Část představitelů radnic, s nimiž jsem o tom hovořil, vnímá obecní zpravodaj jako periodikum, které jim má pomoci „zpropagovat“ jejich politickou činnost a přitom samozřejmě i jejich osobu. Titulky a další strany tak plní úvodníky, články plné optimismu od starostů a místostarostů a jejich fotografie – vítají občánky, gratulují jubilantům, rozsvěcují vánoční strom…, jistě tu přehlídku „státnického PR“ znáte také.
Nezřídka radnice využije obecní zpravodaj i k vyřizování účtů s nepohodlnými občany nebo opozicí. Oproti tomu jsem se setkal s desítkami případů, kdy opozici a kritikům radnice nebyly jejich články nikdy zveřejněny. Jen výjimečně se dá najít zpravodaj obce, jenž by byl připravován podle pravidel profesionální žurnalistiky nebo kde se snaží zachovat různost názorů, a tak kultivovat komunální diskusi.
Doporučuji fair-play
Nejen z hlediska slušného politického chování, ale i z pohledu zákona je popsané chování nesprávné. Především jde o tuzemské nejvyšší legislativní normy, tedy Ústavu a Listinu základních práv a svobod. V nich se jasně stanoví, že cenzura je nepřípustná a že všichni mají rovné právo svobodně informace nejen šířit, ale i přijímat. To vše jsou dnes v radničních novinách běžně pošlapávané hodnoty.
Ani z hlediska běžných pravidel PR není samochvála radnice a bojkot opozice tím nejlepším způsobem sebeprosazení. Pokud to překročí únosnou mez, občané se na základě vnějších podnětů dokážou rychle ztotožnit s kritikou takového jevu. Jsem přesvědčen, že medializaci v osobní politické rovině je lepší provádět neutrálně. Správný politik by se neměl ani bát konfrontace s věcnými názory opozice či občanů, a měl by umět ty své stejně tak věcně obhajovat.
Radniční média potřebují radikální změnu
V minulém roce proběhl na vzorku jednoho sta městských a krajských zpravodajů výzkum v rámci projektu Radniční listy bez cenzury (www.bezkorupce.cz/radnicni_listy.php), zkoumáno bylo od každého pět vydání, celkový počet zkoumaných tiskových stran dosáhl 7187. Jeden z hlavních závěrů výzkumu je, že ve zkoumaných periodikách prakticky neexistuje názorová pluralita. Z celkové plochy věnované všem politickým sdělením, je v průměru pouze 2,6 % věnováno alternativním, tedy zejména opozičním a občanským na radnici nezávislým názorům.
Autoři zmíněného průzkumu na základě podrobné analýzy sestavili seznam doporučení, která mají za cíl zavedení objektivity, nestrannosti a vyváženosti po vzoru veřejnoprávních médií. Pro profesionální žurnalisty jde o pravidla zcela samozřejmá: personální oddělení redakce od redakční rady, zavedení jasných pravidel pro práci redakce, vyčlenění prostoru pro názory opozice, občanů a nezávislých odborníků. Za vůbec nejlepší považují autoři průzkumu předání redakčního obsahu do rukou externích, na radnici nezávislých redaktorů. Bohužel, reakce politiků na taková doporučení se nesou v duchu názoru jednoho bývalého brněnského radního: „přece si kapr sám nevypustí rybník“.
Domnívám se, že ke změně v radničních zpravodajích bude třeba i tlaku ze strany nezávislých médií i PR profesionálů a samozřejmě i těch zastupitelů obce, kteří s dosavadní propagandistickou praxí nesouhlasí. Jinými slovy, bude třeba mezi líné a tlusté kapry vypustit i nějaké schopné štiky.
PR manager komunikační agentury united people
Agentura roku se blíží do finále, hlavní shortlisty jsou zveřejněny
Boomerang Communication, McCann Prague, nebo VCCP? Kdo se letos stane vítězem hlavní kategorie Agentury roku?