetibarevného Komori B1 v roce 2005 přibyl ve firmě Durabo nový čtyřbarevný stroj stejné značky ve formátu B2. Oba stroje splňují náročné požadavky klientů na kvalitu a optimální cenu. Desetibarevka je hodnocena jako nejprogresivnější technologický počin roku 2005, což je ocenění vyhlašované pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu.


Je to efektivní stroj, který pracuje na principu rotačky, ale tiskne se z plochých archů a s výhodou velkého rozsahu gramáží od 80 g do 300 g/m2.


2. Jedním z trendů je stále užší specializace výroby, na což reagují výrobci nabídkou stále více specializovaných technologií – je to jeden z výsledků tlaku klientů na extrémně rychlé termíny zakázek.


3. Nedostatečná obchodní a jazyková vybavenost managementu. Obecně pak nedostatek morálky.



Miroslav Hájek


obchodní oddělení


H.R.G.


1. Rok 2006 byl pro nás zlomový hlavně konečným rozhodnutím postavit na jaře roku 2007 nový výrobní závod, který sloučí pod jednu střechu do této chvíle odloučené provozy, a to tiskový a knihárenský.


Veškeré aktivity a cíle tedy směřovaly tímto směrem. Samozřejmě tomuto rozhodnutí předcházela mnohá jednání s dodavateli, obchodními partnery, bankami atd. Nezůstane pouze u stavby nového závodu. V nových prostorech tiskárny H.R.G.bude v rámci zkvalitnění a zrychlení služeb instalován nový tiskový stroj od firmy Heidelberg ve formátu B1, dále informační systém a další nové stroje a technologie související s instalací „B1“. Je tedy jasné, co nás asi čeká v roce 2007. Až se za rok zeptáte na ten letošní, jistě bude o čem vyprávět.


2. V podstatě vnímáme trend jediný, dlouhodobý. Není to snad ani důraz na kvalitu jako na cenu. Výroba a termíny zakázek jsou pod heslem „včera bylo pozdě“.


3. Podobně jako v jiných oborech je problém dostat za odvedenou práci zaplaceno v řádném termínu.



Petr Kotýnek


marketingový manažer


Triangl


1. Stoprocentní rozjezd knihařské linky na vazbu V2 a V4.


2. K této otázce nemáme prozatím co říci.


3. Vysoká kvalita za stále nižší ceny, podhazování cen tiskárnami.


Milan David


majitel


Tiskárna David


1. Loňský rok hodnotím jako velmi pozitivní. Naše firma investovala do tzv.neviditelných nákupů. Šlo především o SW, které pozvolna začaly propojovat naše tiskové stroje pomocí datových linek, a zahájili jsme tak úspěšně start nových možností, jak zvýšit na jednotlivých strojích produktivitu práce a maximálně vyloučit chybovost. Tiskárna investovala kromě SW také do strojního vybavení. Linka Wohlenberg Quickbinder se stala tažným koněm v oblasti vazby V2 – další posilou byla koupě laminovací linky formátu B2 a výsekového stroje Heidelberg Cylinder. Problémem neustále zůstává příjem nekorektních dat ze stran zákazníků. Během letošního roku připravujeme akci pro řadu zákazníků, která tento problém bude řešit. Za úspěchy považujeme třeba i krátký dopis od zákazníka, kde je pár slovy vyjádřen dík za naši práci. Nebývá to však často. V dnešní době jakoby se slušnost z obchodních vztahů stále vytrácela.


2. Hlavním cílem naší tiskárny je nájezd na systém Prinect Prinance – jde o časově velmi náročný proces, pro který již rok sbíráme data v naší tiskárně na všech strojích. Od projektu si hodně slibujeme, protože věříme, že při stávajícím počtu pracovníků většině plánujícím a řídícím pracovníkům ulehčí práci, a tím poskytne prostor pro získávání nových zakázek a rozšíření kapacity naší firmy. Šetřit se musí nejprve uvnitř vlastní firmy, a ne tak, jak to většina subjektů dnes dělá – na zákaznících. Nejdřív se to skutečně musíme naučit sami. A rezervy pochopitelně jsou.


3. Je fakt, že se zdravé jádro české polygrafie neumí domluvit na nějakých spodních hranicích cen tisku, pod které se nepůjde. Víte, dříve byla první otázka zákazníka – jaké máte stroje?


Dnes většina jednání začíná takto: „Helejte, v Plzni mi to udělají za 5 korun, tak když to Vy uděláte za 4, tak to tady zadám.“ A právě až se nám rozeběhne proces řízení a vyhodnocování ekonomiky jednotlivých zakázek, těším se až těmto střelcům odpovím: „Dobře, zadejte v Plzni a přeji, aby vydrželi déle než půl roku.“



Pavel Douša


obchodní ředitel


Tiskap


1. Především nové stroje. Zakoupili jsme nový tiskový stroj Heidelberg CD 74 a naše DTP studio vybavili termální CTP ve formátu B1 od firmy Heidelberg Suprasetter, včetně plotru Epson 9800 ve formátu B1 a digitální nátisk Epson 4800.


2. Klienti požadují ve větší míře disperzní lak a metalické barvy.


3. Především je to nedodržování nebo prodlužování termínu splatnosti některých firem, což způsobuje zpomalení technologického rozvoje tiskáren.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.