O pravdě, polopravdě atd.
Ve své reakci Andrea Faflíková píše zajímavou věc: “Tiskové znění obsahovalo pravdivé informace schválené klientem před odesláním do médií. Mrzí nás, že v něm nebylo exaktně uvedeno, že kampaň, na které v současné době pracujeme, je adaptací práce jiné agentury. Nebylo v ní ale uvedeno, že naše agentura pracuje na kampani, již sama vyvinula. Nelze číst mezi řádky a domýšlet si něco, co námi řečeno nebylo.”
Po přečtení jsem si vzpomněl na definici polopravdy uvedenou v knize Zbyňka Vybírala “Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci”, která zní takto: “Při polopravdivém informování mluvčí neprozradí vše, co by pro příslušnou promluvu v dané chvíli a v daném konu – a to hlavně z hlediska adresáta, respektive adresátovy informovanosti – bylo potřeba. Mluvčí či předkladatel informací ,nepoví všechno’. Pravdu sice říká, ale neřekne vše, co by měl (mohl) říci.” Tato definice vystihuje můj pocit z předmětné tiskové zprávy.
Zasedli si na nás!
Připadá mi, že na agenturu Euro RSCG Prague si museli všichni zasednout. Proč by jinak ředitel konkurenční “reklamky” psal Asociaci komunikačních agentur (AKA) a odborným médiím e-mail, ve kterém se pozastavuje nad zněním článků, které vycházely z tiskové zprávy Euro RSCG? Proč by po úspěchu Euro RSCG Prague na soutěžích reklamních agentur Golden Hammer v Jurmale a Golden Drum v Portoroži vydala reklamní agentura JWT tiskovou zprávu s titulkem Golden Shammer (Zlatý lhář), ve které obvinila Euro RSCG Prague z plagiátorství? (Euro RSCG Prague toto obvinění vyvracela a podpořil ji i klient. Agentura JWT svou stížnost u AKA stáhla s tím, že své tvrzení nemůže dokázat. Proslýchá se, že důvodem bylo přání klienta, který aféru nechtěl “rozmazávat”.) Nutno poznamenat, že podobné potíže nejsou v reklamní branži ojedinělé. Vraťme se ale k tématu pravdivosti. Není to totiž poprvé, kdy se agentura Euro RSCG Prague dostala na titulní stránku odborného média v souvislosti s podezřením na přivlastňování si cizích zásluh. Dovolím si zde citovat z článku na titulu týdeníku Strategie news (SN) č. 35/1999: “Imageovou kampaň ,Jeden proráží, ostatní následují’ … pro společnost RadioMobil kreativně ztvárnila její reklamní agentura Euro RSCG. Jak SN sdělila Klára Poláčková, PR manažerka agentury, autory kampaně jsou Dejan Štajnberger ve funkci creative director a Jiří Hubáček jako copywriter. SN má k dispozici dokumentaci billboardové kampaně nazvané ,Nepřekonatelní v prorážení bariér’, kterou pro farmaceutickou společnost Augmentin produkt Anti-Baltic vytvořila v roce 1995 italská reklamní agentura Sudler & Hennessey … Míru a roviny podobnosti obou kampaní nejlépe dokumentují vedle sebe otištěné fotografie. U italské ovšem figurují zcela jiná jména…”.
redaktor Marketing & Media