Poštovní trh v České republice
Poštovní trh v České republice
Velikost trhu
Podle údajů ČSÚ je v ČR celkem 4,2 mil. domácností, které se nacházejí na 2,2 mil. číslech popisných. K tomu je třeba připočíst několik set tisíc adres firemních. Celkem je za rok doručeno cca 812 mil. adresných zásilek, z nichž cca 310 mil. podléhá poštovní výhradě. Velikost trhu vyjádřená v cenách za doručení dosahuje částky 6,2 mld. Kč.
Všechny adresy a typy zásilek obsluhuje Česká pošta, druhým operátorem, který kompletně pokrývá trh (s výjimkou zásilek podléhajících poštovní výhradě), je společnost Mediaservis. Ta začala na českém trhu působit v r. 1999 a primárně se soustředila na doručování předplacených novin a časopisů. Zpočátku pro doručování v některých regionech využívala služeb České pošty. Od r. 2003 však má plnohodnotnou vlastní distribuční síť na celém území ČR, a stala se tak prvním alternativním poštovním operátorem ve střední a východní Evropě. Vedle toho zajišťuje i adresný direct mail, který je schopna dodat vlastními silami na všechny existující adresy šest dní v týdnu.
Služby v oblasti adresné distribuce listovních zásilek od podzimu letošního roku nabízí i společnost TNT Post, ta však do tohoto segmentu trhu teprve vstupuje, a její podíl na doručených zásilkách je tedy minimální. Také síť jejích doručovatelů nepokrývá celé území ČR – v současnosti doručuje v krajských městech a pro zbytek území využívá zprostředkovaných služeb České pošty (viz tab. 1).
Neadresných zásilek se podle odhadů Libora Švadlenky z Dopravní fakulty Univerzity Pardubice ročně v ČR doručí 3,3 mld. Jejich úhrnná hodnota v cenách za doručování je cca 1 mld. Kč. I zde mají významné postavení hráči soupeřící o adresný trh. O první příčku v žebříčku se dělí TNT Post s Českou poštou. V počtu zásilek převzatých od klientů sice TNT Post jasně vede, odečteme-li z nich však cca 20 %, pro jejichž doručování využívá služeb České pošty, a naopak když České poště přičteme i zásilky distribuované pro ostatní operátory, dostanou se obě společnosti téměř na stejné číslo. Třetí pozici zde zaujímá agentura Grátis a čtvrtým je Mediaservis. Zbylé zásilky do uvedených 3,3 mld. distribuují drobné lokální společnosti (viz tab. 2).
Doručovatelé
Podíváme-li se na velikost a dosah distribuční sítě, i zde jasně vede Česká pošta. Hned za ní je Mediaservis, který jako jediný soukromý poštovní operátor pokrývá 100 % ČR vlastními doručovateli.
TNT Post nerealizuje distribuci zásilek na všechny adresy a, jak už bylo uvedeno, využívá služeb České pošty. Počet doručovatelů udává 10 000, je ale otázkou, kolik z nich pro tohoto operátora pracuje na stálo a pro kolik znamená doručování jen příležitostnou brigádu. Nejmenší z top čtyřky je Grátis, který však zajišťuje pouze neadresnou distribuci, do adresného segmentu se zatím vstoupit nechystá, takže mu jeho 3700 doručovatelů a 65% pokrytí stačí.
Co se týče zaměstnaneckých vztahů, doručovatelé České pošty a Mediaservisu mají vesměs pracovní smlouvy, zatímco pro TNT Post a Grátis většina lidí pracuje na různé typy dohod (viz tab. 3).
Minima a maxima
Podmínky pro převzetí zásilky k distribuci má nejpodrobněji zpracovány Česká pošta. Jako jediná běžně přijímá jednotlivé zásilky a disponuje rozsáhlou sítí poštovních schránek. Privátní společnosti se samozřejmě snaží maximálně přizpůsobit požadavkům různých klientů, takže typy a technické parametry zásilek nemají tak přesně vymezené. Co se týče množství, Mediaservis deklaruje přijímání zásilek od 400 ks, pro TNT Post je dolní hranice 3000 ks a Grátis žádné konkrétní číslo neudává.
Dny a hodiny
Jednotliví operátoři se liší i rychlostí doručování a dny, kdy je možné jejich zásilku obdržet. Česká pošta standardně dodává do schránek v pracovních dnech, doručovatelé chodí mezi 8. a 16. hod., poštovní úřady bývají otevřené do 18. hod., ve větších městech i déle, v několika případech dokonce i přes noc. Pro většinu listovních zásilek doručovaných prostřednictvím České pošty platí reklamní heslo: “Dnes podáte, zítra dodáme.” U celé poloviny všech pošt jsou však rozhodné časy stanoveny na dobu neúměrně brzkou (14 hodin nebo dříve).
Také Mediaservis distribuuje každý všední den, a navíc ještě v sobotu, a to vzhledem k tomu, že doručuje předplatné všech českých deníků. Pro adresný mail poskytuje dodání do tří pracovních dnů od převzetí.
Doručovatelé TNT Post roznášejí ve svých regionech ve dvou vlnách: první zahrnuje pondělí a úterý, druhá čtvrtek a pátek. Doručení tak probíhá vždy v následující vlně po podání, nejdéle tedy trvá pět dnů. Roznášky se běžně realizují až do 20 hod.
Také Grátis distribuuje ve dvou vlnách, jedna z nich však zasahuje i do víkendu. Tiskovina by se ve schránce měla objevit do čtyř dnů po podání.
Kořeny
Historicky je na našem území nejstarší státní Česká pošta, její kořeny najdeme už v rakousko-uherském mocnářství.
Skupina TNT, jakožto dceřiná společnost nizozemské pošty, vstoupila na český trh v devadesátých letech minulého století a zpočátku se zaměřovala na segment mezinárodních a vnitrostátních expresních zásilek. Firma TNT Post vznikla převzetím společnosti Agentura pro distribuci a marketing, která byla založena v r. 1998 a zabývala se hlavně distribucí neadresných zásilek. Doručování adresné pošty začala nabízet teprve v letošním roce.
Společnost Mediaservis vznikla v r. 1999 a na jejím vlastnictví se vedle německé společnosti F-log, patřící do logistické skupiny Fiege, podílejí i největší vydavatelé denního tisku v ČR. Jejím prvotním zaměřením byla distribuce předplaceného tisku, po vybudování vlastní distribuční sítě se od r. 2003 přidal adresný direct mail. Neadresné doručování realizuje od r. 2004.
Společnost Grátis existuje od r. 1993 a začátek své činnost spojila s vydáváním a distribucí katalogu firem Grátis. V současné době vedle silné divize neadresné distribuce tiskovin působí také jako reklamní agentura a grafické a repro studio.
Pavel Černý je clinet service director agentury Gordica Communication.
klienti
Zajímavé je také srovnání podle referenčních klientů:
Česká pošta
všechny firmy a jednotlivci s adresou v ČR
Mediaservis
adresná distribuce: Oriflame, Raiffeisen, Kaiser + Kraft, ČSOB, Renault, CCS, Neckermann, L’Oréal, RWE, Eurotel
předplatné: deníky VLP, Mafra, Lidové noviny, Ringier, Economia, Borgis, Sanoma Magazines, Bauer Media, Mediacop a dalších 160 časopisů
neadresná distribuce: Hornbach, Delvita, Takko móda, Carrefour, Norma, Knižní klub, Metropolitní expres, Olympia, Europark Praha, UPC
TNT Post
adresná distribuce: je ve fázi testování, klienty proto nechce jmenovat
neadresná distribuce: Hypernova, bauMax, Carrefour, Ikea, Tesco, Bauhaus, Albert, Globus, Provident Financial, Baťa, Interspar, Kika, Electroworld, Superinfo, Sconto nábytek, Eurotel, Plus, Rossmann
Grátis
neadresná distribuce: OBI, Billa, Drogerie Teta, Jena nábytek, Okay, Lidl, Listy hl. m. Prahy, tiskoviny Prahy 10.
Od roku 2009 bude poštovní trh liberalizován. Všechny adresy a typy zásilek obsluhuje v současnosti Česká pošta, druhým operátorem, který kompletně pokrývá trh (s výjimkou zásilek podléhajících poštovní výhradě), je společnost Mediaservis.
typy zásilek | počet zásilek | z toho subdodávky | přes ČP | |
TNT Post | 1 600 | 320 | ||
Česká pošta | 950 | – | ||
Grátis | 350 | 70 | ||
Mediaservis | 200 | 0 | ||
Pozn.: * tis. ks zásilek ročně |
typy zásilek | Česká pošta | Mediaservis |
vnitrostátní listovní zásilky | 465 000 | 1 800 |
adresný direct mail | 132 000 | 33 000 |
periodika, předplatné | 16 200 | 163 800 |
Celkem | 613 200 | 198 600 |
počet | pokrytí domácností | adresná distribuce | neadresná distribuce | |||||
Česká pošta | 13 000 | 100 % / 100% | ANO | ANO | ||||
Mediaservis | 8 500 | 100 % / 100% | ANO | ANO | ||||
TNT Post | 10 000 | 70 % | Testovací provoz | ANO | ||||
Grátis | 3 700 | 0 % / 65 % | NE | ANO |