On-line média: zlaté tele pro zadavatele:
TITULEK50: On-line média: zlaté tele pro zadavatele
Zadavatelé reklamy v Německu se mohou na letošní rok skutečně těšit. Plných 72 % odborníků na poli reklamního průmyslu očekává v následujících dvanácti měsících růst reklamního trhu, stagnaci předpovídá pouze 26 % a k pesimistickým odhadům klesajících obratů se hlásí pouze 2 % dotázaných. Nejnovější výzkumnou studii Deutsche Werbebarometer z přelomu roku 2006/2007 vypracovalo na čtyři sta marketingových ředitelů, jednatelů a odborníků na reklamu. Vycházeli přitom z průměrného hospodářského růstu této branže v Německu, který dosáhl výše 4,4 %.
MEZITITULEK: Internet si může mnout ruce
Je to vůbec poprvé, kdy zadavatelé reklamy vidí vývoj reklamního trhu výrazně lépe a pozitivněji než samy mediální agentury, popř. marketéři a reklamní agentury. Víc jak třetina dotázaných odborníků v oblasti výběru médií vychází v odhadu vývoje obchodního roku 2007 z příznivých prognóz německé konjunktury. Jako nejčastější důvody jmenují pozitivní naladění všech účastníků na trhu, kvetoucí export a rostoucí poptávku spotřebitelů.
Drtivá většina dotázaných odborníků (93,6 %) předpovídá skvělou budoucnost především reklamě v on-line médiích následovanou reklamou v televizi. Rostoucí obraty v “bedýnce s pohyblivými obrázky” odhaduje 34,2 % dotázaných, stagnující téměř 31 % a klesající dokonce 21,2 %. Dobře by si měly vést i odborné časopisy; stoupající obraty odhaduje 30,9 % expertů, kdežto plná polovina dotázaných vidí spíš jejich stagnaci.
Direct marketing a podpory prodeje budou podle dotázaných odborníků po internetu dalšími oblastmi, kterým se ohledně obratů z reklam letos blýská na dobré časy. Víc jak polovina expertů počítá s růstem obratů v direct marketingu, téměř 40 % pak předpovídá růst budgetu pro nejrůznější podpory prodeje. Podle přesné poloviny odborníků však výdaje do tohoto reklamního nástroje zůstanou beze změn.
MEZITITULEK: Rozhlas opomíjený i nevyzpytatelný
Denní tisk, rozhlas a poprvé i outdoorové plakáty naopak zájem z řad reklamních zadavatelů příliš nepřitáhnou. Odborníků, kteří těmto médiím předpovídají spíše stagnaci obratů z reklamy, či dokonce jejich pokles, je víc než těch, kteří věří v opak.
Zdálo by se, že odmítáním rozhlasu jako široce použitelného média jsou zadavatelé sami proti sobě. Podle průzkumu kolínského Institutu Rheingold je totiž rozhlas – na rozdíl od televize nebo internetu – médiem, které je schopné nás provázet po celý den. Zatímco k televizi podle odborníků usedáme s touhou uniknout starostem okolního světa a internet zase vyžaduje naši maximální pozornost, rádio můžeme poslouchat téměř neustále a při každé činnosti. Rádio spojuje “já” a “svět”, a tím je svým posluchačům daleko blíž než např. televize. Víc než ostatní média tak má rozhlas vyšší použitelnost během celého dne.
Zpracováno podle časopisu Absatzwirtschaft