Srovnávat se s těmi nejlepšími
Pro nikoho asi nebude ničím novým, když řeknu, že nejlepší cestou pro vlastní rozvoj je srovnávat se neustále s těmi nejlepšími. Jsme sice nespokojeni s výsledky z Portorože, jsme zklamáni výsledky z Cannes, ale na druhou stranu například srovnání české a rakouské nebo švýcarské reklamy vychází pro tu naši velice dobře – jsme lepší. Kolik je takových oborů v České republice, které o sobě mohou tvrdit totéž?
Není pravda, že se nic neděje
Když vidím kritické názory na reklamu od lidí z oborů, kde se neděje vůbec nic nebo se mohou srovnávat jen s velice podprůměrnými evropskými zeměmi, myslím si, že česká reklama by se o své místo ve společnosti měla hlásit daleko silnějším hlasem.
Český Art Directors Club vydává více než deset let ročenku, která je na velmi vysoké obsahové i estetické úrovni a může se bez obav ukázat jakémukoli reklamnímu odborníkovi ve světě. Je to v zemích bývalého východního bloku věc unikátní, a je i spousta zemí západní Evropy, kde kniha nevychází, kreativci nemají svůj klub nebo klub nefunguje ani nepořádá tolik aktivit. V loňském roce český ADC uspořádal několik tematických expozic, například v reprezentativním prostoru Pražského hradu výstavu nadějných reklamních fotografů “Český reklamní fotograf”, dále zorganizoval soutěž o nejlepší pivní reklamu roku, Tuplák, spolupořádá nebo se podílí na akcích Best Creative-Boomerang, Jeden svět, Billborec a Zlatý klinec, kam vysílá ze svých řad čtyři porotce.
Všechny akce byly právě postaveny na principu “srovnání” a ADC plánuje v těchto aktivitách letos pokračovat. Štěpán Tyller vede již druhým rokem ADC velmi dobře, členové ADC jsou v něm za sebe a nikoliv za agentury. To přispívá k silnější spolupráci a prosazování ADC jako profesního spolku, jenž kreativce spojuje, nikoliv rozděluje. Dále se vedení ADC snaží posílit pozitivní dopad jeho působení na širokou veřejnost, aby reklamní obor získal větší prestiž. Doufáme, že i letošní pořádání Louskáčku ve znovuotevřeném karlínském divadle tomu přispěje. Tak jako v loňském roce plánujeme uspořádat v rámci některého vhodného televizního pořadu debatu nad vývojem české reklamy, kde by se nejlepší práce z Louskáčku prezentovaly, protože právě ty nejlepší reklamy veřejnost většinou nezná. Může je tak hodnotit v souvislosti s vývojem současného českého umění a opět srovnávat. To jistě přispěje k dalšímu zvýšení pozitivního vnímání reklamního oboru. Dělat v reklamě již dnes pro mladé lidi není žádná ostuda, naopak, je to velmi prestižní obor a stále více mladých láká nikoliv pro image oboru, kde se rychle a snadno zbohatne, ale jako obor, kde se člověk může dobře seberealizovat. To, že skutečnost je o trochu tvrdší a o trochu méně motivující, je věc jiná. I tak je však vidět prvně svoji vlastní práci na billboardu neopakovatelný zážitek. Pro mladé začínající kreativce je právě každodenní srovnávání s lepšími v agentuře i s lepšími na vedlejším billboardu ta nejlepší cesta pro jejich vlastní růst.
Evropský Art Directors Club ocenil přínos české reklamy do evropského kulturního fondu tím, že pověřil Českou republiku konáním zasedání v příštím roce. Prezentace nejlepší evropské reklamy a designu v Praze bude další možností pro srovnání – zda vlak dobíháme, nebo zda nám náhodou opět neujíždí.
Eda Kauba
kreativní ředitel
Euro RSCG