Spolu proti pirátům i sobě

5. 3. 2007 00:03

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.


Ač s různými produkty a variabilní formou, snaží se výrobci mobilních telefonů, on-line obchody s digitální hudbou a mobilní operátoři tlačit na zvonek hudebního průmyslu. Méně či více se navzájem považují za konkurenci a ti, co to tak zatím necítí, si přiznávají, že „co není, může být“.

Nokia a Sony Ericcson

Že značky jako Nokia či Sony Ericsson stále stojí v možnosti stahování hudebních obsahů stranou, má podle Dagmar Zweschperové, channel marketing manažerky společnosti Sony Ericsson, ten důvod, že spuštění takové nabídky je závislé na podpoře operátorů. A ti zatím preferují své vlastní služby. V zahraničí má Sony Ericsson službu s názvem PlayNow, která přímé stahování muziky do telefonů již umí. Čeští spotřebitelé jsou vábeni na mobilní walkman Sony Ericsson, který je propagován televizní a tištěnou reklamou. Značka se prezentuje také cestou sponzoringu a přítomností na hudebních a sportovních akcích. Jakýmsi benefitem majitelům telefonů je pak podle Dagmar Zweschperové služba s názvem Fun & Downloads na internetových stránkách, kde lze zčásti zdarma stahovat zábavní obsahy včetně hudebních videí.

O krok dál je Nokia. Ač rovněž inzeruje pouze telefony, které s hudebním obsahem umí pracovat, dohodla se s provozovatelem internetového ochodu i-legalne.cz, společností DVC International, na crosselingové podpoře. Zákazníky kupující dva modely svých telefonů obdarovala vouchery na stáhnutí hudby v tomto e-shopu. „Komunikační strategie značky Nokia jde vlastní cestou – vytvořili jsme projekt Nokia Music Tour. Uvedli na trh virální portál www.garazmistr.cz, který dává šanci mladým, neznámým kapelám. A v rámci i-legalne.cz zase podporujeme projekt Inkubátor, určený začína-jícím mladým kapelám,“ říká PR manažerka společnosti Nokia Šárka Baronová.

All Music a ilegalne.cz

Na českém trhu jsme se objevili jako první, kromě obchodu s digitální hudbou vydáváme i hudební magazín od vlastní redakce, nabízíme různé druhy plateb…“ vypočítává konkurenční výhody i-legalne.cz marketingový ředitel DVC Int. Petr Peřina a vzápětí doplňuje, že díky kampani, která doprovázela vstup jejich konkurenta na trh, lidé začínají vnímat příležitost legálního stahování hudby, což prospívá všem, kteří brojí proti pirátským nahrávkám. I-legalne.cz si na konci roku vybralo reklamní agenturu DDB, s jejíž pomocí spustila v lednu kampaň s patronem – zpěvákem a hercem Richardem Krajčem. Reklamní tvá-ře mají ale i jednotlivé hudební žánry, např. rock Davida Kollera či pop Anetu Langerovou. Kromě spolupráce s Nokií spojil tento obchod síly také s Telefónikou 02 (od 1. 3. nabízí O2 uvítací, reálnou a polyfonní melodii ke skladbě Anety Langerové Malá mořská víla z nového alba). Nečekaným zjištěním byla podle Petra Peřiny oproti očekávání převažujcí cílová skupina 25-40 let. První měsíce provozu také ukázaly, že z jedenácti realizovaných prodejů připadá deset na nákup jednotlivých tracků a jeden na kompletní album.

Jistá jména z hudebního showbyznysu má v záloze také společnost Vltava Stores, provozovatel e-shopu allmusic.cz, marketingový ředitel Ondřej Fridrich však považuje za předčasné je uvádět. K pozici allmusic.cz na českém trhu říká: „Jsme čistě internetový obchod, který je kromě stahované hudby schopen nabídnout i hudbu na jiných nosičích. Chystáme se využít synergie s rodinou internetových obchodů VltavaStores.cz, a to např. v rámci spolupráce s výrobci a distributory přehrávačů a mobilních telefonů. A samozřejmě použijeme i standardní propagační kanály jako tisk či internet.“ Věrnost zákazníků jednomu distributorovi digitální hudby se dle jeho slov a zkušeností určitě očekávat nedá.

Mobilní operátoři

Ringtóny, tapety, MMS s hudebními motivy, reálné tóny či zprávy ze světa showbyznysu jsou stálou výbavou webových stránek všech tří mobilních operátorů a třeba odkaz na seriál Ztraceni nechybí v současnosti ani jedné z nich. Co do nabídky stahování celých písniček (tzv. full tracků) či kompletních alb ale došel nejdál T-Mobile. „Vyústěním dlouhodobé hudební strategie byl vznik samostatného hudebního portálu t-music.cz. Ten je k dispozici na internetu, v televizi, v rádiu a na mobilním telefonu a umožňuje zákazníkům ovlivňo-vat hudební hitparádu, chatovat s vybranými celebritami, legálně využívat celé portfolio hudebních služeb. Teď už nám chybí snad jen printové médium,“ naznačuje ředitel služeb mobilních portálů Michal Němec.

Rovněž T-Mobile předpokládá, že primární skupinou pro stahování plných písniček budou lidé ve věku 25-35 let, teenageři okupují pouze segment ringtónů. Operátor spojil v minulosti svou značku se jmény jako MIG 21, Chinaski aj., sponzoruje hitpa-rády na TV Prima a Evropě 2. Vodafone se podle tiskového mluvčího Jakuba Hrabovského služby T-Mobilu kopírovat nechystá: „Celé písničky nabízet ne-budeme. Jelikož však v kategorii hudebního obsahu vidíme veliký potenciál, plánujeme v blízké budoucnosti spustit několik nových služeb spjatých s hudebním průmyslem.“

Co lze ve věci stahování písniček či alb očekávat podle tiskového mluvčího Telefónica O2 Martina Žabky do budoucnosti? „Předpokládám, že se do konkurenčního boje pustí i ostatní mobilní a fixní operátoři, objeví se možná nové internetové portály a své první slovo ještě neřekli hudební vydavatelé se svými samostatnými projekty. Nástup iTunes od Applu vzhledem k jejich celosvětové strategii asi v nejbližší době ještě nečekejme.“


Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.