ÚOHS snížil pokutu za kartel Billy a Meinla

23. 3. 2007 14:03

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Obchodní řetězce Billa a Julius Meinl zaplatí za kartelovou dohodu z let 2001 až 2003 pokutu 43,35 milionu Kč namísto původních 51 milionů. informoval o tom předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Martin Pecina. ÚOHS musel sankci přehodnotit na popud brněnského krajského soudu. Rozhodnutí je pravomocné, firmy se teď mohou opět obrátit na soud. Prodejny Julius Meinl už v ČR nefungují, firma si ale v zemi ponechala kancelář.
Řetězce mezi sebou víc než rok slaďovaly nákupní ceny a obchodní podmínky pro dodavatele. Vyměňovaly si informace o cenách a bonusech od dodavatelů, porovnávaly je a požadovaly pak shodné podmínky. Navíc chtěly po distributorech i kompenzace na vyrovnání vzniklých rozdílů. Součástí smluv s distributory byl i takzvaný alianční bonus, jenž měl zaručit stejný sortiment v obou sítích. Pokud dodavatel s těmito podmínkami nesouhlasil, hrozilo mu, že obchody odstoupí od smlouvy. Řetězce na tom podle ÚOHS chtěly vydělat, ovšem na úkor distributorů i zákazníků.
V té době měly řetězce dohromady asi 13procentní podíl na trhu. Meinl měl 90 prodejen, Billa kolem 70. Antimonopolní úřad vyměřil většímu z řetězců pokutu 23 milionů, menšímu 28 milionů korun. Pokutu úřad počítal podle finanční síly firem a aktivity v rámci kartelu. Firmy se později obrátily na soud. Ten kartelovou dohodu potvrdil, ale nařídil ÚOHS přezkoumat výši sankce. Soudcům se zdálo, že neodpovídá skutečné délce kartelu.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.