Sázka na internet se vyplácí

26. 3. 2007 00:03

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Koncept Nature Positive – od myšlenky k akci

Den Země je ve společnosti Mattoni 1873 každý den, sahá od cirkularity a snižování uhlíkové stopy až k obraně biodiverzity.

Reklama
SDG

Sázka na internet se vyplácí




Podíl internetových objednávek rok od roku razantně roste. Souvisí to nejen s rostoucí penetrací internetu, ale také s přibližováním internetového nakupování realitě. Internetový portál může využívat moderní technologie k tomu, aby zboží co nejvíce přiblížil zákazníkovi, například možnost přiblížit si zboží až na viditelnost tkaniny, rotaci zboží nebo předvedení zboží pomocí videofrekvence. Takové funkce tištěný katalog nenabízí a ani nabídnout nemůže. Právě pro svou inovativnost se internetové stránky těší stále větší oblibě.


Začátky ale vypadaly úplně jinak. Jako asi v každém oboru, i v oblasti zásilkového obchodu se objevilo několik dobrodruhů, kteří slibovali „hory doly“. Zákazník však po zaplacení a převzetí zásilky zjistil, že za zaplacené peníze dostal třeba jen kus kamene. Takové firmy logicky neměly na českém trhu dlouhého trvání. Nakonec se vyprofilovalo několik společností, kterým se podařilo přízeň zákazníků získat a především si ji udržet.


Nákupy na internetu porostou, katalogy nevytěsní


Zatímco ovšem skupina lidí nakupujících prostřednictvím katalogu nějak razantně neroste, u nakupujících přes internet je tomu naopak. Objednávání přes internet s sebou přináší řadu výhod. Je ze všech způsobů nejrychlejší a navíc je možno objednat kdykoliv – je to tedy způsob, který šetří zákazníkovi čas a peníze. Navíc je třeba si uvědomit, že veškerá multimédia včetně internetu budou hrát za pár let dominantní roli v oblasti zábavy, volného času a „life style“. Proto by bylo „usnutím na vavřínech“, kdyby se zásilkové firmy nezačaly orientovat také na objednávání formou internetu.


I přes větší finanční náročnost, související se spravováním kvalitních internetových stránek, může být pro poskytovatele tento způsob prodeje velmi efektivní. Má-li dostatek uživatelů a z nich i zákazníků, může přinášet provoz internetového obchodu dokonce větší užitek než prodej pomocí tištěných katalogů. Do dvou až tří let lze očekávat, že internetové nakupování bude hlavním pilířem zásilkových obchodů. Před dvěma lety u nás činil podíl objednávek přes internet 26 procent, loni už 34 procent. Počítáme s tím, že v roce 2009 dosáhne podíl internetových objednávek 50 procent.


I přes tyto výsledky jsem přesvědčen, že éra internetu nebude znamenat konec tištěných katalogů. Skupina lidí, jež bude tištěný katalog v papírové formě z různých důvodů upřednostňovat, nikdy zcela nevymizí. Setkáváme se s celou řadou zákazníků, kteří tento tradiční nosič nabídky zásilkové firmy preferují. Jsou rádi, že mají něco v ruce, mohou katalogem listovat nebo si ho uchovávají pro inspiraci. Je zde samozřejmě také skupina lidí, kteří zatím zkušenosti s internetem nemají nebo se nechtějí podřizovat trendům moderních technologií. Také kvůli nim zůstanou katalogy i nadále používaným nástrojem pro komunikaci s klientem.


Autor je ředitelem společnosti OTTO zasilatelství.


Pro co se rozhodnout


Výhody a nevýhody zásilkového obchodu


Zásilkový obchod má své výhody i nevýhody. Mezi výhody patří například objednávání v klidu, bez řad a stísněností v nákupních centrech, možnost snadné informovanosti o novinkách a mimořádných akcích (např. výprodeje), možnost vrácení zboží bez udání důvodu, šíře sortimentu, doručení na uvedenou adresu a další. U větších zásilkových obchodů je možno nakoupit zboží za zajímavé ceny, které si firma může dovolit poskytnout díky velkým odebíraným množstvím u svých dodavatelů. Mezi nevýhody bývá uváděn argument, že si dané zboží nemohu vyzkoušet nebo že musím běhat na poštu v případě, že chci zboží vrátit.


p11obr_IS2813893.jpg


Objednávky přes internet. Přináší s sebou řadu výhod. Je ze všech způsobů nejrychlejší a navíc můžete objednat kdykoliv.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Trend udržitelnosti je patrný i na eventech. Šafy production radí značkám, jak k němu přistupovat a společně s nimi přichází s inovativními aktivitami.